کد خبر ۳۸۵۷۵ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۴
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم:

ورود بانوان به بازار کار باعث افزایش نرخ بیکاری در استان قم شده است

نصرالله بازوند در چهاردهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصاد مقاومتی در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: در گذشته بانوان قمی هیچ تمایلی به اشتغال نداشتند، ولی با ورود آنها به بازار کار نرخ مشارکت استان از حدود 31 درصد به 36 درصد رسیده که این امر موجب افزایش نرخ بیکاری در استان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، نصرالله بازوند اذعان داشت: طبق آخرین آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کشور در سه ماهه نخست سال 95 ، 12.2 درصد بوده در حالی که این نرخ در قم بالاتر از این میانگین و حدود 14.1 درصد بوده است.
وی با بیان این که تمام تلاش کارشناسان اقتصادی در استان حفظ اشتغال موجود است، با تبیین این نکته که در قم از سال 90 تا 94 هر ساله به ترتیب 9 هزار و 900، 9 هزار و 68 ، هفت هزار و 800 ، هفت هزار و 856 و هشت هزار و 63 شغل ایجاد شده، تعداد مشاغل ایجاد شده در 6 ماهه نخست سال 95 را سه هزار و 360 شغل برشمرد و افزود: در شرایطی که نرخ بیکاری استان مدام در حال بالا رفتن است، ایجاد این تعداد شغل پاسخگوی متقاضیان کار نیست.
بازوند اشتغال را امری وابسته به سرمایه گذاری توصیف کرد و افزود: طبق نظر کارشناسان در صورتیکه اکنون سرمایه گذاری کنیم باید پیامدهای آن در رشد اشتغال را حداقل سه یا چهار سال بعد شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: اگر ما امروز با معضل بیکاری در استان مواجه هستیم علت آن این است که از سال 90 به بعد برغم ایجاد شغل، هیچ گونه جذب سرمایه ای انجام نپذیرفته است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم نیز در این جلسه با اشاره به بررسی کارشناسی و مدیریتی 404 مورد از در خواست های ثبت شده در سیستم بهین یاب برای اخذ تسهیلات بانکی، مبلغ مورد نیاز این تعداد متقاضی برای سرمایه گذاری را پنج هزار و 600 میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: اشتغالی که این تعداد نسبت به ایجاد آن متعهد شده نیز 11 هزار و 835 مورد است.
احمد ذاکری با بیان این که رونق تولید و رفع موانع پیش روی آن هم چنان یکی از سیاست های مهم اقتصادی دولت به شمار می آید، افزود: از مجموع 135 پرونده ای که برای عقد قرارداد به منظور اخذ تسهیلات با بانک ها تشکیل شده، 125 مورد آن پرداخت شده است، یعنی میزان کل تسهیلات پرداختی به بخش صنعت قم بالغ بر یک هزار میلیارد ریال است.
وی با بیان این که در سال جاری علاوه بر افزایش حجم سرمایه گذاری در حوزه صنعت، 45 مورد افزایش اشتغال نیز داشتیم، گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری شاهد 21هزار میلیارد دلار صادرات صنایع تولیدی قم به کشورهای هدف بودیم که این رقم در مدت زمان مشابه سال قبل 20 هزار میلیارد دلار بوده است.
ذاکری با بیان این که بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک قم حجم صادرات انجام شده از این استان در 6 ماهه اول سال جاری با 9.5 درصد کاهش مواجه بوده است، افزود: این آمار بیانگر واقعیت موجود صادرات استان نیست، چراکه برخی از صادر کنندگان استان قم کالاهای خود را از طریق گمرک استان های دیگر به بازار هدف انتقال می دهند که اگر آنها را نیز محاسبه کنیم حتی تا بیش از 15 درصد رشد را در صادرات استان در مدت یاد شده شاهد هستیم.
مدیر پارک علم و فناوری قم نیز در این جلسه با بیان این که در حال حاضر 72 شرکت و واحد فناور تحت پوشش این مرکز هستند، گفت: قم با قرار داشتن در رتبه سیزدهم کشور در بحث شرکت های دانش بنیان، 1.72 درصد شرکت های دانش بنیان کشور را دارا می باشد.
سید حسین اخوان علوی با بیان این که پارک علم و فناوری قم در سال 91 تاسیس شده است، اظهار داشت: رشد واحدها و شرکت های تحت پوشش در سال جاری نسبت به سال گذشته 22 درصد بوده که این رشد با توجه به خروج یک سری از شرکت ها از پوشش این مرکز به دلایل مختلف شامل اختلاف حقوقی میان مالکان و یا ناکامی در تجاری سازی محصول رشد خوبی به شمار می آید
وی تعداد شرکت های دانش بنیان استان را 47 مورد ذکر کرد و افزود: از این تعداد، 23 شرکت تحت پوشش پارک علم و فناوری هستند و رشد امسال استان در بحث توسعه و گسترش شرکت های دانش بنیان نسبت به سال گذشته، 1.17 درصد و نسبت به سال 93 نیز 2.23 درصد بوده است.
وی خاطرنشان کرد: درصد شرکت های دانش بنیان فعال در قم نسبت به شاخص جمعیت این استان شرایط بهتری دارد و از میانگین آن بالاتر است، به نحوی که استان هایی مانند گیلان، کرمان، همدان و زنجان بعد از قم قرار گرفتند.
اخوان علوی یادآور شد: در حال حاضر 30 شرکت از مجموع 47 شرکت های دانش بنیان قم نوپا، 15 شرکت تولیدی و 2 شرکت نیز صنعتی هستند.

منبع: ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com