کد خبر ۳۸۳۱۸ انتشار : ۹ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۷
آیت الله اعرافی:

نمی توان عاشورا را سیاسی و انقلابی ندید/ واکنش به اتفاقات اخیر در قم

آیت الله علیرضا اعرافی امام جمعه قم مهم ترین پیام عاشورا را نفی سکولاریسم دانست و با اشاره به نگاه غلط تشیع انگلیسی به واقعه عاشورا تأکید کرد که نمی توان عاشورا را سیاسی و انقلابی ندید اظهار داشت: مبادا عزاداری های ترویج شود که شکل عرض ادب دارد اما روح آن از حماسه سیاسی عاشورا بی خبر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که  در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم گفت: عاشورا گوهر نابی است که فراتر از از غصر خود بر فرارعصرها و نسل ها نورافسانی کرد.

وی افزود: عاشورا در دل خود ده ها درس ادب، اخلاق و سیاست دارد، عاشورا محور نخواهد شد و باقی خواهد ماند، امروز خاطره عاشورا در ذهن بشریت زنده تر است، عاشورا جلوه گر همه اسلام و حقایق دین که پشتوانه انقلاب اسلامی بود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که معرفت به عاشورا باید افزایش پیدا کند، اظهار داشت: منبرها و مداحی ها باید حقیقت گوهر عاشورا را بیان کند، راستگویی و انعکاس درست حوادث عاشورا نکته ای مهم است که باید مورد توجه باشد.

وی ادامه داد: باید از خرافات و موجبات وهن مذهب پرهیز شود، از مهم ترین پیام های عاشورا اتصال دین و سیاست و نفی سکولاریسم و دوری گزینی از سیاست است، مبادا عزاداری های ترویج شود که شکل عرض ادب دارد اما روح آن از حماسه سیاسی عاشورا بی خبر است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در نگاه تشیع انگلیسی و اسلام آمریکا این نگاه غلط وجود دارد، ابرازداشت: مگر می شود عاشورا را سیاسی و انقلابی ندید حتما این روح باید منعکس شود، ملت ما در حوادث بحرین، یمن و سوره در برابر اسرائیل و قداران خوانخوار تاریخ و و استکبار بد عهد عصر خود را عاشورایی نگه می دارد، ما در مسیر عاشورا باقی می مانیم و پرچم مقاومت در اهتزاز خواهد بود و در آستانه محرم فریاد ملت هیهات منا الذله است.

وی با بیان این که ایا عاشورا با امر به معروف و نهی از منکر گره خورده است، عنوان کرد: امر به معروف روح، فلسفه و راز عاشورا بود، امام در سخنرانی مختلف خود حقیقت عاشورا را در شعار امر به معروف و نهی از منکر خلاصه کردند، امر به معروف وظیفه همه از جمله مردم، حکومت و نخبگان است؛ مردم باید در برابر هر مفسده ای قیام منطقی و بر اصول صحیح داشته باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برخی از وقایع اخیری که در قم رخ داد، خاطرنشان کرد: همه ایران مهم بوده اما قم پایگاه انقلاب، اسلام و مراجع است، جایگاه قم به عنوان آشیانه خاندان پیامبر باید گرامی داشته شود، قم باید الگوی شهر پاک، دور از گناه، الگوی معنوی و عفاف و حجاب بوده و نمادی از یک شهر اسلامی باشد.

وی اضافه کرد: در شهر اسلامی نشاط و شادابی وجود دارد و به نیازهای جوانان باید توجه شود اما هرگناه و هر چیزی که حرمت این جایگاه را بشکند از دید ملت ما و مردم شریف قم حتما محکوم و مطرود است، در وقایعی که اتفاق افتاد مراجع عظام ما آزرده شدند.

امام جمعه قم با بیان این که تقاضای ما این است که به ارزش های بزرگ احترام بگذارند، گفت: نصایح مراجع عظام پشتوانه همه است که حتما باید آن ها را مورد توجه قرار داد، البته مسؤولان اعلام کردند که جبران می کنند، باید این نصایح مورد توجه بوده و ارزش های متعالی اسلام مورد عنایت قرار بگیرد.

وی افزود: بر ارزش ها اسلام و حرمت موازین اسلامی نباید کوتاه بیاییم، از کسانی که وعده جبران دادند تشکر می کنیم اما قاطعانه در نماز جمعه می خواهیم که این فریضه احیا شده و حرمت این پایگاه بزرگ و مراجع عظام رعایت شود.

آیت الله اعرافی با گرامیداشت هفته نیروی انتظامی گفت: نقش نیروهای انتظامی در کنار دیگر نیروهای نظامی در تأمین امنیت کشور نقش برجسته ای است، بیش از 50 مأموریت مهم بر عهده ناجا است، این نیرو دائم باید خود را بازسازی کرده و به صلابت، سلامت و اخلاق نیکو نیروها اهتمام داشته باشند.

وی در پایان با بیان نگرانی حوزه علمیه و بزرگان دینی از وضعیت  مسلمانان سوریه، یمن و بحرین به ویژه آیت الله عیسی قاسم و شیخ زکزاکی افزود: ملت ها و دولت ها بدانند که ایران و جبهه مقاومت اسلامی نسبت به این چهره های مقاوم حساس است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com