کد خبر ۳۹۳۹۷ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۴۴
در جلسه شورای شهر قم مطرح شد؛

انتقاد از عدم تحقق بودجه فرهنگی شهرداری قم

لایحه تفریغ بودجه ۹۴ سازمان فرهنگی هنری شهرداری که در دو کمیسیون برنامه و بودجه و فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم تصویب شده بود، در جلسه علنی شامگاه شنبه هم مطرح شد. انتقاد از عدم تحقق بودجه فرهنگی شهرداری قم موضوعی بود که مورد بحث قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی سهر قم، با اشاره به اینکه وصولی قطعی درآمدهای سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم در سال ۹۴، ۱۱ میلیارد و ۹۶۷ میلیون ریال بوده اظهار داشت: هزینه قطعی هم ۱۸ میلیارد ریال بوده که در مجموع سازمان در سال گذشته ۶ میلیارد ریال کسری درآمد داشته است.

طوبی حجازی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر قم هم در این جلسه با انتقاد از عدم تحقق سهم فرهنگ در بودجه شهرداری قم گفت: تفریغ سازمان فرهنگی هنری به این شرط تصویب شد که برای سال جاری، دو درصد سهم فرهنگ در بودجه شهرداری قم محقق شود.

وی ادامه داد: در گذشته این رویکرد در شهرداری وجود نداشت و من تقاضا دارم که در اصلاحیه بودجه سال جاری این اتفاق بیفتد.

این عضو شورای اسلامی شهر قم معتقد است فرایند این کار کاملا تعریف شده است و مصوبه شورا را دارد اما اهتمام به این کار در شهرداری وجود نداشته است.

محسن رنجبر، معاون برنامه ریزی شهردار قم مشکل را از جایی می‌داند که برخی از فعالیت‌های فرهنگی شهرداری قم در بودجه سازمان فرهنگی هنری ذکر نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه شهرداری قم تا کنون برنامه راهبردی نداشته افزود: با تدوین برنامه راهبردی این مشکل حل شده و بر اساس نیاز، بودجه فرهنگی در نظر گرفته می‌شود.

مشکل نبود برنامه است

شهردار قم هم در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل سازمان فرهنگی مشکل مالی نیست اظهار کرد: مشکل این سازمان نداشتن برنامه است.

سید مرتضی سقائیان‌نژاد گفت: کارهایی که در سازمان فرهنگی انجام شده را اگر بررسی اجمالی داشته باشیم کار شهرداری نیست بلکه کار اداره‌کل فرهنگ و ارشاد و بحث‌های فرعی است که ربطی به اقدامات فرهنگی شهرداری ندارد.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده ۵.۶ درصد از کل بودجه شهرداری قم برای مسئله فرهنگ در نظر گرفته شده ابراز داشت: بر این اساس در هر منطقه یک مجموعه ورزشی و فرهنگی ساخته می‌شود که برای این موضوع هم ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته‌ایم.

شهردار قم دلیل توجه بیشتر به مسائل فرهنگی در بودجه ۹۶ را تدوین برنامه ۱۴۰۰ شهرداری قم دانست و افزود: با تدوین این برنامه نقشه راه داریم و بودجه‌ها حیف و میل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه دلش نمی‌خواهد بسیاری از انتقادات به عملکرد فرهنگی شهرداری قم را بازگو کند، اظهار داشت: اقدامات فرهنگی باید در چارچوب برنامه پیش برود و برخی اشتباهات گذشته را باید اصلاح کنیم از جمله اینکه اعطای زمین به سازمان فرهنگی کار اشتباهی است و همچنین بودجه در این سازمان باید شفاف شود.

عباس ذاکریان، سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه از شورای سوم تلاش می‌کند بودجه سازمان فرهنگی محقق شود اما این اتفاق نمی‌افتد، گفت: سازمان فرهنگی سازمان کوچکی است و با پول‌های کوچک می‌شود کارش را به خوبی پیش برد اما هیچ وقت اهتمامی به این موضوع در شهرداری وجود نداشته است.

غیرقانونی بودن کمک شهرداری به ارشاد

در نهایت تفریغ بودجه سال ۹۴ سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با وجود انتقاداتی که اعضای شورای شهر به این تفریغ داشتند، تصویب شد.

بازگشت لایحه شهرداری قم برای کمک ۴۰۰ میلیون تومانی به اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از سوی فرمانداری موضوع دیگری بود که حجت‌الاسلام آتش‌زر در این جلسه مطرح کرد.

فرمانداری قم این لایحه را مغایر با بخش‌نامه قانون بودجه شهرداری‌ها و قوانین دیگر بالادستی دانسته بود.

حسن بختیاری، نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم با تائید بر اینکه این مغایرت وجود دارد، گفت: این کمک‌ها به دلیل مصلحت‌هایی صورت می‌گیرد.

وی که عضو کمیته تطبیق هم هست افزود: در بررسی این موضوع قرار شد بر مبنای قانون نظر دهیم و اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود در شورای حل اختلاف نظر داده شود که متهم به بی توجهی به قانون نشویم.

در نهایت بنا بر درخواست شهردار قم برای حفظ تعاملات استانی، اعضای شورای شهر به اصرار به این مصوبه رأی دادند.

در بخش دیگری از این جلسه، بحث بر سر یک نقشه تفکیکی، موضوع قدیمی شوراع کم‌عرض را در شورای شهر قم مطرح کرد.

بر اساس اصرار اعضای شورا مبنی بر عدم تصویب نقشه‌هایی که معابری با عرض کمتر از ۱۰ متر دارند، یکی از نقشه‌های تفکیکی توسط شهرداری اصلاح شده بود که به تصویب رسید.

موضوع جبران خسارت افرادی که در جریان تغییر طرح خیابان جمهوری از ۴۵ متری به ۱۴ متری زیان دیده‌اند مسئله دیگری بود که در این جلسه مطرح شده و به درخواست شهردار قم به کمیسیون بازگشت.

منبع: مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com