کد خبر ۳۸۵۶۲ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۲
دبیر انجمن روشن‌دلان جوان استان قم:

نابینایان و کم‌بینایان در اشتغال‏ و تحصیل نیاز به توجه ویژه دارند

دبیر انجمن روشن‌دلان جوان استان قم گفت: نابینایان و کم‌بینایان در موضوعاتی نظیر اشتغال‏، تحصیل و مسکن نیاز به توجه ویژه مسوولان دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)،علیرضا کهندانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی عصای سفید که در سالن همایش‌های کتابخانه آیت‌الله‌ خامنه‌ای قم برگزار شد، در حضور مدیر کل بهزیستی استان قم و دیگر مسوولان حاضر در مراسم اظهار کرد: بحث اشتغال و امرار معاش برای تامین مخارج و هزینه‌های زندگی یکی از مهمترین آرزوهای هر فرد نابینا و کم‌بینا محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور شاهد کم‌‌توجهی مسوولان به افراد نابینا و کم‌بینا هستیم، در ادامه بیان کرد: اگر ایران را با دنیا مقایسه کنیم واقعا نابینایان و کم‌بینایان توانمندی داریم و این عزیزان حرف‌های زیادی برای گفتن دارند اما امیدشان این است که مورد توجه قرار بگیرند و حمایت شوند.

دبیر انجمن روشن‌دلان جوان استان قم اضافه کرد: ما نفراتی داریم که دارای رتبه‌های برتر کنکور دانشگاه‌ها هستند، در حوزه ورزش دوستان عزیز نابینا و کم‌بینای ما دارای عناوین و رتبه‌های برتر در رشته‌های مختلف در سطح کشور و میادین بین‌المللی هستند ولی کمتر دیده می‌شوند.

وی تصریح کرد: چگونه است که ورزشکاران رشته‌هایی نظیر فوتبال و کشتی و دیگر ورزش‌ها وقتی یک عنوان و موفقیت در سطوح مختلف کسب می‌کنند خوب حمایت و توجه می‌شوند اما یک ورزشکار نابینا و کم‌بینا و یک چهره موفق در دیگر عرصه‌ها از بین این قشر مورد توجه قرار نمی‌گیرد و نیازهای آن دیده نمی‌شود.

کهندانی تاکید کرد: چگونه است که دیگر افراد موفق در جامعه به عنوان مثال در موضوع اشتغال، تسهیلات دارند و جذب و استخدام می‌شوند اما ما نمی‌شویم، در حالی که در جمع ما حافظ کل قرآن کریم حضور دارد اما نتوانسته‌ایم برای این عزیزان زمینه‌ای ایجاد کنیم.

وی یاد آور شد: امیدوارم در چنین روزی که هر ساله به مناسبت روز عصای سفید گرامی‌داشته می‌شود مسوولان بیش از پیش در جمع نابینایان و کم‌بینایان باشند و ما را بیشتر ببینند، دوستانی که در این مراسم حضور پیدا کرده‌اند حرف‌ها برای گفتن و درد دل‌ها برای بیان کردن دارند.

دبیر انجمن روشن‌دلان جوان استان قم بیان کرد: در موضوع فرهنگی و هنری کارهای بسیار زیادی توسط عزیزان نابینا و کم‌بینای قم انجام شده است، حمایت‌های خوبی از استانداری‌های استان‌ها می‌شود و خواسته‌ آنها چندان زیاد نیست، بلکه کلاس قرآن می‌خواهند، خواستار تفریحات زیارتی هستند و نیاز به آموزش دارند.

وی با تقدیر از حمایت‌های کتابخانه حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای در راه‌اندازی بخش نابینایان و کم‌بینایان این کتابخانه و حمایت از آنها، تصریح کرد: در بحث مسکن کار زیاد شده است و به لطف خدا و همت مسوولان، بسیاری از عزیزان مسکن‌دار شده‌اند اما تعداد انگشت‌شماری هستند که به دلیل عدم اشتغال امکان پرداخت اقساط وام‌های مسکن خود را ندارند و از این نظر نیاز به مساعدت دارند و البته در موضوعاتی نظیر تحصیل و ازدواج نیز نیازمند یاری هستند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com