کد خبر ۴۲۱۳۰ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۴۵
آیت‌الله مصباح یزدی:

تراکم شبهات و بدون پاسخ ماندن ‌آنها سبب سستی اعتقاد جوانان به اسلام و انقلاب می‌شود

رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: نسل جوان امروز در معرض شبهات هستند و اگر این شبهات متراکم شود اعتقاد آنها به اسلام و انقلاب سست خواهد شد که خطرناک است.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از رسا، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: ذهن کنجکاو نسل جوان طالب این است که مسائل حلاجی و شبهات رفع شود تا دل آنها به جواب مرضی خدا و اسلام قانع و آرام شود.
وی افزود: این کار سختی به شمار می‌رود و حتی گاهی سخت‌تر از فراهم کردن مسائل معیشتی است، نسل جوان امروز در معرض شبهات هستند و اگر این شبهات متراکم شود، اعتقاد آنها به اسلام و انقلاب سست خواهند شد که خطرناک است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: همه افتخار نظام اسلامی این است که جوانان فهمیدند و باور کردند چه باید کنند، اگر این باورها سست شود، شاهد مشکلاتی خواهیم بود، در این سال‌ها ابزار برای ایجاد شبهه و لجن‌پراکنی‌ها زیاد شده است.
آیت‌الله مصباح یزدی اظهار داشت: خوشبختانه فتنه 88 جز رسوایی برای عاملان آن نداشت اما وقتی این فکر توسعه پیدا کند جوانان دچار شبهه می‌شوند، گاهی گفته می‌شود که چرا نیروهای کشور در خارج از مرزها می‌جنگند، این شبهات در عمق روح اثر می‌گذارد و می‌تواند خطر جدی در جامعه به وجود آورد، انسان باید به وظیفه خود عمل کند حال اگر دیگران لجاجت کنند و نپذیرند حسابشان با خدا است.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به مفهوم حق و اینکه حق چگونه پیدا می‌شود و حدود آن چیست؟ خاطرنشان کرد: بحث‌های عمیقی درباره فلسفه حقوق وجود دارد که متأسفانه این‌گونه مسائل در حوزه رواج ندارد و بیشتر به مسائل روزمره طهارت و امثال آن پرداخته می‌شود و به مسائل ریشه‌ای که ممکن است سرنوشت‌ساز باشد کمتر توجه می‌کنیم.
رئیس مؤسسه امام خمینی(ره) بیان داشت: اگر از نظر علمی، عقلی و منطقی تمام عمر خود را در راه خدا و جان خود را در این راه بدهیم حقی نداریم چون او مالک همه چیز است، خداوند می‌فرماید اگر به دستورات عمل شود در عوض آن نعمت‌های بسیاری به مؤمن می‌دهد.
وی خاطرنشان کرد: اگر خدا این حق را نداده باشد و اجازه این کار را به بندگان ندهد هیچ حقی تحقق پیدا نمی‌کند از این رو هر حقی تابع حق الهی است، اگر خدا حقی قرار دهد در همان حد ثابت می‌شود اما اگر نفی کرد اعتباری نخواهد داشت.
آیت‌الله مصباح یزدی گفت: حضرت زین‌العابدین می‌فرماید بزرگترین حق‌ها اطاعت است، حقی که خدا بر بندگان دارد اصل همه حقوق بوده و حق‌های دیگر فرع بر این اصل است، خدا بر اساس لطفی که دارد حقی برای بنده خود قرار داده است، اصل این حق برای بنده تفضل است، خداوند می‌فرماید اگر به دستورات عمل شود، انسان دارای اصلاح امور دنیوی و سعادت ابدی می‌شود.
برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com