کد خبر ۴۲۱۹۵ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۸

زنان در دولت یازدهم توانستند توانمندی های خود را به رقابت بگذارند

قم- ایرنا- مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم گفت: دولت یازدهم زمینه ای را فراهم کرد تا زنان بیش از گذشته در فضایی مثبت، توانمندی ها و شایستگی های خود را به رقابت بگذارند.

معصومه ظهیری روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل شرایط حاکم بر جامعه، بانوان برای حضور در اجتماع، اشتغال و یا فعالیت های فرهنگی به دلیل تجددگرایی با معضلی به نام فرهنگ حضور زنان در جامعه مواجه بودند.
وی اضافه کرد: بانوان به دلیل حاکم بودن فرهنگ بی رویه تجددگرایی، مجبور بودند یا این تجددگرایی را که با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی منافات داشت بپذیرند و یا کناره گیری از اجتماع و خانه نشینی را انتخاب کنند.
وی با بیان این که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه جدیدی به بانوان در جامعه ارائه شد، گفت: نگاه امام خمینی(ره) که بر اساس استعدادها و توانمندی های زنان و یک نگاه فرا جنسیتی بود، به جامعه تزریق شد.
ظهیری افزود: پس از انقلاب اسلامی، زنان بر اساس قابلیت های خود در جامعه حضور یافتند و این نگاه نو و اسلامی همچنان رو به رشد است.
وی افزود: در نظر گرفتن استعدادها، توانمندی ها و شایستگی ها برای احراز پست های مدیریتی و یا پیشرفت در شغل ها و فعالیت هایی که برای زنان مناسب است، نیاز به فرهنگ سازی جامعه، تنویر افکار عمومی و فراهم نمودن عرصه و بستر دارد.
وی تصریح کرد: گاهی این باور در جامعه وجود دارد ولی عرصه برای پذیرش نیست، یعنی عده ای بر پست ها و مدیریت ها انحصارطلبی می کنند و حاضر به از دست دادن آن نیستند، به همین دلیل افرادی که مدیریت های کلان جامعه را عهده دار هستند، اگر باور به احراز پست ها بر اساس توانمندی ها داشته باشند، این رقابت به ثمر می نشیند.
مشاور استاندار در امور بانوان با بیان این که دولت یازدهم هر 2 کار را با هم انجام داد، بیان کرد: این دولت هم فرهنگ سازی و هم باور خود را صریح اعلام کرد که حضور بانوان توانمند را در پست های مدیریتی باور و قبول دارد و به مدیران و متولیان از جمله وزیران و استانداران توصیه کرد از این ظرفیت استفاده کنند.
ظهیری افزود: در چهار سال گذشته ایجاد شغل برای بانوان داوطلب، رشد تحصیلات عالی و ایجاد جایگاه های مدیریتی برای زنان در همه استان های کشور رو به رشد است.
وی بیان کرد: متاسفانه اشتغال قطعی و رسمی بانوان 17 تا 18 درصد از کل اشتغال در کشور است، ولی زمینه ای فراهم شده تا در دولت دوازدهم شاهد رشد بیشتری در این عرصه باشیم.
ظهیری افزود: واگذاری پست های مدیریتی و کلیدی به زنان در طول دولت یازدهم افزایش داشته و بر اساس لیاقت، توانمندی، استعداد و رشدی که در شغل خود داشتند، به جایگاه های بالا رسیده اند.
وی تاکید کرد: باید نگاهمان به جامعه زنان بر اساس عدالت جنسیتی و فراجسیتی باشد و واگذاری پست های مدیریتی در فضایی مثبت و بر اساس تحصیلات، سابقه کار و توانمندی های فرد باشد.
ظهیری با بیان این که مجریان امور باید زمینه حضور زنان را در فعالیت های اجتماعی محقق کنند، گفت: جامعه بانوان از دولت دوازدهم توقع دارد تا قابلیت ها و توانمندی های زنان دیده و زمینه احراز پست ها، رقابت های مثبت و شایستگی ها فراهم شود.
وی تاکید کرد: همه باید با هم برای پیشبرد کارها و امور برای جامعه ایران فعالیت کنیم و جنسیت نباید جنس دوم و درجه 2 بودن را برای زن یا مرد ایجاد کند.
وی با بیان این که عدالت جنسیتی بالانس قدرت برای هر 2 جنس را فراهم می کند، گفت: در نگاه زنانه و مردانه تفاوت نگاه داریم، اما وقتی این 2 جنس در کنار هم قرار می گیرند، توازن و تعادل در نگاه ها به مسائل مختلف ایجاد می شود.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری قم در عین حال تصریح کرد: اولویت هایی که برای زنان به ویژه زنان جوان از جمله همسرداری، توجه بیشتر به کانون خانواده و فرزندآوری وجود دارد، نباید با شغل آن ها منافات داشته باشد.
وی تاکید کرد: نباید کاری کنیم که دختران مجبور شوند بین پست، شغل و خانواده یکی را انتخاب کنند و در نتیجه آمار ازدواج کاهش و طلاق افزایش یابد و در برخی موارد تجرد قطعی داشته باشیم.
وی ادامه داد: پست های مدیریتی معمولا به بانوانی سپرده می شود که سابقه کار بیشتری دارند و چندین سال از تشکیل خانواده آن ها گذشته است و دارای خانواده ای با پایه های مستحکم هستند.
ظهیری افزود: سپردن پست های مدیریتی به بانوان با سابقه باعث می شود خانواده قوام خود را حفظ کند، منافاتی بین خانواده و شغل ایجاد نشود و با برنامه ریزی دقیق فرد بتواند دارای پست، شغل و حضور فعال اجتماعی باشد.
وی با بیان این که در حال حاضر در تمامی نواحی آموزش و پرورش قم یک مدیر زن حضور ندارد، تاکید کرد: به دلیل شرایط خاص فرهنگی که از قبل در استان قم حاکم بود، باید تلاش بیشتری برای فرهنگ سازی، فراهم سازی زمینه ها و اقدام و عمل انجام شود.
وی در ادامه گفت: متاسفانه در پنجمین انتخابات شورای اسلامی شهر قم شرایط خاصی ایجاد شد و عدم تبلیغات درست، یا نبود زمینه برای شناسایی و بنا به هر دلیل دیگری، پست حضور بانوان در شورای شهر را از دست دادیم.
ظهیری افزود: گرچه معتقدیم که در شورای شهر مردان نیز برای هر 2 قشر کار می کنند، ولی نگاه فرهنگی و زاویه نگاهی که ارائه خدمات خاص به ویژه خدمات فرهنگی را برای بانوان داشته باشد، در شورا از دست دادیم و امیدواریم در دوره های بعدی این خلاء جبران شود.
انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، 29 اردیبهشت ماه امسال برگزار شد.
/2085/ 1175 خبرنگار: سمیه حیدری ** انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com