کد خبر ۴۰۰۹۱ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۰
مدیرکل راه‌آهن استان قم:

راه آهن قم پایلوت توسعه خدمات شهری قم خواهد شد/شهرداری قم جلوی توسعه ایستگاه گار را گرفته است

محسن اعتماد با اعلام اینکه در سال 96 به دنبال کسب رضایت مردم هستیم اظهار داشت : راه آهن استان قم صرفا به دنبال تحولی بزرگ در سیستم اجرای خود در قم است و این مهم را برای مردم شریف قم لازم می داند و سنگ اندازی های برخی نهاد ها در این خصوص را قابل توجیه به هر عنوانی نمی داند.

به گزارش پایپاه اطلاع رسانی خبر قم ، محسن اعتماد ظهر امروز در نشست خبری که سالن جلسات اداره کل راه‌آهن استان برگزار شد، با اشاره به نقش راه‌آهن در کاهش تلفات جاده‌ای، انرژی و ترافیک اظهار داشت: راه‌آهن ایران هم‌اکنون حرف نخست در منطقه را می‌زند و باید رسانه‌ها کمک کنند تا رغبت مردم به استفاده از راه‌آهن بیشتر شود.

وی بابیان اینکه تنها از 65 درصد ظرفیت راه‌آهن استان قم استفاده می‌شود، افزود: راه‌آهن میراثی برای آیندگان در کاهش سوخت و محیط‌زیست است و ما در سال 95 در بخش ایمنی فقط یک مورد برخورد با عابر داشتیم که با توجه به سه‌راه بودن استان قم در کشور، این آمار بسیار عالی است.

مدیرکل راه‌آهن استان قم ادامه داد: پایداری ایمنی وظیفه تک‌تک مسئولان راه‌آهن است که در زمینه ارتقا ایمنی و پروژه‌های ریلی در سال آینده اتفاقات خوبی در راه‌آهن قم رخ خواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه روزانه 50 رام قطار از حوزه استان قم عبور کرده که 24 رام از طریق ایستگاه قم و 26 رام از ایستگاه محمدیه است، ابراز کرد: در سال جاری 18 هزار رام قطار و 7 میلیون و 200 هزار نفر تردد از بخش قم انجام‌شده است و ما روزانه 4 راه قطار به تهران و 3 راه قطار به سمت مشهد مقدس داریم.

اعتماد تصریح کرد: 5214 رام هم‌قطار از مبدأ قم با ظرفیتی بالغ‌بر 2 میلیون 365 هزار نفر صندلی در امسال داشته‌ایم که ضریب اشغال آن 65 درصدی بوده و 35 درصد هم خالی بوده است که معادل بیش از 67 هزار دستگاه اتوبوس می‌شود.

وی ایستگاه قم را یکی از سه ایستگاه بزرگ باری کشور برشمرد و گفت: روزانه 30 رام قطار باری به ایستگاه گار قم وارد می‌شود و بیش از 10 میلیون تن بار تاکنون از این ایستگاه وارد و خارج‌شده است که معادل بیش از 521 هزار تریلی 20 تنی می‌شود.

مدیرکل راه‌آهن استان قم عنوان کرد: برای ایام نوروز یک رام قطار فدک نیز به ظرفیت راه‌آهن قم افزوده‌شده که این افزایش رام 21400 نفر صندلی به ظرفیت راه‌آهن قم اضافه کرده است و درمجموع پیش‌بینی می‌شود در طرح نوروزی این رام قطار بیش از 100 هزار نفر صندلی را از مبدأ قم به تهران جابجا کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی قطار سریع‌السیر قم به اراک اظهار داشت: کار مطالعاتی این قطار در حال انجام است و صحبت‌هایی هم در این زمینه با طرف‌های ایتالیایی شده است.

اعتماد بابیان اینکه فاز اول زیرگذر ایستگاه قم امروز به بهره‌برداری رسیده است، افزود: نوسازی ساختمان اتاق کنترل، نوسازی سالن تشریفات و اداری و توسعه خدمات شهری با توجه به موقعیت قم در دستور کار است.

وی در پایان با انتقاد از شهرداری قم ابراز کرد: ساخت‌وسازهایی در ایستگاه گار با توجه به اسنادی که به نام راه‌آهن است در حال انجام است که شهرداری جلوی توسعه و بهبود این ایستگاه را گرفته است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com