کد خبر ۳۸۱۰۳ انتشار : ۱۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۴
مدیرکل زندان های قم:

نرخ بازگشت مجدد زندانیان در قم 10 درصد کمتر از میانگین کشوری است

حجت الاسلام سید علی تهامی با تاکید بر ارائه آموزش ها و مهارت های لازم به زندانیان برای اشتغال آنها در دوره زندان و پس از آزادی، گفت: برخی از استان های کشور که در این زمینه کار و سرمایه گذاری خوبی انجام دادند، آمار بازگشت زندانیان به زندان حتی تا حدود 4 درصد نیز کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام سید علی تهامی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی اعضای اتاق بازرگانی قم با صاحبان صنایع این استان در قالب چهارمین جلسه هیات اجرایی بنیاد تعاون زندایان قم با بیان این مطلب، اظهار داشت: هم اکنون میزان بازگشت دوباره زندانیان به زندان پس از آزادی در قم 37 درصد، و در کل کشور 47 درصد است.
تهامی همچنین تاکید کرد: به منظورجلوگیری از هدر رفت اوقات فراغت افراد محبوس در زندان فراهم کردن زمینه اشتغال برای آنها ضروری است.
این مقام قضایی با بیان اینکه سلایق، اعتقادها و نوع توانمندی،هنرمندی و خلاقیت زندانیان شکل یکسان و واحدی ندارد، گفت: هر گونه برنامه ریزی و تصمیم گیری که در راستای اشتغال آفرینی زندانیان صورت می گیرد، باید متناسب با مهارت ها و استعدادهای آنها باشد.
مدیرکل زندان های قم همچنین با مهم دانستن بحث تامین مایحتاج و معیشت خانواده های زندانیان، تصریح کرد: افرادی که به عنوان مجرم در زندان ها به سر می برند، عمدتا دارای عائله و نان آور خانواده هستند، از این رو اشخاص تحت تکفل آنها در دوران حبس با مشکلات اقتصادی زیادی برای گذران زندگی خود مواجه می شوند، و از آنجا که محل سکونت خانواده برخی از این زندانیان در استان های دیگر قرار دارد، برای سفر به قم و ملاقات هزینه هایی را نیز باید متحمل شوند.
تهامی اذعان داشت: اگر مشکل بیکاری و تامین درآمد یک زندانی بر طرف شد، خانواده اش دیگر ناچار به فرستادن پول برای او در زندان نیست، و به همین علت بار سنگینی از دوش آنها برداشته می شود.
مدیرکل زندان های قم با تاکید بر اینکه مشکل تامین مخارج خانواده زندانیان با پرداخت های مقطعی و موردی به هیچ وجه حل نمی شود، و برای حل این معضل باید یک روش منطقی و اصولی به کار گرفته شود، افزود: به عنوان نمونه در ماه مبارک رمضان سال جاری مبلغ 4 میلیارد ریال از محل کمک های خیرین جمع آوری و به خانواده زندانیان داده شد، ولی این کار همیشه نمی تواند جوابگوی نیاز آنها باشد.
تهامی همچنین با اشاره به مساعد بودن شرایط برای اشتغال زندانیان در قم، خاطر نشان کرد: معمولا اشتغال زندانیان به 2 صورت کارگاهی و روی تخت تعریف می شود، که به طور حتم در روش دوم یک فرد زندانی می تواند بدون نیاز به کارگاه و محیط کار با انجام یک سری کارهای ساده و روان درآمد مناسبی را کسب کند.
وی افزود: طبق قانون بخشی از درآمد حاصل از کار یک زندانی به صورت خودکار به حساب خانواده او واریز می شود.
تهامی همچنین با تاکید بر همکاری و تعامل فعالان اقتصادی و تولید کنندگان استان برای تحقق ساختن این امر مهم و مقدس، اضافه کرد: مجموعه زندان های استان در این راستا به هیچ وجه احتیاج به حمایت های ریالی ندارد، بلکه بیش از هر چیز نیازمند کمک های فکری و مشاوره ای است.
مدیرکل زندان های قم در ادامه در با ارائه پیشنهادی در خصوص تشکیل انجمن خیریه اشتغال در استان، گفت: ایجاد این انجمن متشکل از کلیه متخصصان و فعالان حوزه اقتصاد و تولید می تواند ارائه دهنده بهترین راهکارهای ممکن برای حل معضل بیکاری زندانیان در محیط زندان و پس از پایان دوره حبس آنها باشد.
این مقام قضایی همچنین انتقال محیط حبس به شهرک صنعتی شکوهیه قم را نیز دیگر پیشنهاد خود عنوان کرد، و افزود: می توان با ایجاد محل مناسبی در شهرک مذکور کلیه زندانیان واجد شرایط را از همان آغاز دوره محکومیت به آنجا منتقل، تا ضمن گذراندن حبس خود به کار و کسب درآمد نیز اشتغال داشته باشند.
رئیس بنیاد تعاون زندانیان قم نیز در این جلسه ضمن قدردانی از تلاش های مدیر کل سابق زندان های قم خاطر نشان کرد: به لطف اقدام های صورت گرفته بیش از 17 هزار متر مربع فضای اشتغال فصل جدیدی از کار در زندان ها را آغاز نموده است.
حمید رضا سانگرد همچنین با اشاره به رویکرد بسیار دقیق و حساب شده مدیریت جدید امور زندان های استان در مورد اشتغال زندانیان، یاد آور شد: طی 3 ماه گذشته بنیاد تعاون زندانیان قم در راستای حل معضل بیکاری زندانیان یک هیات تخصصی متشکل از تولید کنندگان و برخی مسئولان استان تشکیل داده است.
وی با تاکید بر اینکه تبدیل مددجو به یک نیروی کار آفرین و خلاق فلسفه و شعار اصلی این هیات تازه تاسیس محسوب می شود، گفت: تمام تلاش بنیاد تعاون زندانیان همواره این بوده که شهرداری یک زندانی را به عنوان یک شهروندش بپذیرد و خوشبختانه با عضویت معاونت خدمات شهری شهرداری در این هیات این امکان میسر و در حال حاضر از نیروی انسانی موجود در زندان ها در برخی از خدمات شهری استفاده می شود.
سانگرد با اذعان به اینکه تامین هزینه های زندانیان از طرف خانواده های آنها هیچ اثر تربیتی خوب و ماندگاری را بر روی این افراد نمی گذارد، افزود: ایجاد شغل برای زندانیان به منظور کسب درآمد مورد نیاز بهترین راهکار برای حل معضل مشکلات معیشتی آنها به شمار می رود، که با توجه به ایجاد یک شبکه مویرگی گسترده اقتصادی تحت عنوان بنیاد تعاون زندانیان که در هر 30 استان کشور نیز مایندگی دارد، بسترهای لازم برای این کار فراهم شده است.
وی با اشاره به وجود بیش از 13 هزار فضای کارگاهی در زندان های قم، بازسازی و احیای کارگاه های قدیمی و فرسوده موجود را بخشی از اقدامات انجام شده در راستای اشتغال آفرینی برای زندانیان عنوان، و خاطر نشان کرد: در هدف گذاری های انجام شده برای این میزان فضای موجود، ظرفیت اشتغالی بین 800 تا هزار تن پیش بینی شده، که در حال حاضر حدود 12سوله 16 متری برای این منظور تجهیز و آماده شده و قابلیت ها و ظرفیت های بسیار مناسبی برای رونق تولید و صنعت و همچنین تامین نیازهای قم و حتی دیگر استان های کشور فراهم کرده است.
وی تولید انواع مبلمان شهری و خانگی و همچنین پوشاک بهداشتی و پزشکی را نیز بخشی از فعالیت بنیاد تعاون زندانیان استان بر شمرد، و افزود: با توجه به اینکه یک فرد زندانی مشغول به کار در یک واحد تولیدی مشمول هیچ یک از مخارج یک نیروی عادی از قبیل بیمه تامین اجتماعی و مالیات نمی شود، و علاوه بر آن به صورت تمام وقت نیز در اختیار قرار دارد، تولید کنندگان باید نسبت به محاسن به کارگیری این نیروها در کارگاه ها و واحدهای تولیدی خود تامل و دقت نظر کافی داشته باشند.

منبع: ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com