کد خبر ۳۹۳۶۹ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰
معاون قوه قضائیه:

انتظارات مردم از دستگاه قضا بالاست/ قضات مواظب دسیسه‌های شیطان باشند

معاون قوه قضائیه گفت: امروز مردم از دستگاه قضا انتظارات بالایی دارند و اگر در مواجهه با دادگاه ببینند کسی که بر منصب حکم و شرع نشسته روحانی معمم است به او اعتماد و اطمینان مضاعف پیدا می‌کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی احمدی میانجی در مراسم تقدیر از فارغ التحصیلان مرکز آموزش‌های تخصصی فقه با اشاره به مسئولیت مهم و خطیر قضاوت در جامعه اسلامی اظهار کرد: این مسئولیت یکی از مسئولیت‌های سنگین و مهم جامعه اسلامی است که به عنوان واجب کفایی بوده و شغلی از شغل انبیا معرفی می‌شود.

قائم‌مقام سابق سازمان دیوان عدالت اداری کشور افزود: منصب قضاوت همانطور که مهم، ضروری، حساس و واجب کفایی است به همان اندازه مشکل و خطیر است، به ویژه در زمان حال که مسائل مردم آنقدر پیچیده شده که از منظر این شغل شناخت و تشخیص حق و باطل بسیار مشکل و سخت شده است.

احمدی میانجی ادامه داد: به همان اندازه که کسوت قضاوت از نظر معنوی و دینی دارای جایگاه ممتاز و منزلت ارزشمند بوده، خطرات و لغزش‌هایی که در آن وجود دارد نیز مهم و قوی است.

معاون قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به حساسیت موضوع و خطرات آن، انسان‌های اندکی هستند که می‌توانند براساس همان وظایفی که برایشان تعریف شده است و باید به آن عمل کنند، به آن اهتمام داشته باشند.

وی از اخلاق به عنوان یکی از مهم‌ترین خصوصیات و لازمه فعالیت قضات نام برد و گفت: قضات باید توجه داشته باشند هر کسی که از درب اتاقشان وارد می‌شود، در اولویت نخست یک انسان است. باید برخورد مناسب و درخور یک انسان را با او داشته باشند و خوب به صحبت‌هایش گوش دهند، وقتی هم جرم آن مشخص شد باز هم با روی گشاده و اخلاق نیکو حکم آن را بعد از بررسی دقیق و شنیدن دفاعیات به وی تفهیم کنند.

رئیس شوراهای حل اختلاف ادامه داد: امروز مردم از دستگاه قضا انتظارات بالایی دارند و اگر در مواجهه با دادگاه ببینند کسی که بر منصب حکم و شرع نشسته روحانی معمم است به او اعتماد و اطمینان مضاعف پیدا می‌کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خطاب به فارغ‌التحصیلان مرکز آموزش‌های تخصصی فقه و قضات جوان حاضر در مراسم گفت: در کار قضاوت به اندازه کافی وقت به طرفین بدهید تا صحبت کنند، هیچوقت مانع دفاع متهم نشوید، اینکه با وجود مشکلاتی که هست و حجم پرونده‌هایی که وجود دارد وقت برای شنیدن حرف طرفین بگذارید، خیلی مهم است.

معاون قوه قضائیه خاطرنشان کرد: وجود پرونده‌های زیاد در دستگاه قضا نباید منجر به این شود که قاضی بدون رسیدن به اقناع ذهنی دست به قلم ببرد و حکم کند، باید مواظب شیطان و دسیسه‌های آن بود. بدانید آبروی افراد را بردن خیلی خطرناک بوده و کار شما خیلی حساس است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com