کد خبر ۴۰۴۹۳ انتشار : ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۳
مدیر حوزه های علمیه کشور:

اگر حوزه از واقعیت های جامعه فاصله بگیرد،سکولار می شود

اعرافی اظهار داشت: حوزه در تراز اسلام و انقلاب اسلامی با توده مردم و بدنه جامعه در تعامل است و اگر حوزه از واقعیت های جامعه فاصله بگیرد، به حوزه سکولار تبدیل می شود چرا که اجتماعیات دین ما در دل عبادات گنجانده شده و اجتماعی بودن و نقش آفرینی مثبت اجتماعی در ذات حوزه نهفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار با جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر قم در مرکز مدیریت حوزه علمیه افزود: امیدواریم در انتخابات آینده، ضمن حضوری گسترده ، انسان های متعهد و پایبند به ارزش های اسلام و انقلاب را مطابق با رهنمودهای رهبری و مراجع تقلید انتخاب کنند.
انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا 29 اسفندماه سالجاری برگزار می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه باید الگوی نشاط صحیح، سالم و دینی از قم به کشور ارائه شود، گفت: بدون اینکه هیچ خط قرمز شرعی را زیر پای بگذاریم، می توان در بحث های ورزش، سلامت، نشاط اجتماعی و هنر در کشور کارهای مهمی انجام داد.
وی با اشاره به اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی اردیبهشت ماه 96 گزارشی در خصوص آسیب های اجتماعی خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می دهد، گفت: 11 آسیب اجتماعی هدف گیری شده و 5 مورد اولویت نخست قرار گرفت که رفع این معضل ها نیازمند داشتن دغدغه توسط همه مسئولان و آحاد مردم است.
اعرافی همچنین با بیان اینکه قم باید در پاک بودن از آسیب های اجتماعی در کشور الگو باشد، نشاط اجتماعی و توجه به جوانان و نیازهای زندگی آنان را لازم دانست و گفت: این موضوع گاهی دچار بحث های سیاسی و انحرافی می شود و بعضا هم افرادی می خواهند این مسائل را ابزاری قرار دهند تا خط قرمزهای شرعی زیر پای گذاشته شود.
مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه نباید تمام نشاط اجتماعی را به سوی موضوعی سوق داد که شبهه و مشکل دارد ادامه داد: طرح های متعددی در زمینه های هنری سالم و با نگاه اسلام وجود دارد که اگر سرمایه گذاری شود، جامعه سرزنده می شود بدون اینکه جامعه به سمت خلاف حرکت کند.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه و رویکرد ریشه دار در سنت تاریخی حوزه باید احیاء شود، اظهار داشت: حوزه باید همراه، همگام و همدل جامعه باشد و حوزه ای که در فضای انتزاعی و دور از واقعیت های زندگی مردم باشد، حوزه مطلوبی نیست.
اعرافی تصریح کرد: حوزه در تراز اسلام و انقلاب اسلامی با توده مردم و بدنه جامعه در تعامل است و اگر حوزه از واقعیت های جامعه فاصله بگیرد، به حوزه سکولار تبدیل می شود چرا که اجتماعیات دین ما در دل عبادات گنجانده شده و اجتماعی بودن و نقش آفرینی مثبت اجتماعی در ذات حوزه نهفته است.
وی با تاکید بر اینکه حوزه نباید از بدنه جامعه، دردها، مشکلات و مسائل اجتماعی فاصله بگیرد، گفت: روزی که حوزه از واقعیت های جامعه فاصله بگیرد، روز سقوط است.
وی در ادامه با بیان اینکه امروز قم مهم ترین قطب تولید فکر و اندیشه اسلامی و نیز معارف الهی و اهلبیت(ع) است، افزود: ظرفیت علمی و قطب فکری و معرفتی که امروز در قم شکل گرفته، هم در تاریخ حوزه ها بی سابقه است و هم در مقایسه با رقبای ما، جایگاه بسیار رفیعی دارد.
مدیر جامعه المصطفی العالمیه وجود قریب به 100هزار طلبه از سراسر کشور در حوزه علمیه قم و از 130 کشور دنیا در جامعه المصطفی، حدود 10 هزار استاد، بیش از هفت هزار محقق و نویسنده، فعالیت 400 موسسه، مدرسه و نهاد کوچک و بزرگ در قم و نیز انتشار سالانه حجم وسیعی از مقالات، نشریات و کتب دینی به زبان های مختلف را از جمله شاخص های بی نظیر قم برشمرد و گفت: با توجه به تمام ظرفیت های ویژه قم، زیرساخت های و امکانات حوزه در قم به غیر از چند مدرسه و مرکز تربیت طلبه، بسیار ضعیف هستند.
جامعه المصطفی 50 هزار فارغ التحصیل از 130 کشور دارد که در قم پرورش یافتند و 30 هزار نفر نیز در حال تحصیل در قم هستند.
عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه مسئولان کشوری باید نگاه ویژه ای به قم داشته باشند، گفت: قم در جهت منافع ملی، گسترش ارزش های دینی و اخلاقی و انقلابی در داخل و خارج کشور خدمات می دهد و وضعیت موجود متناسب با این جایگاه قم نیست.
وی همچنین بر ضرورت توجه به ابعاد بین المللی قم اشاره کرد و گفت: قم هنوز هم نسبت به ترازی که در زیرساخت های بین المللی مطرح است، فاصله بسیاری دارد؛ از بحث های ساده مثل زبان گرفته تا آداب کار و اصول تعامل با زائرین و هیئت های بلندپایه ای که به قم می آیند.
امام جمعه موقت قم در ادامه با بیان اینکه معماری قم باید مقاوم و الگو در ابعاد محتوایی، معنوی و نرم افزاری باشد، گفت: تاکید ما بر این است که معماری ساختمان حوزه باید نشانه های ایرانی اسلامی داشته باشد و تفکر حوزه را به طور خاص نمایش دهد و در عین زیبایی از تجمل به دور باشد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com