کد خبر ۳۸۶۵۸ انتشار : ۴ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸
آیت‌الله مکارم شیرازی:

مدیریت زائرین اربعین بهتر از مدیریت حج توسط آل سعود است/ضرورت رعایت قوانین برای شرکت در زیارت اربعین

آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: در سال‌های اخیر برنامه زیارت اربعین به‌ صورت منظم برگزار شد و مدیریت 20 میلیون زائر در زیارت اربعین بهتر از مدیریت 3 میلیون حاجی توسط آل سعود بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا)،آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار اعضای کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ارزش زیارت اربعین اظهار کرد: زیارت اربعین اکنون به یک سرمایه بزرگ برای مکتب اهل‌بیت(ع) تبدیل‌شده است، البته کسی برای این برنامه تبلیغ نکرد و به‌صورت خودجوش شکل گرفت، زیارت اربعین عظمت اهل‌بیت(ع) و مذهب تشیع را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: دشمن چه بخواهد و چه نخواهد، زیارت اربعین در دنیا پخش می‌شود و گستردگی حضور مردم در این زیارت جواب دندان‌شکنی به تکفیری‌ها است، باید از سرمایه بزرگ زیارت اربعین استفاده کرد، چون این زیارت به یک مسئله مهم تبدیل‌شده و حساسیت دشمنان به این زیارت بیشتر شده است و آن‌ها به دنبال ایجاد اختلال در این حرکت هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: همان‌طوری که شیعیان برای برگزاری هرچه بهتر زیارت اربعین تلاش می‌کنند، دشمنان برای بد برگزار شدن این زیارت تلاش خواهند کرد، به همین دلیل مسؤولان باید مراقب نقشه‌های دشمن در این خصوص باشند، ممکن است در زیارت اربعین آسیب‌هایی در حوزه نماز، حجاب و اختلاط به وجود بیاید که باید مراقب آن‌ها هم باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به حضور گسترده مردم در زیارت اربعین گفت: حضور 20 میلیون نفر در زیارت اربعین، به برکت خون امام حسین(ع) و نورانیت مکتب اهل‌بیت(ع) است، این اجتماع میلیونی به‌صورت خودجوش شکل می‌گیرد و باید از این اجتماع استفاده فرهنگی کرد، افرادی که به این برنامه می‌روند، روحشان آماده پذیرش است.

وی ادامه داد: مبادا برخی به‌خصوص مداحان در زیارت اربعین مطالب غلوآمیز بگویند و بهانه دست دشمن بدهند، مسائلی که از سوی مبلغان و مداحان در اربعین مطرح می‌شود، نباید دارای غلو یا نقصان باشد و حد لازم در بحث ولایت در سخنرانی‌ها و مداحی رعایت شود و اشعار مداحان هم در اربعین کنترل شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: باید در زیارت اربعین بر مسائلی همچون نماز تأکید شود، زیارت اربعین مستحب مؤکد است، اما در این برنامه نباید از نماز که اهمیت خاصی دارد، صرف‌نظر کرد، نماز نباید در هیچ حالی ترک شود و باید مراقب بحث حجاب و اختلاط در زیارت اربعین باشیم.

آیت‌الله مکارم شیرازی توجه به افراد ناتوان در زیارت اربعین را ضروری دانست و تصریح کرد: باید زائرین در این ایام به فکر افراد ناتوان و در راه مانده بوده و حال سالمندان و کودکان را مراعات کنند. باید به فکر همه باشیم تا لطف خداوند شامل ما شود، همچنین در زیارت اربعین بحث جلوگیری از اسراف و تبذیر در غذاها ضروری است، باید موکب‌ها غذاها را به‌اندازه‌ای تهیه کنند که جذب شود و غذاهای اضافی به افراد نیازمند برسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با تأکید بر ضرورت احترام مردم ایران به حاکمیت دولت عراق گفت: ایرانی‌ها در زیارت اربعین باید بدانند که آنجا کشور عراق است و حاکمیت برای آن‌هاست مردم ایران در آنجا مهمان هستند و باید ببیند که دولت و مردم عراق به‌عنوان میزبان چه تدبیری برای آن‌ها دارند و ایرانی‌ها باید به دستورات دولت عراق عمل کنند.

وی افزود: افراد نباید بدون گذرنامه به زیارت اربعین بروند، برخی با حضور در مرزها فشار می‌آورند تا به عراق بروند، این کارها درست نیست، افرادی که این‌گونه عمل می‌کنند، نمازشان را نمی‌توانند شکسته بخوانند، چون سفرشان حلال نیست، زائرین ایرانی برای شرکت در زیارت اربعین باید قوانین را رعایت کنند.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: افراد باید از گفتن مطالب و شعارهایی که موجب اهانت به مذاهب دیگر می‌شود، خودداری کنند. کشور عراق ترکیبی از مردم شیعه و سنی است و مردم اهل‌سنت هم در زیارت اربعین شرکت می‌کنند، باید بر روی مساله توهین نکردن به مقدسات مذاهب دیگر در سخنرانی‌ها در زیارت اربعین تأکید شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم، مسؤولیت صداوسیما را در زیارت اربعین اطلاع‌رسانی دانست و تصریح کرد: باید مسئله زیارت اربعین در شبکه‌های صداوسیما به‌خصوص رسانه‌های برون‌مرزی نشر پیدا کند و بهره‌برداری خوبی از این اجتماع صورت بگیرد، یک خبررسانی خوب موجب بهره‌برداری بیشتر از زیارت اربعین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر برنامه زیارت اربعین به‌صورت منظم برگزار شد و مدیریت 20 میلیون زائر در زیارت اربعین بهتر از مدیریت 3 میلیون حاجی توسط آل سعود بود، آن‌ها بلد نبودند که مدیریت کنند.

این مرجع تقلید تصریح کرد: تشکیل ستاد اربعین جای امیدواری دارد و تشکیل این ستاد نشان می‌دهد که مسئله زیارت اربعین از لحاظ فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در حال نظام‌مند شدن است.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com