کد خبر ۴۲۳۸۲ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۴:۳۱
امام جمعه قم:

شناخت نفس مهمترین اقدام در شب قدر است

قم - تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه توبه، دعا، انس با قرآن و شب زنده داری در شب قدر سفارش شده، گفت: شناخت نسبت به نفس مهمترین اقدام در شب قدر است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد سعیدی سحرگاه یکشنبه در مراسم احیای شب ۲۳ ماه رمضان در حرم حضرت معصومه(س) اظهار داشت: شب قدر، شب امضای سرنوشت و مقدرات یک سال و همه اموراتی است که باید در یک سال رقم بخورد و به محضر ولی عصر(عج) می‌رسد.

وی بیان داشت: باید گام‌های خوبی در این شب برداریم. برای این که مقدرات خوبی داشته باشیم که قدم اول توبه است. کسانی که توبه می‌کنند در واقع اطاعت امر خدا می‌کنند. در روایت به توبه جمعی سفارش شده و در حدیثی از امام معصوم داریم که مؤمنین همه با هم توبه کنید؛ توبه جمعی باعث رستگاری است و انسان توبه کننده محبوب خدا می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه گام دوم در شب قدر دعا است، ‌گفت: بهترین وسیله و سبب و رابط میان مخلوق و خالق دعا است و دعا همچون نماز می‌تواند معراج باشد.

وی ادامه داد: ترتیب دعا بهتر است به این گونه باشد که اول برای حجت بن الحسن(عج) که این ادب و وظیفه ما است. دوم برای رهبر و مسلمانان جهان و ملتمسین دعا کنیم تا حاجت روا شوند و سوم برای خودمان دعا کنیم برای حوائج ریز و درشت خودمان.

آیت الله سعیدی در ادامه گام سوم در شب قدر را انس با قرآن دانست و اظهار داشت: گام چهارم در شب قدر شب زنده داری است حتی اگر انسان دعا و ذکری نداشته باشد نفس شب زنده‌داری محبوب خدا است.

وی تصریح کرد: گام پنجم در شب احیا و به خصوص شب ۲۳ رمضان این است که انسان خودش را بشناسد که این گام باید با معرفت برداشته شود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در این خصوص افزود: البته رسیدن به این درجه و جایگاه چند منزل دارد، اول جست و جو درباره سرمایه و دارایی‌هایی است که خدا به ما عنایت کرده است.

وی با بیان اینکه انسان اشرف مخلوقات است و ما خلیفه الله فی الارض هستیم، گفت: در روایتی از امام معصوم ذکر شده که «ای انسان تو خلاصه آفرینش هستی».

آیت الله سعیدی بیان کرد: منزل دوم این که انسان فکر کند خدا از او چه می‌خواهد و تکلیفش چیست. در روایت آمده ما خلق شدیم عبد و مطیع خدا باشیم.

وی اظهار کرد: در منزل سوم انسان متوجه می‌شود دو دشمن قوی در کمین او نشسته است. در روایت ذکر شده در ماه رمضان شیطان در بند است اما نفس انسان آزاد است.

امام جمعه قم اظهار کرد: منزل چهارم، انسان وقتی راجع به منزل‌ها فکر کرد با واقعیت تلخی مواجه می‌شود انسان‌ها به طور طبیعی براساس عملکرد به سه گروه تقسیم می‌شوند. یک گروهی که از هدف خلقت بی خبرند. بنا بر آیات قرآن اکثریت انسان‌ها شامل این دسته‌اند. دوم کسانی که شاکرند، اما کم هستند؛ گروه سوم گاهی در گروه اول و گاهی در گروه دوم داخل می‌شوند.

وی در این باره ادامه داد: گروه سوم مانند افرادی هستند که گاهی در فضای مجازی و کانال‌هایی می‌روند که مطلوب نیست این گروه همیشه نگران عاقبت خود هستند؛ امشب شب ۲۳ رمضان شب این گروه است.

آیت الله سعیدی در ادامه عنوان داشت: باید روح خودمان را نیز تکانی دهیم. یکی از روش‌های شست و سوی روح، اشک چشم است.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com