کد خبر ۳۸۸۱۰ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
قائم‌‌مقام معاون اجتماعی قوه قضائیه:

رصد هوشمندانه و مستمر راهکار مبارزه با آسیب‌های اجتماعی است

قائم‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: ناهنجاری‌های اجتماعی در کشور افزایش پیدا کرده که راه مبارزه با آن برنامه هوشمندانه و رصد مستمر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ،مهدی امیری اصفهانی در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در سالن جلسات اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان برگزار شد، با اشاره به وظایف نظام جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: یکی از وظایف قطعی این نظام، تأمین سلامت، امنیت و رفاه است، البته برخی این دایره وسیع را محدود می‌کنند، اما سلامت اعم از سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و اعتقادی است، امنیت هم امنیت عمومی و اجتماعی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: تأمین سلامت، امنیت و رفاه به‌ عنوان یک وظیفه اساسی برای نظام جمهوری اسلامی ایران در قانون اساسی تعیین‌ شده است و همه آحاد جامعه مستحق رفاه کامل و امنیت هستند، این مسئله علاوه بر وظیفه دولت یک وظیفه اجتماعی هم است، جلسات مشترک مدیران دستگاه‌های مختلف گام نخست برای انجام این رسالت بزرگ است.

قائم‌‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: مزایای جغرافیایی ایران ظرفیتی را برای کشور ایجاد کرده که تأمین سلامت، امنیت و رفاه در بالاترین درجه ممکن باشد اما از ظرفیت‌های کشور به‌ خوبی استفاده نمی‌کنیم، اکنون با توجه به منابع ایران باید کشورمان در سال، 1800 میلیارد دلار درآمد ناخالص داشته باشد، این در حالی است که در خوش‌بینانه‌ترین حالت این رقم در سال 600 میلیارد است.

امیری اصفهانی با اشاره به‌ ضرورت توجه به ظرفیت‌های کشور در عرصه اقتصادی ادامه داد: حداقل دو سوم منابع کشور در این حوزه مورد غفلت قرار گرفته و مدیران کشور باید در این زمینه پاسخگو باشند، در پتروشیمی تبریز با یک اقدام کوچک حقوق دریافتی کارگران سه برابر شد که باید چنین اقداماتی برای ارتقای سطح زندگی کارگران دنبال شود.

وی ادامه داد: اکنون ضریب بازیافت میدان‌های نفت ایران 24 درصد است، اما این رقم در کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با استفاده از فناوری‌های پیشرفته به 70 درصد رسیده، مدیران باید در مورد این مسائل پاسخگو باشند، این موارد حق‌الناس است و خداوند از آن نمی‌گذرد.

قائم‌‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید تولید فرصت را دنبال کنند، در کشورمان فرصت‌های زیادی وجود دارد، اگر هر کدام از مدیران نتوانند که یک فرصت برای کشور تولید کنند، ضرر کرده‌ایم، هر روز باید بهتر از روز قبل عملکرد داشته باشیم و به‌ صورت روزانه یک فرصت در کشور تولید کنیم.

امیری اصفهانی با اشاره به‌ ضرورت شناسایی ظرفیت‌های ایران در عرصه‌های مختلف اظهار کرد: در کشورمان ظرفیت‌های مختلفی وجود دارد، اما شناخت کافی از این ظرفیت‌ها نداریم، هنر یک مدیر این است که ظرفیت‌های حوزه مدیریت خود را شناسایی کند و عملکرد مجموعه خودش را ارتقاء دهد.

وی ادامه داد: مدیران باید از منابع به‌ صورت بهینه استفاده کنند و بهره‌وری را در جامعه افزایش دهند، افزایش بهره‌وری یک مسئله ضروری برای کشور است، اکنون آمار بهره‌وری در ایران پایین است، اگر بهره‌وری هر محیط کاری نسبت به‌ روز قبل پایین‌تر باشد، ضرر است در حالی‌که همه کشورهای دنیا به دنبال ارتقا دادن وضعیت بهره‌وری در محیط‌های کاری خود هستند.

قائم‌‌مقام معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه افزود: ناهنجاری‌های اجتماعی در کشور افزایش پیدا کرده است؛ رهبر معظم انقلاب اخیراً در دیدار با مدیران ارشد کشور فرمودند آسیب‌های اجتماعی مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید به آن در کشور توجه شود، چیزی که کیان کشور را تهدید می‌کند، آسیب‌های اجتماعی است و همت خودمان را باید معطوف به حل این آسیب‌ها کنیم.

امیری اصفهانی با اشاره به راه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی گفت: برنامه هوشمندانه و رصد مستمر یکی از راه‌های مبارزه با این آسیب‌هاست باید مدیران دستگاه‌های مختلف در مورد مبارزه با آسیب‌های اجتماعی، همدلی و هماهنگی داشته باشند و از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور استفاده کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: وظیفه نظارت بر حسن اجرای قوانین بر عهده قوه قضائیه است، اما قوه مجریه هم وظیفه نظارت اجرای قوانین را دارد، مدیریت بدون نظارت یک کار ناقص است و خودکنترلی اصلی ضروری در زمینه کار اجرایی به شمار می‌رود، وجود حتی یک کارگر بدون حقوق مناسب و بیمه تأمین اجتماعی هم برای کشور خوب نیست.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com