کد خبر ۴۰۸۷۷ انتشار : ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۰

رشد 6 درصدی اقتصادی دستاورد تدبیر است

استاندار مرکزی گفت: رشد اقتصادی امروز به گواه مراجع رسمی از جمله مجلس شورای اسلامی به بیش از 6 درصد ارتقا پیدا کرده و این دستاورد تدبیر است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، محمود زمانی قمی در جشنواره امید و نشاط جوانان که به مناسبت روز جوان و به همت اداره ورزش و جوانان استان برگزار شد، افزود: دولت فریاد می‌زند که کشور را در چه وضعی تحویل گرفتیم و امروز در چه جایگاهی هستیم، اما متاسفانه تبلیغات نادرست اجازه نمی‌دهد که به مردم و اجتماع بگوییم که در چه وضعیتی هستیم. مرتبا به ما می‌گویند که نمی‌توانید و نمی‌شود، از این رو می‌خواهم بخشی از این نمی‌شودها و نمی‌توان‌ها را با شما در میان بگذارم.

وی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم به روش‌هایی اعتقاد داشته باشیم که در آن تحقیر و تهمت به رسمیت شناخته شود. ما نمی‌توانیم گروه‌هایی را تجهیز کنیم که در قم با مهر نماز به رئیس مجلس جسارت کنند و در شهری دیگر یادگار گرانقدر امام راحل سیدحسن خمینی را با بی‌رحمانه‌ترین شیوه‌ها تخریب کنند. نمی‌توانیم در پردرآمدترین مقطع کشور رشد منفی 6درصد را برای مردم به ارمغان آوریم. ما نمی‌توانیم سیاست تعامل را به تقابل تبدیل کنیم. نمی‌توانیم برای رسیدن به قدرت مقدسات و افتخارات اسلام را تحقیر کنیم، نمی‌توانیم کشور را با خواب اداره کنیم یا برای مردم خواب ببینیم و ما نمی‌توانیم بزرگترین کارخانه تولید متخلفان مالی را سرپا کنیم .

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم برای تخریب و به قصد سقوط دولت مسابقه دیوارنوردی سفارت راه بیندازیم، ما نمی‌توانیم منابع نفتی و گاز مشترک را به همسایگان بسپاریم و از طولانی شدن صف‌های فقرا و مستمندان خوشحال شویم، ما نمی‌توانیم کشور را با خودکفایی در تولید گندم تحویل بگیریم و به عنوان وارد کننده عمده تحویل دهیم .

وی تصریح کرد: نمی‌شود با امکانات محدود وعده‌های بی‌اساس داد، نمی‌شود شعور مردم را به بازی گرفت، نمی‌شود با گذشته پر از افراط ژست روشنفکری گرفت، نمی‌شود با آسمان‌فروشی زمین را آباد کنیم، نمی‌شود نیرنگ را با رنگ مردم‌پسند کنیم، نمی‌شود با خودشیفتگی شیفته خدا شویم .

زمانی قمی در ادامه بیان کرد: ناتوانی‌های خود را وصف کردیم، البته هیچ ادعایی نداریم و ممکن است بسیاری اشکالات در دولت و تصمیم‌گیری‌های ما وجود داشته باشد به خصوص به راهنمایی شما جوانان سخت محتاجیم و خود را قیم مردم و جامعه نمی‌دانیم .

وی تاکید کرد: در انتخابات هم مردم به هرکسی که صلاح می‌دانند رای دهند، به من و مسئولان هیچ ارتباطی ندارد، فقط مشارکت حداکثری که هم ضامن امنیت ملی ما و هم خواست مقام معظم رهبری است مورد تاکید مسئولان دولت است. ما خود را قیم کسی نمی‌دانیم و خود را کوچکترین عضو از جامعه بزرگ کشور، مخصوصا جامعه جوانان می‌دانیم .

وی در بخش دیگری از سخنانش با مقایسه وضعیت کشور در سال‌های 92 و 95 گفت: در سال 92 در حوزه اقتصاد، کشور هر ساعت و روز منتظر یک خبر ناگوار بودیم، ما و کشور ونزوئلا هر دو با تورم 40 درصدی در یک ردیف قرار داشتیم. ما برای فروش نفت به دنیا با محدودیت فراوان روبرو بودیم و صادرات نفت ما از سه میلیون بشکه به 900هزار بشکه کاهش یافته بود که اگر همین وضع ادامه می‌یافت امروز تورم 720 درصدی کشور را فرا می‌گرفت و نگرانی‌های اقتصادی به اوج خود می‌رسید و کشور به سمت پرتگاهی هولناک در حال حرکت بود .

زمانی قمی گفت: 900 هزار بشکه نفت در سال 92 صادر می‌شد که اگر آن سیاست‌ها و نزاع با دنیا ادامه پیدا می‌کرد، صادرات نفت ما ایرانیان امروز به صفر رسیده بود و برای پرداخت حقوق کارمندان یک وزارتخانه هم در کشور درمانده بودیم، اما در سال 95، 900 هزار بشکه نفت صادراتی به دو میلیون و 800 هزار بشکه ارتقا پیدا کرد. برای فروش نفت دیگر مجبور نیستیم که به دلال‌ها، واسطه ها و کاسبان تحریم و بسیاری از کسانی که خون مردم را درون شیشه می‌کردند التماس کنیم .

استاندار مرکزی افزود: ما با هر قیمتی که دنیا و بازار تعیین کند نفت کشور را می‌فروشیم و پول آنرا تحویل می‌گیریم. دیگر مجبور نیستیم که نفت خودمان را داخل کشتی‌ها با پرچم کشورهایی غیر از ایران به فروش برسانیم. تورم در ایران در سال 95 در حوزه اقتصاد از 40 درصد به زیر 10درصد تنزل پیدا کرد و به لحاظ اقتصادی ارتقا یافت .

وی اظهار کرد: فروش نفت و قیمت نفت از سال 2014 تا 2016 به یک پنجم تقلیل پیدا کرد، اما باید دید کشورهای نفت‌خیز دنیا چه وضعیتی پیدا کردند؟ رشد اقتصادی کشور امارات متحده عربی از 4.6 درصد به 2.3 یعنی 50 درصد کاهش پیدا کرد. کشور عربستان سعودی با 900 میلیارد دلار ذخیره ارزی، با کاهش 66درصدی در رشد اقتصادی روبرو شد، رشد اقتصادی روسیه به منفی یک و نیم با تورم دو رقمی رسید. همین حادثه برای ایران نیز رخ داد یعنی با کاهش قیمت نفت مواجه شدیم ولی نرخ تورم کشور از 40 به  10درصد کاهش یافت. در صندوق ذخیره ارزی نیز چند 10 میلیارد دلار ذخیره شد و رشد اقتصادی امروز به گواه مراجع رسمی از جمله مجلس شورای اسلامی به بیش از 6 درصد ارتقا پیدا کرده است و این تفاوت بین بی‌تدبیری و باتدبیری است .

وی اضافه کرد: تفاوت در این است که تدبیر کنیم و به صاحبان اصلی کشور یعنی مردم و بویژه جوانان تکیه کنیم یا اینکه تصمیمات خلق‌الساعه و به دور از مدیریت و تدبیر اتخاذ کنیم. می‌شود در یک جامعه با درآمد پایین شرایط جامعه را بهبود بخشید و می‌شود با سوءتدبیر با 700 میلیارد دلار درآمد ارزی که بی‌سابقه‌ترین درآمد ارزی کشور در طول تاریخ است، تورم را به بالای 40 درصد رساند و بیکاری و فقدان اشتغال را برای مردم به ارمغان آورد.

زمانی قمی با بیان اینکه می‌توان به وضعیت و اداره کشور با دو رویکرد نگاه کرد، گفت: یک نگاه با درآمد بالا و کشاندن کشور به پرتگاه است و یک نگاه نیز با تدبیر درست بخشی از مشکلات را حل کردن با وجود فروش نفت کم و با قیمت پایین است .

وی ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم در استان مرکزی و کشور همه چیز سفید است، بلکه می‌خواهم بگویم همه چیز سیاه نیست.

استاندار مرکزی در ادامه سخنانش در پاسخ به اعتراض یکی از مدعوین در خصوص بیکاری جوانان گفت: شاید اگر به دقت به سخنانم گوش می‌کردید عصبانی نمی‌شدید چون من نگفتم که همه چیز سفید است.

وی ضمن مقایسه اوضاع بین‌المللی نیز گفت: در سال آخر دولت دهم در سال 91، هیات ایرانی و رئیس دولت ایران در حاشیه سازمان ملل متحد و مجمع عمومی ظرف یک هفته با سه کشور یعنی رئیس جمهور بولیوی، رئیس جمهور کمور و یک کشور دیگر که من نفهمیدم این کشور سوم کجاست دیدار کرد .

زمانی قمی بر مقایسه تعامل بین دو دولت دهم و یازدهم تاکید کرد و افزود: در سال 95 رئیس جمهور در حاشیه مجمع مذکور در عرض سه روز با بسیاری روسای جمهور و دولت‌ها ملاقات کرد که عبارتند از نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور فرانسه، نخست وزیر ایتالیا، نخست وزیران سوئد و بریتانیا، رئیس جمهور سوئیس، نخست وزیر نروژ، رئیس جمهور اسلوونی و بلغارستان، نخست وزیر یونان، رئیس جمهور ترکیه، نخست وزیر عراق و پاکستان و دبیرکل سازمان ملل .

وی عنوان کرد: نمی‌گویم اقتصاد بسیار پویا و فعال شده اما علائمی از رونق و فعالیت در این دولت دیده می‌شود. صادرات استان مرکزی در سال قبل 730 میلیون دلار بود که 28درصد از سال ماقبلش بهتر شده است. به دلیل تعامل و مذاکرات هسته‌ای خوب و توافق و تعامل هسته‌ای و به نتیجه رسیدن برجام شرایط بهتری را با دنیا و کشورها پیدا کردیم .

زمانی قمی افزود: وقتی صادرات 730 میلیون دلار و واردات ما 291 میلیون دلار می‌شود بدان معناست که نیازهای استان مرکزی به وسیله خلق ثروت و تولید ارز انجام شده و بخشی از آن در خزانه اقتصادی استان ذخیره می‌شود. همچنین به 1065 واحد صنعتی استان مرکزی 720 میلیارد تومان تسهیلات برای بهتر شدن اوضاع اعطا شده است .

استاندار مرکزی گفت: در جریان هستم بیکاری هنوز بسیاری از جوانان ما را مخصوصا در اراک و خمین و تحصیلکردگان رنج می‌دهد، اما نیامده‌ام که سخنرانی کرده و وعده دهم چراکه مشکل اشتغال با سخنرانی کردن و دادن وعده نادرست حل نمی‌شود، بلکه فقط با همت و برنامه‌ریزی و تلاش حل می‌شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، حق‌دادی، سرپرست اداره ورزش و جوانان استان مرکزی نیز در این مراسم به تشریح برنامه‌های هفته جوان پرداخت و گزارش عملکرد این اداره کل را ارائه داد .یکی از اقدامات این اداره احداث 17 پروژه عمرانی و تاسیس 74 فضای ورزشی بوده است .

حق‌دادی افزود: امید است بتوانیم در سال جاری با حمایت‌ مسئولان استانی خانه جوان را در استان مرکزی راه‌اندازی کنیم .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایسنا، در این مراسم از نخبگان جوان و منتخبان ورزشی در سطوح مختلف و نیز جوانان برتر در حوزه‌های مختلف تقدیر به عمل آمد .


انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com