کد خبر ۳۹۴۶۸ انتشار : ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۱
با حضور 15 اندیشمند خارجی

کنفرانس «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» آغاز شد

کنفرانس بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» امشب با حضور 15 اندیشمند خارجی در استان قم آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،مراسم افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» امشب در سالن جلسات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد:‌ دنیا باید چشم خود را نسبت به حقایق باز کرده و خوبی‌ها را از بدی‌ها تشخیص دهد چرا که اکنون برخی با ظاهرسازی‌های خود به دنبال نمایش چهره نادرست و غیرواقعی از آموزه‌های دینی اسلام هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی مقابله با افراط‌گرایی را از اهداف اصلی برگزاری کنفرانس بین‌المللی «گفت‌و گوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت» برشمرد و تصریح کرد: اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان اسلامی، اعتدال و عقلانیت در آموزه‌های دینی، اعتدال و عقلانیت در گفت‌وگوهای فرهنگی و اعتدال و عقلانیت در مقابله با افراط‌گرایی موضوع‌های اصلی کمیسیون‌های تخصصی این کنفرانس بین‌المللی است.

همچنین رئیس موسسه مسارات تونس در این مراسم طی سخنانی تلاش ایران برای رسیدن به وحدت اسلامی را قابل تقدیر دانست و عنوان کرد: ما باید از رویکردهای افراطی فاصله گرفته و دیدگاه‌های تنگ نظرانه را کنار بگذاریم تا بتوانیم از استقلال نمادهای واقعی را ترسیم کرده و در راستای آن حرکت کنیم.

فوضی علوی با اشاره به اینکه امت اسلامی باید جایگاه مشخصی در دنیا داشته باشد، مطرح کرد: تقویت امت اسلامی به عنوان یک اولویت باید مورد توجه کشورهای مختلف قرار گیرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عنوان دیگر سخنران این مراسم منشأ کنش‌های افراط‌گرایانه را باورها و اعتقادات به دور از عقلانیت دانست و اضافه کرد: وقتی حساسیت‌ها به مقوله عقلانیت و اعتدال برانگیخته می‌شود که کنش‌های اجتماعی و رفتارهای نامتعارف و بدون عقلانیت بروز و ظهور پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد واعظی خاطرنشان کرد: اینکه برخی از رفتارها با وجود افراط‌گرایی و دوری از عقلانیت در دیدگاه برخی گروه‌ها افراط‌گرایی و دوری از عقلانیت نیست، مباحث متضاد و مشکلات مختلفی را به دنبال دارد چراکه با این وضعیت در حقیقت با تکثر و تفاوت در تعریف عقلانیت مواجه هستیم.

در ادامه این مراسم معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر لزوم فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی عمومی و نخبگانی برای رسیدن به عقلانیت اسلامی تاکید کرد و گفت: با فرهنگ‌سازی عقلانیت، اعتدال و وحدت را در جامعه اسلامی تشدید و تقویت می‌شود به همین علت این امر مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

عباس خامه‌یار یادآور شد: منشأ بیشترین مشکلات کنونی جهان اسلام ترویج برخی از آموزه‌های نادرست توسط جریان‌های خاص است که سبب ایجاد تنش در درون جامعه و بسترسازی برای درگیری‌ها می‌شود.

همچنین رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی به عنوان سخنران پایانی این مراسم با بیان اینکه دین مبین اسلام پیروان ادیان الهی را به گفتمان دعوت می‌کند، اظهار کرد: با توجه به این موضوع که در آموزه‌های دینی مورد تاکید قرار گرفته است، مسلمانان باید نسبت به موضوع گفتمان نگاه ویژه داشته باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالحسن نواب با تاکید بر اینکه گفت‌وگوهای علمی یک موضوع ثابت و ماندگار در دین مبین اسلام است، اضافه کرد: هویت اصلی جهان اسلام باید توسط علمای دینی احیا شود تا جوامع اسلامی بتوانند در کنار یکدیگر برای رفع مشکلات مورد نظر گام بردارند و مقابل دشمنان مشترک خود به اهداف مورد نظر برسند.

لازم به  ذکر است، این کنفرانس بین‌المللی میزبان 15 اندیشمند از کشورهای سوریه، عراق، الجزایر، بحرین، کویت، لبنان، عمان، تونس، سودان و اردن بوده و تا عصر فردا ادامه دارد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com