کد خبر ۳۹۵۳۰ انتشار : ۷ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۷
آیت‌الله مصباح یزدی:

کوتاهی در انجام وظیفه معصیت است/خروج از مرز بندگی فسق است

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید از غفلت خودمان خارج شویم گفت: اگر در تشخیص وظیفه کوتاهی کنیم، گناه انجام دادیم و توده مردم غالبا به این گناه دچار هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی چهارشنبه شب در جلسه درس اخلاق در دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به ضرورت پندگیری از قرآن اظهار کرد: کسانی که در راس امور هستند، باید از داستان‌های قرآنی همچون داستان حضرت موسی پند بگیرند. کسی که امکانات بیشتری دارد، موقعیتش حساس تر است و اگر به راه غلط برود، گناهش بیشتر است.

وی ادامه داد: افرادی که در راس امور هستند، باید همیشه مراقب باشند که اشتباهی نکنند و براثر هوای نفس، منافع خودشان را بر منافع مردم مقدم ندارند. تبعات گناه چنین افرادی با گناه افراد دیگر قابل مقایسه نیست و بیشتر است، البته اگر این افراد در راه خیر قدم بردارند، ثواب بیشتری می‌برند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: ریشه مفاسد فرعون، حس برتری طلبی او بود، فرعون تا جایی رسید که ادعای خدایی کرد، او به دنبال این بود که همه تابع او باشند و ما باید مراقب باشیم که به آفت فرعونیت دچار نشویم.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به ضرورت دوری از روحیه برتری طلبی اظهار کرد: اگر روحیه برتری طلبی در انسان ایجاد شد، در نهایت عاقبت او همچون فرعون رفتن به جهنم است و باید با روحیه برتری طلبی در وجود خودمان مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: انسان عبد است، البته او باید در برابر دشمنان خدا ایستادگی کند و خم به ابرو نیاورد، اما انسان از سوی دیگر باید در برابر بندگان خدا متواضع باشد، داشتن روحیه برتری طلبی، دنیا و آخرت انسان را خراب می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: ادبیات قرآن این است که انسان‌ها حدودی دارند و نباید آن‌ها از این حدود عبور کنند و طغیان داشته باشند، فاسق کسی است که از مرز بندگی خارج شده باشد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به فساد در جامعه مصر در زمان فرعون اظهار کرد: عاملی که موجب شد که در این جامعه فساد اتفاق بیفتد، بخشی مربوط به مردم بود که خودشان را در سطح نازلی نگه داشتند و رشد هم نکردند.

وی ادامه داد: در روایت آمده است که مومن همیشه خودش را متهم می‌کند، اگر انسان خودش را عادت بدهد که در هر اتفاقی ببیند آیا او نقصی دارد یا خیر، در آن صورت او منصف خواهد بود و زودتر به راه حل مشکلات می‌رسد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: در روز قیامت که کار از کار گذشته است و ابلیس وارد جهنم می‌شود، جهنمیان با یکدیگر دعوا کرده و هر کدام دیگری را مقصر معرفی می‌کنند، ابلیس در آن روز به جهنمیان می‌گوید که من فقط شما را دعوت کردم و خودتان دعوت من را استجابت کردید، مرا ملامت نکنید.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به دعوای جهنمیان در روز قیامت اظهار کرد: در آن روز جهنمیان مستضعف می‌گویند که ما از بزرگان خودمان پیروی کردیم و به همین دلیل گمراه شدیم. خداوند آن‌ها را دو برابر عذاب کند، بزرگان این افراد هم خطاب به مستضعفین می‌گویند که ما شما را به زور به گناه وارد نکردیم، بلکه فقط شما را دعوت به این کار کردیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید از غفلت خودمان خارج شویم، اگر در تشخیص وظیفه کوتاهی کنیم، گناه انجام دادیم و توده مردم غالبا به این گناه دچار هستند. غفلت، اطاعت کورکورانه و تنبلی از گناه‌های شایع در این زمینه است و باید از این گناه‌ها بپرهیزیم.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com