کد خبر ۳۹۷۰۱ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹

نشست صمیمی ابتکار با فعالان محیط زیست در قم

نشست صمیمی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور با جمعی از نخبگان و نهادهای مدنی حامی محیط زیست استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست عصر امروز طی نشست صمیمی با جمعی از نخبگان و نهادهای مدنی حامی محیط زیست استان قم در تالار امام رضا(ع) گفت‌و گو کرد و در حاشیه این نشست از برترین نهادهای مدنی حامی محیط زیست تقدیر شد.

در ابتدای این دیدار رئیس شورای اسلامی استان قم با تاکید بر اینکه وجود کارخانه‌های آلاینده بیماری‌های مختلفی را برای مردم به دنبال دارد، اظهار کرد: مسؤولان استان باید نسبت به فعالیت واحدهای تولید سرب نگاه ویژه داشته باشند چراکه در نزدیکی برخی از این واحدها منازل مسکونی وجود دارد.

حسن بختیاری با بیان اینکه مشکلات استان قم بدون توجه مسؤولان ملی رفع نمی‌شود، تصریح کرد: بی‌توجهی نسبت به محیط زیست می‌تواند استان را در معرض خطرات جدی قرار دهد و نارضایتی‌های مردم را به دنبال داشته باشد.

محمد کرمانی یکی از فعالان کشاورزی استان قم نیز در این نشست فعالیت واحدهای آلاینده را یکی از عوامل خسارت‌رسان به بخش کشاورزی دانست و عنوان کرد: باید برای کاهش واحدهای آلاینده برنامه‌های عملیاتی در دستور کار قرار گیرد نه اینکه مسؤولان فقط به شعار و حرف اکتفا کنند.

همچنین پریسا محمدی نماینده انجمن سبز شهرک‌های صنعتی با تاکید بر اینکه مسؤولان اداره‌کل محیط زیست استان قم مشارکت مطلوبی در راستای رفع مشکلات شهرک‌ها دارند، مطرح کرد: در وضعیتی که میان دستورات سازمان‌های مرکزی در تهران و دستورات دستگاه‌های دولتی در قم تفاوت‌های بسیاری وجود دارد برخی از واحدها دچار بی‌تکلیفی شده‌اند.

در ادامه این دیدار مجری طرح ترسیب کربن استان قم با بیان اینکه یکی از الزامات توسعه پایدار وابسته به حفظ پوشش گیاهی است، تصریح کرد: تا زمانی که روستاییان در این امر مشارکت نداشته باشند نمی‌توانیم به اهداف مورد نظر برسیم؛ پروژه ترسیب کربن بر مبنای توسعه پایدار استان قم در هشت روستا به صورت نمونه دنبال شده است.

فاطمه انارکی از ایجاد صندوق‌های خرد اعتباری با مشارکت 430 کشاورز یاد کرد و افزود: امور مختلف این صندوق به کشاورزان آموزش داده شده به همین دلیل خودشان گردانده اصلی صندوق هستند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری قم نیز به عنوان دیگر سخنران این نشست با بیان اینکه برخی از مدیریت‌های نادرست در گذشته مشکلاتی را به دنبال داشته است، اظهار کرد: اکنون باید به دنبال راهکارهای لازم برای رفع مشکلات باشیم چراکه با بیان وضعیت گذشته نمی‌توانیم به نتیجه برسیم.

احد جمالی با تاکید بر اینکه پالایشگاه ستاره خلیج فارس به زودی کل بنزین یورو چهار را تامین می‌کند، مطرح کرد: موضوع تخلف دستگاه‌های اجرایی توسط حوزه سیاسی معاونت سیاسی امنیتی استانداری قم دنبال می‌شود و اگر مردم به ویژه نخبگان موضوع عملکرد نادرست برخی از مدیران را مطرح می‌کنند می‌توانند اسناد خود را به این معاونت ارائه دهد تا بتوانیم برخوردها لازم را داشته باشیم.

همچنین مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان اینکه بی‌توجهی‌ها نسبت به محیط زیست مشکلات بسیاری را برای استان به دنبال داشته است، اظهار کرد: مجموعه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و علمی با اداره‌کل حفاظت از محیط زیست استان قم مشارکت مطلوبی دارند به همین علت می‌توانیم در حوزه فرهنگ‌سازی از ظرفیت این مجموعه‌ها به صورت گسترده استفاده کنیم.

سید رحمان دانیالی با بیان اینکه دوست‌داران اصلی محیط زیست در راستای کاهش مخاطرات زیست محیطی استان تلاش‌های بسیاری را دنبال کرده‌اند، اضافه کرد: اینکه بخواهد پسماندهای خود را از گنداب وارد قم کنند نادرست و آنها باید بدانند که حق انتقال پسماند ویژه به استان ندارند و برخوردهای لازم در این راستا دنبال می‌شود.

در پایان این گفت‌و گوها رئیس سازمان حفاظت محیط زیست طی سخنانی با اشاره به اینکه طی دوره‌ای در فضای اجتماعی ایران نگاه‌های امنیتی وجود داشت، تصریح کرد: فضای گذشته اکنون تغییر کرده و بستر برای نقد و حضور فعالان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی به شیوه مطلوبی فراهم شده است، جلسات بسیاری که طی سال‌های اخیر در دولت یازدهم برگزار شده تایید کننده این فضای مطلوب و روبه‌رشد است که امیدواریم استمرار داشته باشد تا مردم بتوانند در سرنوشت خود مشارکت کنند.

معصومه ابتکار یادآور شد: محیط زیست یکی از دغدغه‌های اصلی کشور و مردم است و استان قم به عنوان مهد آموزه‌های دینی در این زمینه مباحث مختلفی را دنبال کرده و نقش بخش‌های تصمیم‌گیرنده از جمله شوراهای شهر در مدیرت شهری بسیار کلیدی است به همین علت این مجموعه باید نگاه‌های محیط زیستی را مورد توجه قرار دهند.

در پایان این مراسم از برخی نهادهای فعال در عرصه محیط زیست استان قم تجلیل شد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com