کد خبر ۳۸۵۲۳ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
حجت‌الاسلام‌ مؤمنی:

مردم با شهادت امام حسین(ع) دوباره بیدار شدند

استاد حوزه علمیه قم گفت: با شهادت امام حسین(ع) ما شاهد بیداری دوباره مردم هستیم و مردم بار دیگر به سوی اهل‌بیت(ع) اقبال نشان دادند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در مراسم عزاداری حسینی در دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به دوران پس از رحلت پیامبر(ص) اظهار کرد: پس از رحلت پیامبر(ع) اقبال مردم به سوی دنیا بیشتر شد، اما با شهادت امام حسین(ع) ما شاهد بیداری دوباره مردم هستیم و مردم بار دیگر به سوی اهل‌بیت(ع) اقبال نشان دادند، این اتفاق مدیون حرکت نورانی حضرت سیدالشهدا(ع) است و ایشان بستری را برای این حرکت عظیم به وجود آوردند.

وی در خصوص انقلاب‌های مؤثر در جهان تصریح کرد: چندین انقلاب معدود در جهان رخ داد که این انقلاب‌ها بر بشریت اثر گذاشت، نخستین انقلاب، انقلاب رسول اکرم(ص) بود که اثر این انقلاب تاکنون مانده است و انقلاب ایشان بر تاریخ بشر اثر گذاشت، دومین انقلاب هم انقلاب حضرت سیدالشهدا(ع) در واقعه کربلا بود.

مؤمنی با اشاره به حرکت علمی امام صادق(ع) اظهار کرد: سومین انقلاب مؤثر در تاریخ بشریت، انقلاب فرهنگی و علمی امام صادق(ع) بود که اثر این انقلاب تا به امروز هم وجود دارد، حرکت علمی امام صادق(ع) به برکت قیام حضرت سیدالشهدا(ع) توانست که مؤثر شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: هدف دشمن از به شهادت رساندن امام حسین(ع)  از بین بردن نام پیامبر(ص) بود، اما به این هدف نرسید، زمانی که کاروان اسرا به شام رسید، هنوز نام پیامبر(ص) در اذان‌های شام شنیده می‌شد، امام حسین(ع) در واقعه کربلا پیروز شدند، چون به هدف خود رسیدند.

وی در خصوص سیره امام سجاد(ع) تصریح کرد: ایشان سه دوره را در زندگی خود گذراندند که این دوره‌ها اهمیت زیادی دارند، نخستین دوره، دوره اسارت بود، به نظرم بلایی که امام سجاد(ع) در دوران اسارت متحمل شد، هیچ‌یک از ائمه معصومین(ع) چنین مصیبتی را نکشیدند، ایشان در دوره اسارت به گونه‌ای جریان را هدایت کردند که به نفع دشمن نشود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دومین دوره زندگی امام سجاد(ع) دوره قیام‌های مختلف از جمله قیام توابین و قیام مختار بود، سومین دوره زندگی ایشان هم‌دوره تثبیت بود که امام سجاد(ع) به مدینه بازگشت و در این دوره اقبال مردم به سوی اهل‌بیت(ع) زیاد شد، امام سجاد(ع) در دوره تثبیت کارهای زیربنایی را انجام دادند و خاطره واقعه کربلا را در میان مردم زنده نگاه می‌داشتند تا این واقعه به فراموشی سپرده نشود.

مؤمنی با اشاره به سیره امام سجاد(ع) اظهار کرد: ایشان پیام عاشورا را به نسل بعدی رساند که انگیزه امام حسین(ع) اقامه حق بود، برخی آخرت خود را به دنیا می‌فروشند که این افراد بدبخت هستند، اما بدبخت‌تر از این افراد کسانی هستند که آخرت خود را به دنیای دیگران می‌فروشند، افرادی که در جامعه به شبهه پردازی مشغول هستند، عاقبت به شر می‌شوند.

وی در خصوص اقدامات فرهنگی امام سجاد(ع) تصریح کرد: ایشان به دنبال نشر مبانی شیعه و جلوگیری از تحریف اسلام بود، امام سجاد(ع) در قالب مواعظ و دعاها، ناب‌ترین مبانی توحید را نشر می‌دادند تا مبادا کربلا تحریف شود، یکی از سخنان ایشان این بود که من هر زمانی که می‌خواهم سخنی بگویم، رضای خداوند را مدنظر قرار می‌دهم و معیار ما باید خدا باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از اقدامات امام سجاد(ع) افشای چهره امویان بود، آن‌ها حق را زیر پا گذاشتند و مشغول باطل بودند، یکی دیگر از اقدامات امام سجاد(ع) کارسازی و تربیت شاگرد بود و این کار اهمیت زیادی داشت، امام سجاد(ع) به‌صورت مستمر بردگانی را می‌خریدند، این بردگان یک ماه با ایشان هم‌سفره می‌شدند و برخورد حضرت می‌دیدند، امام سجاد(ع) سپس این بردگان را آزاد می‌کردند و همین بردگان مبلغ مذهب تشیع شدند.

مؤمنی در پایان خاطرنشان کرد: از توصیه‌های امام سجاد(ع) به مردم این بود که سخن حق بگویید، عدالت مدار باشید و به عهدهای خود وفا کنید، امام علی(ع) هم به امام حسن(ع) فرمودند که با مردم صداقت داشته باش، در آن صورت حتی اگر شمشیرزن هم نداشته باشی، در دل مردم ابهت خواهی داشت.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com