کد خبر ۳۹۶۱۴ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۶
آیت‌الله سبحانی:

حوزه انقلابی باید خطوط علمی خود را تقویت کند/پرهیز حوزه انقلابی از افراط و تفریط

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه حوزه انقلابی باید خطوط علمی خود را تقویت کند گفت: در حوزه انقلابی، باید از افراط و تفریط جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار اعضای شورای سیاست‌گذاری و هیأت ‌علمی همایش «حوزه انقلابی» با بیان اینکه اگر حوزه بخواهد انقلابی باشد، باید خطوط علمی خود را تقویت کند، اظهار کرد: علمیت و فقاهت امام(ره) موجب شد که دیگران یا خودشان به ایشان اعتقاد داشته باشند یا ناچار شوند به ایشان اعتقاد داشته باشند.

وی تصریح کرد: امام(ره) علمیت بارزی داشتند و دیگران هم در برابر ایشان خضوع کردند و این علمیت و فقاهت امام(ره) موجب شد ایران یک دست با انقلاب همراه شود.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید بنیه‌های علمی حوزه را تقویت کرده و انگیزه تحصیل را در طلبه‌ها ایجاد کنیم، بیان کرد: اگر طلبه نسبت به فقاهت و علوم دیگر انگیزه نداشته باشد، حوزه به سمت اخباری گری رفته و تهی از علم می‌شود و دیگر نمی‌تواند انقلابی باشد.

وی ابراز کرد: شورای مدیریت باید مراقب وضعیت علمی حوزه باشد، چرا که هسته‌هایی در حوزه پیدا شده‌اند، خلاف این خط بوده و مشغول فعالیت هستند.

آیت الله سبحانی عنوان کرد: عده‌ای پیدا شده‌اند، منشوراتی نیز دارند و مدام به کتاب‌های مختلف و علم‌های مختلف اعتراض می‌کنند تا طلبه‌ها را نسبت تحصیل سست و بی‌رغبت کنند.

وی ادامه داد: این افکار با اصول ما سازگار نیست و مدیریت حوزه باید این طرز فکر را مدیریت کرده و اجازه ندهد فعالیت کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در مورد حوزه انقلابی، باید از افراط و تفریط جلوگیری شود گفت: برخی اعتقاد دارند که باید منتظر ولیعصر(عج) ایستاد تا کارها را درست کنند، به این افراد باید گفت اگر چنین باشد پس وظیفه ما چیست.

آیت الله سبحانی افزود: از طرف دیگر نباید تا کسی یک کلمه‌ای عقب ماند او را به ضد انقلاب متهم کنیم، هر کسی یک فکری دارد و لازم نیست که همه افکار یک دست باشد، در اصول اگر کسی با ما موافق باشد، باقی را می‌بخشیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید همه افراد را با خود همراه کنیم و نباید اجازه دهیم کسی از این اصول جدا شود، عنوان کرد: اگر اخلاق در حوزه حاکم باشد افراط و تفریط نیز در حوزه اصلاح می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های طلبه انقلابی گفت: طلبه انقلابی باید خوب درس بخواند، با اخلاق باشد و همواره به دنبال ولی فقیه  بوده و از خودرأیی دوری کند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه ولی فقیه در رأس حوزه قرار داد و هر آنچه ولی فقیه بگوید حوزه تابع آن است تصریح کرد: ما باید به یک مقام وابسته بوده و او را در نظر بگیریم و از تفرقه دوری کنیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com