کد خبر ۳۴۹۳۱ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۱

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی: ماموریت داعش تخریب چهره واقعی همه ادیان بشری است

استاد حوزه علمیه قم گفت: داعش نه فقط به دنبال تخریب چهره‌ واقعی اسلام است، بلکه مأموریتش تخریب چهره‌ واقعی همه ادیان بشری است ولو در ظاهر به اسم اسلام به میدان آمده و در آرمشان نام مبارک پیامبر را ترسیم کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی عصر ديروز در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش بین‌المللی سیمای پیامبراکرم(ص) از منظر هنر اظهار کرد: نیروی انتظامی که خود جلوه‌ای از حکومت اسلامی است باید چنین موضوعاتی را کنکاش و پژوهش کند تا در درجه‌ اول سطح اطلاعات نیروهای خود و به دنبال آن سطح اطلاعات جامعه را در این موضوع افزایش دهد.

وی بیان کرد: بسیار خوشحالم که این مسئله در حال تحقق است. امیدوارم این همایش بین‌المللی هم که در سال 95 برگزار می‌شود بسیار موفق‌تر از گذشته باشد.

وی اضافه کرد: این مرتبه و مقام بسیار بزرگی از ناحیه‌ خدای تبارک و تعالی برای پیامبر اکرم(ص) است که به مردم می‌فرماید هر آنچه که رسول من برای شما آورد، بلافاصله به آن تمسک کنید، هر امری که کرد انجام دهید و هر نهی‌ که کرد بپذیرید.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی بیان کرد: برای درک اهمّیت این مقام و رتبه، توجه به این نکته لازم است که در آیات دیگر، یکی از شئون پیامبر را ابلاغ دستورات خدای تبارک و تعالی به مردم بیان می‌کند. روشن است که به عنوان دستور خدا باید از فرمایش رسول خدا اطاعت کرد، اما در این آیه شریفه که می‌فرماید «ما آتاکم الرسول فخذوه»؛ یعنی اگر پیامبر هم یک امر و نهی از ناحیه‌ خودش کرد، این هم واجب الاطاعة است، ولو به عنوان قرآن و به عنوان وحی بر او نازل نشده باشد.

استاد حوزه علمیه قم گفت: طبق این آیه قاعده‌ای در روایات ما با عنوان تفویض النبی مطرح می‌شود یعنی خدای تبارک و تعالی به پیامبر مقام تشریع را اعطا کرد که در قانونگذاری حضرت می‌تواند حتی آنچه را که خدا نازل نفرموده، بیان کند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال اصل نمازهای پنج‌گانه دو رکعت بوده، این که نماز ظهر، عصر و عشاء چهار رکعتی و نماز مغرب سه رکعتی شده، این رکعت‌های اضافه را رسول اکرم(ص) به عنوان فرض النبی بیان فرموده‌اند. نتیجه‌ای که از این مقدار بحث می‌گیرم ولو اینکه یک بحث بسیار عمیق تفسیری، کلامی و فقهی است و در جای خودش باید به آن پرداخته شود این است بشر امروز مخاطب خدای تبارک و تعالی است و مأمور است به امتثال از اوامر و نواهی رسول اکرم(ص) که کامل‌ترین انبیاء و کامل‌ترین انسان‌ها بوده، به طوری که نزد خداوند تعالی کسی را اشرف از رسول اکرم در میان خلایق سراغ نداریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: این دستور کلی خداوند به همه انسان‌ها اعم از مسلمین و غیر مسلمین است که باید سراغ سیره‌ زندگی رسول اکرم برویم و آن را در ابعاد مختلف، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، هنری بررسی کنیم و بفهمیم چه دستوراتی داشته و چه مطالبی را بیان فرمودند. سپس در هر بخشی، آن ضوابط و اصول را پیاده کنیم. ما اصول اخلاقی‌ از رسول اکرم(ص) در اختیار داریم که اگر تمام بشر جمع شود نمی‌تواند به آن مرتبه‌ اخلاقی برسد.

وی گفت: وقتی وارد بحث هنر می‌شویم نباید اول در ذهن خود معماری و تصاویر و نقاشی و فیلم را تصوّر کنیم. البته اینها هم جنبه‌های هنری بسیار خوبی است، منتها نکته بسیار مهم این است که هیچ هنری مهم‌تر از اخلاق و رفتار انسان نیست، چیزی که متأسفانه بشر امروز از آن خیلی فاصله دارد. بشر صنعتی مدعی عقلانیت و علم و تمدن، از اخلاق بسیار فاصله دارد. ما هیچ هنری بالاتر از اخلاق نداریم.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی گفت: انسان، هیچ هنری بالاتر از روش زندگی ندارد. چیزی که باید اعتراف کنیم این است با روش زندگی که رسول اکرم(ص) از ما می‌خواهد، در همه ابعاد خیلی فاصله داریم. ما باید سیره‌ رسول اکرم را در همه‌ این ابعاد بررسی و کاوش کنیم.

وی تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبائی «سنن النبی» را نوشت و برخی از کتاب‌های دیگر که روش زندگی را در همه‌ امور و ابعاد زندگی به ما گفته‌اند، آیا همین مقدار برای آشنایی ما با سیره حضرت کافی است؟ ما باید در کلمات پیامبر یک دقت و مرور جدید کنیم، من مطمئنم که اگر مرور جدیدی بر کلمات پیامبر(ص) شود ما مطالبی خیلی تازه برای عرضه کردن به نسل جوان و جامعه خود و دنیای امروز پیدا می‌کنیم.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: بررسی سیره‌ پیامبر در بحث هنر، رسانه، مباحث مربوط به صلح، مباحث مربوط به رحمت و محبت، چیزهایی داریم که بشر امروز بسیار از آن فاصله دارد و نسبت به آن بی‌خبر و جاهل محض است. مخصوصاً رفتار انسانی پیامبر اکرم(ص) که در اوج رفتارهای انسانی است. همه اینها را باید بررسی کرده و مجدداً دقت مضاعف کنیم و به جامعه جهانی ارائه بدهیم. اینکه رسول اکرم که حجّت خداست، وقتی جنازه‌ یک مسیحی را از کنارش عبور می‌دهند به احترام عبور جنازه‌ یک انسان برمی‌خیزد. وقتی اصحاب به ایشان عرض می‌کنند که او مسلمان نبود که شما برخاستید، فرمود مسلمان نبود ولی مثل ما انسان بود.

وی تاکید کرد: در این همایش به دنیا بگوئید که داعش نه فقط به دنبال تخریب چهره‌ واقعی اسلام است، بلکه مأموریت‌اش تخریب چهره‌ واقعی همه ادیان بشری است ولو در ظاهر به اسم اسلام به میدان آمده و در آرمشان نام مبارک پیامبر را ترسیم کرده‌اند ولی این نام را دزدیده‌اند و زیر پرچم پیامبر، علیه پیامبر کار می‌کنند. برای اینکه به دنیا بگوئیم که اینها دروغ می‌گویند فقط گفتار کافی نیست بلکه باید این همایش‌ها گرفته شود، بین‌المللی هم باشد تا به دنیا بگوئیم رسول اکرم مظهر رحمت و عاطفه است. رسول اکرم(ص) می‌فرمود اگر با کفار جنگ کردید حقّ ندارید آب آشامیدنی آنها را سمی کنید اما جنایت‌کاران داعش که دست‌پرورده‌ اسرائیل و آمریکا هستند به راحتی گلوی یک بچه را می‌بُرند، بچه‌ای که معصوم است و هیچ گناهی نداشته و  انسان‌های بی‌گناه را گردن زده و به طرز فجیعی می‌کشند. اینها اصلاً با سیره‌ی رسول اکرم(ص) سازگاری ندارد.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: این همایش می‌تواند به سهم خودش خیلی خوب این مسئله را تبیین کند. فتنه داعش امروز فقط یک فتنه‌‌ دینی نیست بلکه یک فتنه‌ بشری است که مربوط به همه‌ بشر است و ما باید برای بشر امروز خطر این فتنه‌ بشری را هر چه بیشتر گوشزد کنیم، تا از خود مراقبت کنند.

 

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com