کد خبر ۳۸۳۹۶ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۳
آیت‌الله اعرافی تاکید کرد

نفی خشونت و تعصب مذهبی در گفتمان انقلاب اسلامی/ درهای قم برای هر نوع گفت‌وگوی دینی باز است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: هیچگاه از قم و جمهوری اسلامی ایران پیام ترور، تکفیر و جنگ مذهبی شنیده نشده است و دروازه‌های مراکز و مدارس دینی برای هر نوع گفت‌وگوی دینی و مذهبی باز است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در دیدار جمعی از اندیشمندان دینی کرواسی که به ایران سفر کرده‌اند، توجه به مشترکات ادیان، تاکید بر گفت‌وگو، تمرکز بر اندیشه عقلی و فلسفی و نفی خشونت مذهبی را از شاخصه‌های گفتمان انقلاب اسلامی برشمرد و در توضیح آن گفت: ما معتقدیم که ادیان توحیدی ابراهیمی در مباحث کلامی، اخلاقی، حقوقی و تاریخی مشترکات فراوانی دارند و این مشترکات در حدی است که می‌تواند یک زندگی دوستانه و مسالمت آمیز را رقم بزند.

وی به سفر دو سال قبل خود به واتیکان و تاکیدش بر استخراج مشترکات ادیان ابراهیمی در یک سمینار اشاره و تاکید کرد: الان هم اعلام می‌کنیم که به عنوان حوزه و مراکز علمی قم آمادگی داریم تا مباحث مشترک ادیان توحیدی را محورهایی که اشاره شد به بحث بگذاریم. در موضوعات اختلافی نیز می‌توانیم با یکدیگر گفت‌وگو کنیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه تاکید بر اندیشه عقلی و فلسفی از شاخصه‌های گفتمان انقلاب اسلامی است گفت: ما معتقدیم همه انسان‌ها به رغم تفاوت‌های دینی و فرهنگی از دو سرمایه مشترک برخوردارند؛ یکی عقل و تفکر فلسفی و دیگری وجدان‌های بیدار و فطرت مشترک از همین رو ما در تفسیر ادیان باید به فهم عقلی و فلسفی توجه کنیم.

وی با اشاره به نفی خشونت و تعصب مذهبی در گفتمان انقلاب اسلامی اظهار کرد: البته قدرت‌های زورگو در جهان هستند که برای رهایی خودشان از ستم‌هایی که می‌کنند به جنگ‌های دینی و مذهبی دامن می‌زنند؛ ما کدهای زیادی داریم که خشونت‌های کنونی علاوه بر عامل جهالت بین مسلمانان، ناشی از تحریک قدرت‌های ستمگر است.

این استاد حوزه اعلام کرد: هیچ‌گاه از قم و جمهوری اسلامی ایران پیام ترور، تکفیر و جنگ مذهبی شنیده نشده است و ما بر اصل گفت‌وگوی بین پیروان ادیان و پرهیز از خشونت مذهبی تاکید داریم و دروازه‌های مراکز و مدارس دینی برای هر نوع گفت‌وگوی دینی و مذهبی باز است.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی تروریسم مورد پشتیبانی قدرت‌های غربی هستند گفت: برخی کشورهای منطقه مطلقاً فاقد آزادی و دموکراسی هستند و متاسفانه به نام اسلام، افکار تروریستی و خشونت بار را تولید می‌کنند و گروه‌های تروریستی در جاهای مختلف همچون سوریه را مورد حمایت قرار داده‌اند؛ گروه‌هایی که نه به مذاهب اسلامی رحم می‌کنند و نه مسیحیان و پیروان سایر ادیان و مرکز تولید اندیشه این گروه‌ها کاملاً معلوم است اما همه این‌ها مورد حمایت کشورهای غربی و مشخصاً امریکا قرار دارند. اینجاست که صداقت غربی‌ها در ادعایشان مبنی بر دموکراسی و حمایت از حقوق بشر زیر سؤال می‌رود. من همه این‌ها را به سفرای کشورهای غربی گفته‌ام و پاسخ روشنی دریافت نکرده‌ام.

وی قم را یکی از مهم‌ترین مراکز تولید فکر و معرفت در جهان اسلام دانست و بیان کرد: صدها مرکز کوچک و بزرگ علمی در قم فعالیت دارند و از همه جهان برای تحصیل به این شهر می‌آیند و میزان تولیدات علمی قم که در قالب مقاله، مجله، کتاب و نرم افراز عرضه می‌شود، بسیار بالاست.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com