کد خبر ۳۹۳۹۰ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۰

انتقاد از روند تخصیص بودجه‌های فرهنگی از سوی شهرداری قم

در دویست و چهاردهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم طرح‌ها و لوایح مختلفی مطرح و در نظر گرفتن حداقل عرض خیابان‌ها شهر ظلم و جفا در حق مردم بیان شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،دویست و چهاردهمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر به ریاست ولی‌الله بیاتی رئیس شورای اسلامی شهر و با حضور سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم و اعضای این شورا در ساختمان شهید باکری برگزار شد.

در ابتدای جلسه ولی‌الله بیاتی به بیان لوایح و طرح‌هایی که اعلام وصول‌ شده بود پرداخت.

نخستین لایحه در مورد اخذ مجوز پرداخت غرامت به املاک واقع در خیابان 45 متری، طرح اصلاح‌شده به 14 متری بابت مالکین پلاک ثبتی 2145- اصلی بخش دو بود که از سوی مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی قرائت شد.

سعادت طلب ضمن تقدیر و تشکر از بهره‌برداری پروژه‌های نیمه تمام توسط شهرداری اظهار داشت: با توجه به جدیتی که مشاهده می‌شود امید است این پروژه‌ها هر چه زودتر به بهره‌برداری برسند.

عضو شورای اسلامی شهر قم  بابیان اینکه خیابان جمهوری مسیری است که در طرح تفصیلی جدید به 14 متر تغییریافته است گفت: املاکی که برای خیابان 45 متری با شهرداری توافق شده متضرر شده‌اند این خسارت به صورت تهاتر در زمان صدور پروانه پرداخت خواهد شد.

ملکی گفت: سوال این است غیر از توافق اتفاق دیگری در مورد این ملک نیفتاده است؟ چه تفاوتی در این ملک ایجاد شده که شهرداری باید به صاحب ملک غرامت پرداخت کند؟

قراچورلو با بیان اینکه سند گرفته‌ شده و پول پرداختی بابت 45 متری داده‌ شده و عملاً تغییر طرح یافته به خرده مالکان ضربه می‌زند گفت: توافق اولیه 45 متری بوده اما در وضعیت خرده مالکان تغییر ایجاد شده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم بیان کرد: طرح تصویب‌ شده از سوی شورای شهر 45 متری بوده و مبنا بر این بود که قطعات دیگر را بخریم اما آیا در طرح تفصیلی شهرداری 45 متری تأیید شده است در حال حاضر این طرح به 14 متری تبدیل‌ شده و این یک بحث حاکمیتی است و باید جنبه‌های مختلف کار را باید دید.

حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر نیز خاطرنشان کرد: 45 متری خیابان جمهوری اسلامی جابه‌جا شده و 45 متری تبدیل به 14 متری شده که برخی پروانه گرفته و برخی نیز پروانه دریافت نکرده‌اند به عنوان نمونه وقتی 45 متری تبدیل به فضا سبز می‌شود این مسئله سبب ضرر مالکان می‌شود.

سعادت طلب در پاسخ گفت: حاکمیت به مردم قولی داده و مالکان به یک حقی رسیده‌اند که ما در حال جبران هستیم در گذشته جلوی آن را می‌شد گرفت اما در حال حاضر باید ضرر مالکان پرداخت شود.

سعادت طلب خاطرنشان کرد: طرحی نوشته‌ شده که در مورد تقاطع غیر هم‌سطح است اینکه تمام تقاطع‌هایی که تا 20 سال دیگر ساخته می‌شوند معلوم هستند و باید برای این طرح‌ها فکر جدی شود تا در آینده به مشکل برنخوریم.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد نیز با بیان اینکه مشکل طرح تفصیلی از سوی شهرداری تغییر نیافته و کسان دیگری آن را تغییر داده‌اند گفت: طرح تفصیلی با قدرت از سوی معاونت فنی تصویب‌ شده که می‌توانستند تصویب نکنند.

شهردار قم با ابراز نگرانی از بحث‌های بعدی این قضیه گفت: اینکه تغییر در یک مکان ضرر و زیانش سمت شهرداری بیاید یک بدعت است.

این لایحه به کمیسیون بازگشت تا با بررسی بیشتر دوباره به صحن علنی شورا بازگردد.

لایحه دوم در مورد توافقنامه شماره 233073 مورخ 12 دی‌ماه فاطمه شجاع مستأجر قسمتی از پلاک ثبتی 2698 اصلی بخش دو قم بود که سعادت طلب به قرائت آن پرداخت.

این لایحه بدون مخالف اعضای شورای شهر به تصویب رسید.

لایحه بعدی در مورد توافقنامه 121372 مورخ 19 مردادماه وارث مرحوم اسدالله بهاءالدینی و حسن جندقی‌زاده مالکین مشاعی پلاک ثبتی 10913 بود که مصطفی سعادت طلب آن را قرائت شد.

در نظر گرفتن حداقل عرض خیابان‌ها ظلم و جفا در حق مردم است

عواطف رستمی عرض پیش‌بینی‌شده برای خیابان‌های شهر قم در طرح تفصیلی را نامناسب بیان کرد و گفت: در نظر گرفتن حداقل عرض خیابان‌ها یک ظلم و جفا در حق مردم است.

سعادت طلب با بیان اینکه طرح تفصیلی اتفاق است و فقط یک نقشه نیست گفت: طرح تفصیلی باید به دنیا آمده و پرورش پیدا کند و تنها راه طرح تفصیلی این است که تخصص شهرسازی پیدا کنیم تا بفهمیم طرح تفضیلی چیست.

عضو شورای شهر قم بیان کرد: کل تعریض بافت تاریخی در برنامه جدید حذف‌ شده و طرح تفصیلی گفته حداقل 4 متر باشد و این‌گونه نیست که هر خانه‌ای باید ماشین داشته باشد.

این لایحه نیز به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

آخرین مورد در ورد نقشه تفکیکی بود که در تقاطع شهدای مدافع حرم قرارگرفته و توسط سعادت طلب قرائت شد.

ملکی گفت: خروجی نقشه طرح تفضیلی باید ضابطه‌ای برای آن تعریف شود پیشنهاد این است که کوچه ده متری کم بوده و باید افزایش یابد و حداقل 12 متر باید داشته باشیم. طرح تفصیلی حداقل‌ها را به ما داده و الزامی ندارد که چه میزان باشد.

فاکر بابیان اینکه ساختار علم در دنیای امروز ضابطه‌مند شده است، گفت: کشورهایی که ساختمان آن‌ها 200 سال قدمت دارد و قابل تخریب نیز نیست پس برای کوچه 10 متری باید فکر جدی شود که هنوز ساخته نشده است.

عواطف رستمی تصریح کرد: تا زمانی که نگاه نقطه‌ای داشته باشیم شهر پیشرفت نمی‌کند و باید نگاه طولانی مدت برای آن داشته باشیم.

سعادت طلب گفت: اجازه بدهید آقایانی که نظر دارند در کمیسیون زیربنایی جلساتی برگزار شود تا افراد توجیه شده و راحت‌تر رأی بدهند.

این لایحه نیز به تصویب اعضای شورا رسید.

لایحه بعدی در زمینه اخذ مجوز تفریغ بودجه سال 94 سازمان فرهنگی ورزشی بود که توسط حجت‌الاسلام آتش زر قرائت و به تصویب رسید.

انتقاد از روند تخصیص بودجه‌های فرهنگی در شهرداری قم

طوبی حجازی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قم گفت: این لایحه در صورت تصویب باید دو درصد امور فرهنگی نیز در بودجه 94 محقق شود، علت محقق نشدن آن این بود که رویکرد تحقق در این بودجه نبوده است.

وی خاطر نشان کرد: در اصلاحیه باید این دو درصد لحاظ شود چراکه اگر این افتاق نیفتد همین وضعیت تفریغ پیداکرده و در بحث تحقق بودجه فرهنگی دچار مشکل خواهیم بود.

در ادامه جلسه، عباس ذاکریان بابیان اینکه  ابهام در نحوه استفاده از سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم رویه جدیدی نیست افزود: از 5 درصد  بودجه در نظر گرفته برای فضای سبز به دلیل اهمیت بحث فرهنگی دو درصد به مقوله فرهنگی ورزشی اختصاص‌یافته است.

ذاکریان گفت: تفریغ بودجه سال 94 اگر این دو درصد درست حساب می‌شد خودش دو میلیارد تومان پول بود و پیشنهاد این است که در سال 95 و 96 حساب جداگانه‌ای باز شود و این حساب جداگانه مستقیم پول به حساب سازمان فرهنگی ورزشی برود.

پس از بررسی‌ گزارش تفریغ بودجه سال 94 سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم این گزارش به تصویب شورای اسلامی شهر قم رسید.

در ادامه جلسه، محمد گلفشان مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های جمعیت هلال احمر استان پرداخت.

ویزیت 73 هزار نفر در اربعین حسینی توسط نیروهای هلال‌احمر

گلفشان خدمات ارائه‌شده از سوی هلال‌احمر به سایر دستگاه‌های دولتی را مورداشاره قرار داد و گفت: هلال‌احمر به دلیل دارا بودن نیروهای داوطلبانه‌ای که برای رضای خدا کار می‌کنند، می‌تواند خدماتی رایگان به مردم و دستگاه‌ها ارائه دهد که می‌تواند برای دولت هزینه‌بر باشد.

وی خاطرنشان کرد: هلال‌احمر مجهز به بالگرد هوایی است و این وسیله برای استفاده در موارد مختلف بارها به شهرداری امانت‌داده شده است، همچنین در اربعین حسینی نیز هلال‌احمر توانست در 6 موکب به ویزیت 73 هزار نفر از طریق نیروهای خود بپردازد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم اقدامات آموزشی و فرهنگی هلال‌احمر برای جوانان را موردتوجه قرار داد و افزود: با توجه به چهره خوب و عام‌المنفعه هلال‌احمر، جوانان رغبت بیشتری به شرکت در کلاس‌ها نشان می‌دهند و به همین دلیل جمعیت در خدمات آموزشی، جهادی، برگزاری همایش‌ها و کمک به محرومان اقدامات ارزنده‌ای با کمک جوانان داوطلب خود انجام داده است.

گلفشان با اشاره به کسب رتبه‌های برتر درزمینهٔ اوقات فراغت هلال‌احمر قم، بیان کرد: آمادگی افزایش آموزش‌ها در سطح شهر و یا ارائه آموزش در مراکزی که علاقه‌مند به مباحث آموزشی هستند، راداریم.

وی با تأکید بر اینکه تمامی فعالیت‌های هلال‌احمر استان با رویکرد فرهنگی بوده است، افزود: یکی از حوزه‌های هلال‌احمر، حوزه داوطلبان است که افراد بر اساس تخصص و وقت خود به ارائه خدمت در چندین نوبت می‌پردازند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان قم بابیان اینکه نگاه‌ها به مجموعه هلال‌احمر باید نگاه آینده‌نگرانه باشد، عنوان کرد: قم جزء معدود استان‌ها در دولت نهم و دهم  بوده است که دچار توقف در زمینه عمرانی شده و هیچ‌گونه رشدی نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم افتتاح و بهره‌برداری از ساختمان آموزش‌های تخصصی و نگه‌داری از 10 قلاده سگ در 22 بهمن امسال صورت پذیرد، همچنین دو سوله بزرگ امدادی نیز در روستای سلفچگان به‌منظور آب‌رسانی در حریق ایجادشده، که امیدواریم در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

منبع: تسنیم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com