کد خبر ۳۲۰۳۵ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۹
اثری از آیت‌الله مصباح یزدی

کتاب «راهیان کوی دوست» منتشر می‌شود

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی از چاپ کتاب «راهیان کوی دوست» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، محمد روحانی با اشاره به کتاب راهیان کوی دوست اظهار کرد: این کتاب شامل درس‌های مختلفی بوده که درس نخست مقام رضا و توکل است که در این درس حقیقت توکل و نگرش قرآن، توکل در روایات معصومان، توکل لازمه ایمان به خدا، توکل و لزوم کار و فعالیت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در درس دوم منزلت توکل و رضایت به قضای الهی مورد اشاره است و یکی از موضوعات مهمی که در این درس اشاره شده و موضوع محوری بوده، خیرخواهی خدا برای انسان است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه درس سوم محبت الهی و راه رسیدن به آن نام دارد که طریق وصول به محبت الهی به عنوان پیش فرض یا مرکزیت درس است، گفت: درس چهارم ویژگی‌های اولیای الهی است که در سه موضوع نشاط و دلخوشی مومنان، ارتباط ذکر خدا با محبت الهی، راه تحصیل زهد و پرهیزگاری مورد بحث است.

وی خاطرنشان کرد: درس پنجم خصلت‌های ره یافتگان به بهشت بوده و میراث سکوت، قناعت یا خصایص چهارگانه و... از جمله مباحث مطرح شده در این درس است.

روحانی عنوان کرد:‌ درس ششم لزوم توجه به نماز و درک حضور خداوند نام دارد و مبحث مهم نماز، حقیقت و ماهیت، اهمیت و ارزش و اندیشه‌ای که در نماز به کار می‌رود، در این درس مطرح می‌شود.

وی یادآور شد: درس هفتم امتیازات اولیای الهی است که یاد خدا و تکلم با خدا، به عنوان بهترین لذت اولیای الهی شناخته شده و در این مورد مبحثی را علامه ارائه می‌دهد.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه درس هشتم لزوم دوستی و محبت به فقرا و مستمندان است، گفت: ویژگی‌های مستمندان مومن و خدادوست، دارایی و فقر، وسائل امتحان و آزمایش و همنشینی با فقیران، از موضوعات مورد بحث در این درس است.

وی خاطرنشان کرد: درس نهم نداشتن تبعیت از خواهش‌های نفسانی است و در این درس خواهش‌‌های نفسانی و اینکه مردم چه خواهش‌های نفسانی دارند و راه مبارزه با آنها چه خواهد بود، مورد بحث قرار می‌گیرد.

روحانی ادامه داد: درس دهم نکوهش دنیا و دنیاگرایان بوده که مفهوم دنیاگرایی و آخرت‌طلبی در این درس مورد اشاره است.

وی با اشاره به دروس دیگر این کتاب گفت: درس یازدهم اوصاف اهل آخرت است که حیا ویژگی‌های بارز علما و اولیای الهی است و درس دوازدهم اوصاف اهل آخرت بوده که آخرت دوستان و توجه به خدا، ‌اولیای خدا و معرفت ناب به خدا و اینکه چه شناختی از ذات باری تعالی داشته باشیم، مطرح می‌شود.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: اوصاف اهل آخرت درس دیگری است که اهمیت مبارزه با نفس اماره، اولیای خدا و عنایت به اولیای خدا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی یادآور شد: درس چهاردهم مقام و معرفت زاهدان است که تقسیمات سه گانه عبادت‌پیشگان، گذر از دنیا و اینکه زهد و پرهیزگاری به چه صورت حاصل می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

روحانی به مباحث و محتواهای دیگر این کتاب اشاره کرد و افزود: در درس پانزدهم نقش ارزشی روزه و سکوت و ارتباط تقرب با خدا مطرح می‌شود و در زمینه حکمت مباحثی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: مومنان راه پیدا کرده به یقین عنوان درس دیگر این کتاب است که راهیابی به رضوان حق است و به نوعی کرامت، توفیق الهی و اینکه مومنان با این ره‌یافتگی به یقین به چه جایگاهی می‌رسند، مورد نظر است.

مدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینکه درس هفدهم ویژگی‌های زندگی گوارا و پایدار نام دارد، گفت: درس هجدهم موفقیت در آزمون الهی و عنایات ویژه خداوند بوده و درس نوزدهم مقام جاویدان رسولان الهی و نقش عقل‌مندی یاد خدا و گریز از غفلت است.

روحانی عنوان کرد: چگونگی محبت به خدا، ارتباط زهد و محبت با محبت خدا و ارتباط گریه با محبت خدا از مباحث دیگر این کتاب است.

کتاب راهیان کوی دوست اثری از علامه مصباح یزدی در 264 صفحه تالیف شده و این اثر به همت انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در آینده‌ای نزدیک منتشر می‌شود.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com