کد خبر ۴۲۳۰۰ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۷

ببخشیم تا بخشیده شویم

گروه معارف: عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: اگر کسی در شب قدر بغضی نسبت به دیگران داشته باشد و آن‌ها را نبخشاید، انتظار بخشایش الهی نداشته باشد و این پیام شب قدر برای ما است.

حجت‌الاسلام مهراب صادق‌نیا، عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، گفت: در سنت‌های دینی ما زمان‌ها و مکان‌ها با یکدیگر ارزش برابر و یکسانی ندارند و این بدین معنا است که بعضی از مکان‌ها و زمان‌ها نسبت به یکدیگر ارزشمندتر هستند، مثلاً نمازی که در مسجد خوانده می‌شود نسبت به نمازی که در خانه خوانده می‌شود به دلیل آنکه شرافت مسجد، از شرافت خانه بیشتر است، فضیلت بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: شاید شرافتمندترین این وقت‌ها و زمان‌ها، شب قدر است که به بیان قرآن کریم؛ ارزش آن از هزار ماه برتر و بالاتر است، این به این معنا است که در این شب که ارزش آن به اندازه هزار ماه و شاید بیشتر ارزش داشته باشد، باید به گونه‌ای رفتار کرد که قدر لحظه، لحظه آن را دانست.

صادق‌نیا با بیان اینکه شب قدر، خیمه رحمت خداوند است، افزود: خداوند انسان‌ها را به این خیمه بخشایش و معرفت دعوت کرده است، اما میزان بهره‌برداری از این رحمت و مغفرت به خود انسان‌ها بستگی دارد. راه باز است، اما «گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب‌خانه چیست؟». اگر در این شب نتوانیم بهره کافی را از این بخشایش و مغفرت بدست آوریم، مشکل از خود ماست.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم ادامه داد: اگر بخواهیم از این شب به نحو احسن استفاده کنیم و حداکثر بخشایش و مغفرت خداوند را به دست آوریم، باید به چند نکته توجه کنیم؛ اولین نکته این است که در این شب‌ها باید خودمان، قدر خودمان را بدانیم و این به این معناست که باید متوجه باشیم که خداوند در عزیزترین شب(شب قدر) و گرانترین زمان(شب قدر) ما را دعوت کرده است و این از شأن بالای ما است.

صادق‌نیا عنوان کرد: زمانی که قدر خودمان را بدانیم و متوجه شویم که ارزش ما بیشتر از آن است که به لهو و لعب و بازی و فرصت‌سوزی بگذرد، می‌توانیم از این مهمانی که خداوند ما را در آن دعوت کرده است، حداکثر استفاده را بکنیم.

وی بیان کرد: نکته دوم که باید در این شب به آن توجه کرد این است که باید قدرشناس فضیلتی باشیم که خداوند به وسیله این شب در اختیار ما قرار داده است، در این شب می‌توانیم از نگاهانمان رهایی یافته و درهای روشنایی و امید را به روی خود باز کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم گفت: این تقدیری است که خداوند در این شب برای ما رقم زده است و اگر بدانیم که این شب چقدر باارزش است، هیچ وقت این سرمایه را از دست نمی‌دهیم.

صادق‌نیا بیان کرد: این شب به ما گوشزد می‌کند که ما در هر لحظه از زندگی خودمان نسبت به خودمان مسئولیت داشته باشیم و این به عنوان نکته سوم است که باید در این شب به آن توجه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته سوم به این معنی است که خداوند حتی در شب قدر که کریمانه‌ترین شب‌ها است، اختیار را بر عهده ماگذاشته است و اینگونه نیست که خداوند به حسب رایگان و بدون بها ما را در این شب ببخشد و رستگار کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: شب قدر، صرفاً زمینه رستگاری را برای ما فراهم می‌کند و ما باید بدانیم که در این شب اگر تلاش نکنیم و مسئولیت رستگاری خود را قبول نکنیم حتی در شب قدر نیز خبری از رستگاری و رهایی نیست، شب قدر این پیام را به ما می‌دهد که خداوند شما را دعوت کرده است و میزبان تو است اما در عین حال خود مسئولیت داری که باید با تسلط بر روی اعمال و انجام کارهای خوب و دعاکردن، از مسئولیت خود نسبت به این شب فارغ شوی.

وی در خصوص نکته چهارم که باید در این شب‌ها به آن توجه کرد، گفت: شب قدر، شبی است که اگر نتوانیم رضایت الهی را کسب کنیم دیگر در کمتر زمان و مکانی می‌توان این رضایت را کسب کرد.

صادق‌نیا ادامه داد: اگر در این شب نتوانیم گناهانمان را برطرف کنیم و بخشایشی از سوی خداوند در شب قدر صورت نگیرد، معلوم نیست که دیگر کجا بتوانیم این بخشایش را از خداوند مطالبه کنیم، لذا باید قدردان ثانیه ثانیه این شب باشیم و باید متوجه باشیم که اگر این فرصت از دست برود معلوم نیست که دیگر کجا دوباره آن را بدست خواهیم آورد.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه توصیه‌ای که همه در این شب به ما کرده‌اند و نباید آن را فراموش کرد این است که در این شب دعای همه انسان‌ها شنیده و پذیرفته و اجابت می‌شود به جز چند دسته که یکی از آن‌ها کسانی هستند که در دل خود بغضی نسبت به دیگران دارند.

وی عنوان کرد: در این شب اگر کسی در دلش بغضی نسبت به دیگران دارد و آن‌ها را نبخشیده باشد، انتظار بخشایش نداشته باشد و این یک پیام است که باید خودمان ببخشیم تا بخشیده شویم.

صادق‌نیا در پایان گفت: این شب، شب پرفضیلت است و باید توجه داشته باشیم که در سال یک بار اتفاق می‌افتد و اگر این شب را از دست بدهیم معلوم نیست که در چه زمان و مکانی مشمول رحمت الهی شویم.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com