کد خبر ۴۰۰۴۸ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۳
سخنگوی شورای شهر قم مطرح کرد

هزینه 730 تومانی جابجایی مسافران با اتوبوس/ هر اتوبوس سالیانه 120 میلیون تومان هزینه دارد

سخنگوی شورای شهر قم با بیان اینکه سرانه هزینه‌ای جابجایی هر مسافر با ناوگان اتوبوسرانی 730 تومان است گفت: به طور میانگین سالیانه هر اتوبوس 120 میلیون تومان هزینه دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،عباس ذاکریان در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که شنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با اشاره به لایحه شهرداری در خصوص اصلاح رتبه‌بندی شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تاکسیرانی اظهار کرد: با توجه به اینکه براساس آیین نامه رتبه بندی شرکت‌های زیر نظر تاکسیرانی، بعضی از شرکت‌ها رتبه لازم را نیاوردند و باید قطع همکاری کنند تاکسی‌ها باید به شرکت‌های دیگر منتقل شوند.

وی افزود: مشکل اینجاست که شورا قبلاً برای شرکت‌ها سقف ظرفیت تاکسی گذاشته است که باید بازنگری می‌شد که تصمیم بر این شد که ظرفیت شرکت‌ها افزایش یابد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم با اشاره به اصلاحات صورت گرفته در این ظرفیت‌ها گفت: براساس کارشناسی صورت گرفته شرکت‌های رتبه پنج تا سقف 300 دستگاه، رتبه چهار از 201 تا  450 دستگاه، رتبه سه از 451 تا 650 دستگاه، رتبه دو از 651 تا 950 دستگاه و رتبه یک از 951 تا 1300 دستگاه ظرفیت خواهند داشت.

وی با اشاره به برخی مطالب مطرح شده در خصوص اختلاف بالای شرکت‌های رتبه‌های پایین تا بالا بیان کرد: شرکت‌هایی که رتبه بهتری دارند به دلیل این بوده که امکانات و خدمات بهتری داشته‌اند.

ذاکریان گفت: آئین‌نامه رتبه بندی شرکت‌ها بسیار مفصل است ولی باید دقت‌ داشت که متناسب با شرایط هر شرکت و خدمات آن تعریف رتبه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما از رتبه بندی ارتقا خدمات به مردم است گفت: به دنبال این هستیم که به تعداد محدود شرکت داشته باشیم که هم آن‌ها درآمد خوبی داشته باشند و هم بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه کنند.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم همچنین با اشاره به نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهر گفت: این کار اقدام بی نظیری بود که بدون هیچ تنشی انجام شد که واقعاً باید تقدیر کرد.

منبع: فارس

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لایحه تعیین نرخ کرایه اتوبوسرانی در سال 96 اظهار کرد: آنالیز هزینه‌ها و قیمت تمام شده در سازمان احصا شده که نتایج قابل توجهی را در بر داشته است.

ذاکریان با تاکید بر اینکه سازمان اتوبوسرانی شهرداری اقدامات گسترده‌ای را برای بررسی هزینه‌ها و آمارگیری وضعیت موجود خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی در سطح شهر داشته است، اضافه کرد: هزینه جاری و نگهداری اتوبوس میانگین یک دستگاه برای خودروهای متفاوت احصا شده که میانگین سالانه حدود 120 میلیون تومان است.

وی هزینه‌های هر اتوبوس را اعم از بیمه شخص ثالث، سوخت، باطری و... عنوان کرد و گفت: برآورد قیمت تمام شده برای هر مسافر احصا شده که براساس هزینه برآورد قیمت تمام شده و میانگین بدون اعمال افزایش نرخ گازوئیل برای 28 روز کارکرد و 620 مسافر برای هر مسافر 730 تومان است.

ذاکریان با تاکید بر اینکه سرانه جابجایی مسافران نیز در هر خط آمارگیری شده است گفت: خط یک شهری در مسیر شهرقائم به بهشت معصومه سرانه جابجایی در 6 ماهه دوم سال 615 مسافر است که درآمد روزانه حدود 2 میلیون ریال و ماهانه حدود 71 میلیون ریال داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین جابجایی مسافر مربوطه به خط 6 از نبوت به جمکران است گفت: سرانه این خط 730 مسافر بوده و کمترین جابجایی مسافر در خط 72 تن به شهرک قدس با میانگین 410 مسافر در روز است.

سخنگوی شورای شهر قم با اشاره به نرخ مصوب شورای شهر برای کرایه اتوبوس در سال گذشته تصریح کرد: تصمیم سال گذشته شورا 360 تومان برای کارتی و 600 تومان نقدی بود که سال گذشته استفاده از کارت بلیط 30 درصد بود که امسال به 60 درصد رسیده است و این نتیجه افزایش هزینه نقدی است.

وی با بیان اینکه شهرداری افزایش 20 درصدی نرخ کرایه را پیشنهاد داده است گفت: این افزایش به صورت برابر در حالت نقدی و کارتی شامل 432 تومان و 720 تومان می‌شود.

ذاکریان تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر در خصوص نرخ کرایه اتوبوس و مینی بوس درون شهری برای سال آینده را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: در کمیسیون بحث‌های فراوانی در این خصوص داشتیم که پیشنهاد 360 به 400 با 11 درصد افزایش و با 9 درصد افزایش از 600 به 650 تومان مطرح شد و به تصویب رسید.

وی با تاکید بر اینکه بالای 90 درصد ناوگان اتوبوسرانی در اختیار بخش خصوصی است بیان کرد: باید دقت داشته باشیم که اگر افزایش نرخ نداشته باشیم مشکلاتی برای شرکت‌های اداره کننده ایجاد می‌شود و طوری باید در شورا تصمیم‌گیری شود که فعالیت شرکت‌های خصوصی و ناوگان اتوبوسرانی نیز با مشکل مواجه نشده و بتوانند با همین توان به خدمات رسانی به مردم ادامه دهند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com