کد خبر ۳۹۷۰۲ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۳
آیت‌الله وحید خراسانی در دیدار ابتکار:

حفظ محیط زیست وظیفه عقلی و شرعی است

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه حفظ محیط زندگی انسانی به اندازه عظمت انسان عظمت دارد، گفت: خدمت به محیط زیست از وظایف عقلی، عرفی و شرعی همه افراد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله وحید خراسانی، این مرجع تقلید در دیدار ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آیه شریفه «إِنَّا خَلَقْنَا الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ أَمْشاجٍ» بیان کرد: انسان مرکب از جسم، روح و عقل است و انسان دو حیات دارد که یکی حیات مادی و طبیعی و یکی حیات معنوی و روحانی است.

وی در ادامه با اشاره به آیه «إِنَّ فی‏ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ» گفت: این نظام و محیط تنها از آن ما نیست بلکه همگی امانت است بنا بر این حفظ محیط زندگی معنوی و این محیط زیست از اهم وظایف دینی است. ما دو حقوق داریم، یکی حقوق فردی و یکی حقوق اجتماعی. حقوق اجتماعی هم شامل حقوق اجتماعی نسبت به حال و آیندگان می‌شود.

آیت الله وحید خراسانی گفت: کار شما بسیار با ارزش است، چون حفظ محیط زندگی انسانی به اندازه عظمت انسان عظمت دارد، قهراً خدمت به محیط زیست از وظایف عقلی، عرفی و شرعی همه افراد است. باید همه به گونه‌ای تربیت بشوند که در امانت خدا خیانت نکنند.

وی در پایان سخنانش با اشاره به وصیت حضرت رسول مکرم اسلام، به قرائت قرآن فرمودند: ان‌شاء‌الله از امروز خواندن قرآن را ترک نکنید. کلام خدا، نور قلب است. قرآن کاری با روح انسان می‌کند که نسیم بهار با زمین مرده می‌کند. آنچه از این کتاب میّسر است، بخوانید و به امام زمان (عج) هدیه کنید. اگر این چنین عمل کردید، آن حضرت شما را کمک می کند و کمک او، همه مشکلاتتان را حل خواهد کرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com