کد خبر ۳۸۲۳۵ انتشار : ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۹
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم:

زیارت جامعه کبیره دوره امام‌شناسی است

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم گفت: زیارت جامعه کبیره دوره امامت و امام‌شناسی است و اگر فرد می‌خواهد مقام و جایگاه امام را بشناسد و به انحراف کشیده نشود، می‌تواند در معنی زیارت جامعه کبیره تدبر و دقت کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام جواد عظیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم ضمن تبریک سالروز ولادت امام هادی(ع) اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در دوران امام هادی(ع) مهدویت است، امام درصدد بودند تا مردم را برای حضور حضرت ولی عصر(عج) و بحث غیبت مهیا و آماده کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دوران سایر ائمه به ویژه در دوران امام صادق(ع) نیز در زمینه مهدویت بحث بود ولی در زمان امام هادی(ع) به صورت گسترده‌تر در این زمینه فعالیت شد.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه از طرفی دستگاه خلافت عباسی تمام سعی و تلاش را به کار می‌برد که مسئله غیبت و مهدویت را زیر سئوال ببرد، گفت: امام هادی(ع) با توجه به شرایط روایات فراوانی در زمینه عصر غیبت، ظهور، مهدویت و  مخفی بودن ولادت حضرت بیان کردند.

وی خاطرنشان کرد: کاهش ارتباط حضرت با مردم از فعالیت‌های دیگر بود به طوری که شیعیان از طریق نامه و نمایندگان با امام هادی(ع) مرتبط بودند تا مردم برای دوران غیبت آمادگی پیدا کرده و به این طریق از شبهات جلوگیری شود.

عظیمی عنوان کرد: تایید برخی از کتاب‌های فقهی روایی و اصولی شیعه از امور دیگر است که حضرت روی این کتاب‌ها صحه می‌گذاشتند تا مردم آماده شوند و در دوران غیبت به این کتاب‌ها برای دریافت پاسخ‌ها مراجعه کنند.

وی به اقدامات دیگر امام هادی(ع) برای آماده‌سازی دوران غیبت اشاره کرد و افزود: این امام بزرگوار سئوالات و پرسش‌های شیعیان را به وکلای خود واگذار می‌کردند تا مردم برای دوران غیبت آمادگی کسب کنند.

رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم یادآور شد: دستگاه خلافت عباسی تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا مردم را به انحراف بکشد، به همین منظور سایر ادیان و مذاهب منحرف را گسترش می‌دادند و این امام بزرگوار در این زمینه مبارزه می‌کردند.

وی عنوان کرد: تربیت شاگردان شایسته، فرهیخته و توانمند از فعالیت‌های مؤثر امام هادی(ع) بود تا بتوانند در برابر شبهات و انحرافات پاسخگو باشند و مردم را به سمت اسلام و تربیت اسلامی هدایت کنند.

عظیمی زیارت جامعه کبیره را از آثار ارزشمند امام هادی(ع) ذکر کرد و افزود: این اثر از طرفی زیارت و از طرفی دیگر دوره امامت و امام‌شناسی است اگر فرد می‌خواهد مقام و جایگاه امام را بشناسد و به انحراف کشیده نشود، می‌تواند در معنی زیارت جامعه کبیره تدبر و دقت کند.

برچسب ها : خبرقم قرآن
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com