کد خبر ۳۹۱۲۲ انتشار : ۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
آیت‌الله مکارم شیرازی:

مبارزه بدون سوزاندن ریشه افکار تکفیری نتیجه‌بخش نیست/ عربستان و وهابیت زادگاه اصلی جریان تکفیری

یکی از مراجع تقلید گفت: برای مبارزه با تکفیری‌ها باید در حوزه‌ سیاسی، نظامی و فرهنگی فعالیت‌های مختلف دنبال شود چرا که تا ریشه افکار انحرافی تکفیری سوزانده نشود مبارزات نظامی و سیاسی به تنهایی نتیجه‌بخش نیست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در همایش ملی بزرگداشت حضرت خدیجه کبری(س) که با عنوان «صدف کوثر» در سالن همایش‌های مجتمع آموزش عالی امام خمینی برگزار شد، با بیان اینکه عده‌ای خدمات برجسته حضرت خدیجه(س) را فراموش کرده‌اند، اظهار کرد: زندگی ایشان می‌تواند الگویی برجسته برای مجاهدان راه خدا باشد.

وی اضافه کرد: ایشان نخستین فردی بود که به پیامبر اسلام ایمان آورد و در کنار او استوار ایستاد و با تمام وجود از حضرت حمایت کرد.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه حضرت خدیجه کبری(س) فقط دوران مشقت‌بار زندگی پیامبر اسلام(ص) را دیده است، اضافه کرد: ایشان نتوانستند دوران شکوه و حکومت حضرت محمد(ص) را تجربه کنند چراکه در دورانی که مسلمانان در حلقه محاصره بودند جان خود را از دست داد.

وی با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه کبری(س) با غم و اندوه از جهان رهایی یافت، تصریح کرد: ایشان وظیفه خود را در قبال پیامبر اسلام انجام داده‌اند به همین علت زوایای زندگی حضرت بسیار مهم بوده و در هر زاویه نکته‌ای نهفته است.

آیت‌الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: اینکه حضرت خدیجه(س) قبل از ازدواج با حضرت محمد(ص) با دو نفر دیگر ازدواج کرده بودند و 40 سال سن داشتند نادرست و اشتباه است چرا که ایشان هنگام ازدواج با پیامبر 25 یا 28 سال سن داشته و دوشیزه بودند و دو فرد معرفی شده به عنوان همسر حضرت خدیجه(س) در واقع همسران خواهر ایشان بوده‌اند و فرزندانی که به ایشان نسبت داده می‌شوند خواهرزادگان وی بوده‌اند.

وی تصریح کرد: براساس نوشته‌های یکی از علمای اهل سنت حضرت خدیجه(س) هنگام ازدواج با پیامبر اسلام دوشیزه بوده و گروه بسیاری از علمای شیعه و اهل سنت به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه خدیجه کبری(س) در چهره پیامبر اسلام آینده مطلوبی را مشاهده می‌کرد، تصریح کرد: ایشان با وجود نکوهش زنان عرب با افتخار خواستگاری ابوطالب برای پیامبر اسلام را پذیرفت و 90 مثقال طلایی که برای ایشان به عنوان مهریه در نظر گرفته شده بود را به حضرت محمد(ص) هدیه داد.

وی حضرت خدیجه(س) را مظلوم خواند و اظهار کرد: زنان عرب برای تولد حضرت زهرا(س) هیچ کمکی به ایشان نکردند به همین علت خداوند متعال فرشتگان را به سمت ایشان فرستادند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه 120 فضیلت برای حضرت خدیجه(س) مطرح شده است، ادامه داد: عصر جاهلیت دوران آلودگی زنان بوده اما پاکدامنی و عفاف حضرت خدیجه(س) برای همگان به خوبی آشکار بوده است به همین علت قبل از بعثت به ایشان لقب طاهره داده بودند.

این مرجع تقلید یادآور شد: براساس نوشته‌های یکی دیگر از علمای اهل سنت حضرت خدیجه ام‌المومنین، پرهیزکار و از اهالی بهشت است و سیده زنان عالم در دوران خود بوده به همین علت پیامبر اسلام او را ستوده و به او برتری داده و بعد از وفات این بانوی مکرمه بسیار از او یاد کرده است.

وی از ام‌ائمه به عنوان دیگر لقب حضرت خدیجه نام برد و خاطرنشان کرد: متعصبان با تاریخ اسلام بازی کرده و پیروان بنی‌امیه در این مسیر تلاش بسیاری داشته‌اند چراکه براساس گفته‌های علامه امینی پیروان بنی امیه ابوذر را نیز کمونیست خوانده و به دنبال تخریب شخصیت نزدیکان و یاران ائمه اطهار(ع) هستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه برخی به دنبال برتر جلوه دادن دیگر زنان پیامبر اسلام نسبت به حضرت خدیجه(س) بوده‌اند، اظهار کرد: این افراد به دنبال تخریب شخصیت حضرت خدیجه(س) بوده و در این راستا شخصیت پیامبر اسلام را نیز هدف قرار می‌دهند و می‌گویند که ایشان برای رسیدن به مادیات دنیوی به سمت همسری 40 ساله که در گذشته دو شوهر داشته، گرایش یافته‌ است.

وی با تاکید بر اینکه حضرت خدیجه(س) الگویی برای زنان و مردان است، تصریح کرد: براساس آیات قرآن کریم زندگی آسیه همسر فرعون و حضرت مریم درسی برای زنان و مردان مومن است به همین علت زندگی حضرت خدیجه(س) نیز می‌تواند سرمشق مطلوبی برای زنان و مردان باشد چراکه ایشان در تحریم اقتصادی نیز همراه حضرت محمد(ص) بودند و زندگی ایشان اثبات می‌کند که اگر روزی جامعه تحت فشار تحریم‌های سیاسی و اقتصادی دشمن قرار گرفت باید همانند حضرت خدیجه(س) مقاومت و ایستادگی کرد.

این استاد برجسته حوزه با اشاره به اینکه تکفیری‌ها مشکل اصلی جهان اسلام هستند، ادامه داد: تکفیر به دنبال ایجاد اختلاف میان ملل اسلامی است و برای مبارزه با تکفیری‌ها باید در حوزه‌ سیاسی، نظامی و فرهنگی فعالیت‌های مختلف دنبال شود چراکه تا ریشه افکار انحرافی تکفیری سوزانده نشود مبارزات نظامی و سیاسی به تنهایی نتیجه‌بخش نیست.

وی از عربستان و وهابیت به عنوان زادگاه تکفیر نام برد و گفت: امیدواریم بتوانیم به دنیا ثابت کنیم که ریشه اصلی افکار تروریستی در وهابیت و عربستان قابل مشاهده است.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com