کد خبر ۳۹۸۶۱ انتشار : ۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۱۵
رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم خبر داد:

از اختصاص 50 درصد از فعالیت های مهندسی به دو منطقه تا صدور ۹۶۲ شناسنامه فنی ساختمان در قم

امین مقومی با اشاره به شیوه‌های مختلفی که در نظام‌مهندسی در حال بررسی است، گفت: دو موضوع به‌صورت جدی در حال پیگیری است که شامل اصلاح قانون نظام‌مهندسی و آئین‌نامه کنترل ساختمان می‌شود که در کارگروه امور زیربنایی دولت در حال بررسی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، امین مقومی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن سال روز بزرگداشت خواجه نصیر طوسی و روز مهندس در سالن جلسات سازمان نظام‌مهندسی استان برگزار شد، اظهار داشت: نظام‌مهندسی قم بعد از تصویب قانون مجلس شکل گرفته و در حال حاضر حدود 5000 نفر عضو دارد که ازنظر تعداد رشد 5 درصدی داشته است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم افزود: دلیل کاهش این رشد این بود که ورود اعضا به حرفه و آزمون، منوط به قوانین عضویت در سازمان بود  اما در حال حاضر این دستورالعمل و الزام برداشته‌شده و این مسئله سبب شد که در مسئله عضو بدون پروانه، رشد نداشته باشیم.

وی بابیان اینکه حدود 53 درصد از افرادی که عضو سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان هستند دارای پروانه اشتغال در رشته‌های 7 گانه معماری، نقشه‌برداری، عمران، برق، مکانیک و شهرسازی هستند، ادامه داد: در حوزه آموزش وظایف مهمی برعهده این افراد گذاشته‌شده است رشد حدود 30 درصدی در آموزش مهندسان و در کنار آن حدود 68 هزار نفر ساعت آموزش داشته‌ایم که هم در تعداد و هم نفر ساعت رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد.

مقومی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی با مرکز دانشگاهی گفت: با سیاستی که هیئت‌مدیره داشتند این مجریان آموزشی به سه مجری افزایش پیداکرده است همچنین تفاهم‌نامه‌ای ویژه آموزش اعضای خانواده مهندسان نیز در این مجموعه داشته‌ایم.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به 7 طرح پژوهشی آموزشی در هفت رشته آموزشی گفت: در حوزه معماری اسلامی ضعف در کل کشور داریم برای جبران این نقیصه کتابی در این حوزه منتشرشده که نویسنده این کتاب از اعضای خود سازمان است.

مقومی ادامه داد: همچنین سال گذشته یک قرارداد پژوهشی در حوزه اخلاق مهندسی داشتیم، امیدواریم عملیات پژوهشی این قرارداد نیز انجام شود، تا مجموعه مهندسان در سطح استان بتوانند اثرگذاری لازم را داشته باشند همچنین تفاهم‌نامه آموزشی با پردیس فارابی دانشگاه تهران بسته شد که در این زمینه در حوزه آموزش تلاش شد تا دامنه اعضا گسترش پیدا کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در سال جاری گفت: حضور در نمایشگاه تخصصی استان، برگزاری کنگره استانی معماری و شهرسازی، برگزاری دوره آموزشی ساخت یک نمونه سازه سنتی، و پخش برنامه رادیویی تحت عنوان نظام ساخت ازجمله برنامه‌هایی است که در سال جاری صورت گرفته است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم افزود: آزمون ورود به حرفه را در سال داریم که 1832  نفر در آزمون امسال شرکت کرده‌اند همچنین در حوزه رفاه عمومی و خدمات حرفه‌ای سعی شده است بحث‌هایی که سبب همدلی و وفاق عموم است را توسعه دهیم.

مقومی با اشاره به اجرای طرح پایش سلامت گفت: همچنین درزمینهٔ خدماتی در طول سال تفاهم‌نامه‌ای که با مجموعه‌های مختلف بسته می‌شود توسعه پیدا کرد همچنین جشنواره ورزشی را در هفت رشته داشتیم که بالغ‌بر 500 نفر شرکت‌کننده داشت.

وی با اشاره به شیوه‌های مختلفی که در نظام‌مهندسی در حال بررسی است، گفت: دو موضوع به‌صورت جدی در حال پیگیری است که شامل اصلاح قانون نظام‌مهندسی و آئین‌نامه کنترل ساختمان می‌شود که در کارگروه امور زیربنایی دولت در حال بررسی است.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم بیان کرد: در سطح استان حدود 50 درصد کارها مربوط به دو منطقه شهری است که درصددیم یک شعبه در آن دو منطقه راه‌اندازی کنیم.

مقومی ادامه داد: در حوزه اجرا نیز تفاهم‌نامه‌ای با انجمن کارگران و اداره کل راه و شهرسازی داشتیم و در این راستا ساماندهی مجریان آب و فاضلاب، برق و گاز را در دستور کارداریم.

وی با اشاره به بحث مقاوم‌سازی بافت فرسوده در استان قم گفت: در این زمینه یک خدمت جدید تعریف شد که در شرح خدمات آن در کمیته چهارگانه به تأیید رسید و با توجه به اقداماتی که انجام می‌گیرد این کار یعنی مقاوم‌سازی بافت‌های فرسوده در قم صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به عضویت نظام‌مهندسی ساختمان در ستاد بازآفرینی پایدار شهری گفت: تا قبل از این در شورای ترافیک عضویت نداشتیم اما در حال حاضر در این شورا نماینده داریم.

مقومی بابیان اینکه تشکیل کمیسیون انرژی در دستور کار نظام‌مهندسی ساختمانی قرار دارد، افزود: درزمینهٔ شناسنامه ساختمان نیز تاکنون حدود 962 شناسنامه فنی صادرشده است.

وی بیان کرد: درزمینهٔ تأسیسات برقی و مکانیکی در حال پیگیری هستیم که حتی اگر یک سال نیز به عمر این ساختمان‌ها اضافه شود سرمایه ملی است، و در این زمینه ظرفیت‌های قانونی بسیار جدی وجود دارد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com