کد خبر ۴۳۰۸۰ انتشار : ۱۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۸
در گفت‌وگو با مهر مطرح شد؛

ضعف بانک‌های تجاری قم در مصرف و توزیع منابع/ مسکن در قم گران است

قم - مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم از ضعف بانک‌های تجاری قم در مصرف و توزیع منابع استان خبر داد و گفت: بیش از ۵۰ درصد از مشاغل قم در بخش خدماتی است.

مجید آوری‌فرد در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه رشد منابع بانکی قم در سال گذشته به ۲۹ درصد می‌رسد، اظهار کرد: منابع بانک‌های تجاری استان به ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان می‌رسد اما در عوض همین بانک‌ها به کاهش ۴۶ درصدی مصارف این منابع دست یافته‌اند.

وی با بیان اینکه بانک‌های تجاری از پرداخت حدود ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان وام و تسهیلات مختلف امتناع کرده‌اند، گفت: تقریباً همه بانک‌های استان با تمرد از بخش نامه بانک مرکزی اقدام به پرداخت سود سپرده بالای ۱۸ درصد کرده‌اند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با ابراز رضایت از عملکرد بانک‌های تخصصی در استان گفت: خوشبختانه بانک‌های تخصصی استان بیش از ۳۰ درصد رشد مصارف داشته و تقریباً ۳ هزار میلیارد تومان از منابع را در اختیار واجدان شرایط گذاشته‌اند.

افزایش صادرات در یک سال اخیر

وی از رشد ۱.۷ درصدی صادرات استان قم در سال ۹۵ خبر داد و گفت: استان قم در سال گذشته بیش از ۱۷۵ میلیارد تومان صادرات داشته که خوشبختانه به نسبت دو سال اخیر سیر صعودی نشان می‌دهد.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم با اعلام اینکه روند واردات مواد اولیه و کالا در استان افزایشی بوده است گفت: واردات استان در سال گذشته به بیش از ۶ درصد رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه ورود مواد اولیه برای تولید کالا هم جزو آمار وارداتی استان محسوب می‌شود، گفت: در بخش صنعت و معدن بیش از ۴۳۶ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است اما این روند صعودی منجر به اشتغال‌زایی فعال نشده است.

آوری فرد ادامه داد: بخش کشاورزی با کمتر از ۴ درصد، حوزه صنعتی با بیش از ۴۵ درصد و بخش خدماتی با ۵۰ درصد مجموعه اشتغال‌زایی استان را در اختیار دارند.

مشارکت اقتصادی قمی‌ها از سطح متوسط کشوری پایین‌تر است

وی با تأکید بر اینکه بیکاری در استان قم از نرخ متوسط کشوری پایین‌تر است، گفت: قم با میانگین ۱۱.۲ درصد بیکاری در ۴ سال گذشته از میانگین کشوری پایین‌تر بوده است.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم از پایین بودن مشارکت اقتصادی قمی‌ها از سطح متوسط کشوری ابراز نگرانی کرد و گفت: البته کمرنگ بودن اشتغال بانوان و نیروهای اشتغال به تحصیل گروه‌های شغلی از جمله طلاب از عوامل مهم این نرخ پایین است.

وی با بیان اینکه قم سومین شهر گران از لحاظ قیمت مسکن و اجاره نشینی است، افزود: گرانی خدمات حمل و نقل و مسکن سبب شده نیم تا یک درصد آمار تورم استان از سطح کشوری بالاتر باشد و به ۷.۲ برسد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com