کد خبر ۳۵۶۸۷ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۰

كلاهبرداري 900 ميليون توماني در يك زندان

فرمانده انتظامی استان از انهدام یک باند 24 نفره کلاهبرداری خبر داد و گفت: متهمان از طریق تلفن و به شیوه کارت به کارت از داخل زندان 9 میلیارد ریال از هموطنان کلاهبرداری کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا) به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، کاظم مجتبایی اظهار کرد: در پی شکایت تعدادی از شهروندان مبنی بر کلاهبرداری تلفنی و پیامکی، بلافاصله موضوع توسط کارآگاهان پلیس آگاهی استان قم مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: افرادی با برقراری تماس با مخاطبین، خود را مجری شبکه‌های معارف، نسیم، رادیو جوان و تلویزیون و یا کارمند شرکت همراه اول و....معرفی و مدعی برنده شدن شهروندان به سفر زیارتی عتبات عالیات و یا جوایز نقدی می‌شدند.

فرمانده انتظامی استان قم افزود: مالباختگان نیز بدون رعایت نکات ایمنی و با دادن رمز دوم کارت بانکی و یا مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز با هدایت تلفنی فرد کلاهبردار اقدام به انتقال موجودی کارت کرده و پس از دقایقی متوجه کلاهبرداری می‌شدند.

وی گفت: متأسفانه منشأ جرم، مجرمین زندانی، حبس ابد و یا اعدامی در زندان‌ها هستند که گوشی‌های هوشمند و سیم کارت به داخل زندان منتقل و مرتکب جرم می‌شوند.

مجتبایی افزود: در تحقیقات انجام شده توسط کارآگاهان یکی از متهمان برای پیگیری علت انسداد حساب خود در این پلیس حاضر و در تحقیقات جامع از وی مدعی سرقت کارت عابر بانک خویش از داخل خودرو‌اش بوده که با بررسی پرینت حساب وی ظن پلیس مبنی بر ارائه کارت عابر بانک به شخص دیگری تقویت شد و با انجام بازجویی علمی از نامبرده و اقدامات فنی و بررسی پیامک‌های وی مشخص شد عابر بانک خود را به فردی دیگر که در رباط کریم ساکن است و دوست وی که به اتهام قتل عمد در زندان رجائی شهر در حال تحمل حبس بوده، داده است.

وی گفت: در ادامه وی با قرار بازداشت موقت روانه زندان شده و متهم ساکن رباط کریم نیز طی یک نیابت قضایی جلب و در بازرسی از وی تعدادی کارت عابر بانک از افراد مختلف کشف و مشخص شد این افراد از زندانیان رجایی شهر هستند.

فرمانده انتظامی استان قم ادامه داد: با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد نامبرده از پولشویان و مرتبطان بیرون از زندان است که برای زندانیان کارت عابر بانک خریداری می‌کند، بنابراین وی با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

مجتبایی افزود: تحقیقات برای شناسایی سایر متهمان ادامه داشت تا اینکه یکی دیگر از صاحبان حساب‌های یاد شده شناسایی و دستور حکم جلب از سوی قاضی پرونده صادر و نامبرده دستگیر شد.

فرمانده انتظامی استان قم گفت: متهم نیز ابتدا مدعی مفقود شدن کارت عابر بانک خود شده و سپس با انجام بازجویی صراحتاً به فروش دو فقره از کارت عابر بانک‌های خود به فردی که با یکدیگر مواد مخدر مصرف می‌کردند اعتراف کرد.

وی افزود: طی یک نیابت قضایی به استان تهران در عملیاتی متهم مذکور دارای پنج فقره سابقه کیفری دستگیر و نامبرده اذعان کرد کارت‌های عابر بانک را از طریق شرکت‌های مسافربری برای فردی که به اتهام قتل عمد در زندان رجایی شهر است و قبلاً با یکدیگر هم سلول بوده‌اند به شهرستان آستانه اشرفیه ارسال می‌کند.

فرمانده انتظامی استان قم ادامه داد: مأموران سپس به شهرستان آستانه‌اشرفیه اعزام و پس از چهار روز با انجام اقدامات گسترده متهم به همراه سایر همدستانش دستگیر و به بزه انتسابی و پولشویی کارت‌های عابر بانک اذعان کرده و متهمان با صدور قرار بازداشت موقت روانه زندان قم شدند.

وی افزود: تحقیقات ادامه داشت تا اینکه پس از دستگیری دو تن دیگر از متهمان با چندین فقره سابقه کیفری، خانمی برای پیگیری این پرونده به پلیس آگاهی استان قم مراجعه و با پیشنهاد رشوه 50 میلیون تومانی از طرف سردسته باند به مأمورین قصد نفوذ در پرونده و تطمیع مأموران خدوم را داشت که با هوشیاری و صحت عمل پلیس، وی دستگیر شد.

مجتبایی با اشاره به دستگیری 24نفر از متهمان این پرونده، از شناسایی 29 مجرم در زندان رجایی شهر خبر داد و گفت: ارزش تقریبی کلاهبرداری از شهروندان 9 میلیارد ریال ارزیابی شده است.

مجتبایی با اشاره به 6 ماه کار شبانه روزی مأموران آگاهی استان قم بر روی این پرونده گفت: سرعت عمل در رسیدگی به این پرونده‌ها نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع آن دارد بنا بر این پس از تعامل قضایی، به محض وصول خبر کلاهبرداری تمام حساب‌های متهمان در شعبات مختلف بانک‌های کشور به همراه سیم‌کارت آن‌ها برای پیشگیری از جرم مسدود شد.

وی ادامه داد: هشدارهای پلیس از طریق شبکه‌های خبری رسانه ملی، جراید و درج در کنار خودپرداز بانک‌ها تاکنون نتیجه قابل قبولی به دلیل بی توجهی برخی شهروندان نداشته و تمام اقشار جامعه، با سطوح مختلف دانشگاهی تاکنون مالباخته این شیوه مجرمانه شده‌اند.

فرمانده انتظامی استان قم در پایان از شهروندان خواست، در مواجهه با هرگونه تماس مشکوک از اعتماد بی مورد پرهیز کرده و مراتب را به پلیس گزارش دهند تا از سرقت‌های احتمالی پیشگیری شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com