کد خبر ۴۳۱۸۷ انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۸
سقائیان نژاد خبرداد؛

تدوین برنامه استراتژیک «قم ۱۴۰۰» با کمک مراجع و حوزه

سقائیان نژاد با بیان این که در سال گذشته برنامه قم 1400 را تدوین و تعریف کردیم، اظهار داشت: با کمک حوزه، مراجع تقلید و علمایی همچون آیات سعیدی، بوشهری و اراکی برنامه استراتژیک قم 1400 را تدوین کردیم که نقشه راهی داشته باشیم و بر اساس آن حرکت کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به 14 تیرماه روز شهرداری و دهیاری گفت: کمتر کسی است که با شهرداری آشنا نباشد، از ابتدا تا پایان زندگی یک فرد شهرداری درگیر و عجین با کارها است.

وی افزود: در امور مختلف ارتباط شهرداری با مردم وجود دارد، بسیاری تصور می کنند که شهرداری دولتی است اما در تعریف شهرداری آمده که ارگان عمومی، مستقل و غیر دولتی است البته جزو و مؤثر در حاکمیت نظام بوده و کاملا مردمی است.

سقائیان نژاد در پاسخ به این که بودجه شهرداری از کجا تأمین می شود، اظهار داشت: 99 درصد بودجه شهرداری ها از عوارضی است که مردم می پردازند و یک درصد مربوط به کمک دولت است، شورای شهر هم بر فعالیت های شهرداری نظارت دارد.

وی ادامه داد: شهرداری نهادی کاملا مردمی به شمار می رود از این رو اعتماد مردم به شهرداری ها بسیار تعیین کننده است، مشارکت و نظارت مردم در این راستا بسیار اهمیت دارد، سؤال می شود که بودجه های شهرداری برای چه مواردی هزینه می شود.

شهردار قم با بیان این که 372 وظیفه برای شهرداری ها وجود دارد، ابراز داشت: شاید یک وزارتخانه بیش از 25 وظیفه نداشته باشد اما وظایف شهرداری ها بسیار است، این تهداد وظیفه حجم کار شهرداری ها را مشخص می کند، ما باید درآمد را از مردم کسب کرده و برای آن ها خرج کنیم، در شهرداری مدیریت درآمد و هزینه وجود دارد  که پیچیدگی کار را زیاد می کند.

وی عنوان کرد: برای توسعه شهر مشارکت، نظارت و بودجه مردمی بسیار مهم و تعیین کننده است، قبل از انقلاب نزدیک به 300 شهرداری داشتیم اما امروز بیش از هزار و 400 شهرداری داریم، جمعیت شهرنشینی قبل از انقلاب 40 درصد اما هم اکنون 71 درصد است، البته این جمعیت در کلان شهرها بالای 85 درصد است و این جمعیت در قم به 96 درصد می رسد.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: جمعیت شهرنشینی روز به روز افزایش پیدا می کند و هرگونه برنامه توسعه ای باید بر مبنای شهر باشد، در شهری همانند قم باید اقتضائات آن رعایت شود، بزرگترین حوزه علمیه، حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران در قم وجود دارد و بیش از 118 کشور در قم نمایندگی دارند.

وی با اشاره به چالش های امروز مدیریت شهری اضافه کرد: یک مسأله استقرار مدیریت واحد شهری است، 25 ارگان برای شهر فرمان می دهند، در صورتی که اگر در یک بدن دو قلب باشد فساد ایجاد می شود، این مسأله سبب موازی کاری، به هدر رفتن منابع، عدم صرفه جویی و بعضا ایجاد نارضایی ها را داشته باشیم.

شهردار قم گفت: گاهی وقتی یک خیاباتی آسفالت می شود اما بعد از آن برای آب، برق، گاز و مخابرات حفاری هایی انجام می دهند، اگر مدیریت واحد شهری وجود داشته باشند قاعدتا این ها با یکدیگر هماهنگ هستند، باید وحدت مدیریت ایجاد شود.

وی افزود: موضوع ترافیک همانند مثلت است، یک ضلع کار مباحث فنی همانند خیابان، چراغ ها، خط کشی ها و هوشمند کردن شهر است که بر عهده شهرداری قرار دارد، اعمال قوانین و مقررات با پلیس راهور است اما آموزش مردم در این زمینه رها شده است که باید بر عهده صداوسیما، دانشگاه ها، مدارس و تریبون ها باشد.

سقائیان نژاد با بیان این که در بسیاری شهرهای کشورهای دیگر مدیریت واحد شهری حاکم است، اظهار داشت: در برنامه پنجم بر مدیریت یکپارچه شهری تأکید شد اما کاری صورت نگرفت چون اگر بخشی از کار وزارتخانه ای سپرده شود احساس می کنند که قدرت آن وزارتخانه کم شده است.

وی ادامه داد: عدم تعریف منابع پایدار درآمدی برای شهرداری از دیگر چالش ها به شمار می رود، مسأله درآمد از زمین و تراکم ما را به سمتی برده که امروز قیمت زمین نسبت به اول انقلاب 25 هزار برابر افزایش پیدا کرده است، قرار بود که لایحه ای برای درآمد پایدار شهرداری به مجلس برود اما 36 می گذرد و هنوز به مجلس نرفته است.

شهردار قم چالش سوم را جایگاه شهرداری در سلسه مراتب کشوری دانست و ابراز داشت: قرار بود در برنامه پنجم اتحادیه شهرداری ها راه اندازی شود اما این کار صورت نگرفت؛ تضعیف جایگاه شوراها، مهاجرت بی رویه، تشدید حاشیه نشینی و عدم روزآمدی قوانین متناسب با وضعیت شهرداری ها از دیگر معضلات است، قانون امروز شهرداری ها مربوط به سال 1334 است که قطعا باید متناسب با روز و مسائل شهرها باید به روز شود.

وی با اشاره به فعالیت های دو سال گذشته شهرداری قم عنوان کرد: از تیرماه 94 ما کار را به دست گرفتیم و می بایست برای ساختار، مسائل مالی و چالش ها برنامه ریزی می کردیم که در همان سال تقریبا همه این کارها انجام شد.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: شهرداری قم  هزار و 600 میلیارد به 5 بانک برای احداث بلوار پیامبر اعظم و طرح هایی همانند مترو بدهکار بود، 14 پروژه نیمه تمام در شهر وجود داشت، پیمان کارانی که با شهرداری کار می کنند از سال 89 رقمی نزدیک به 200 میلیارد طلبکار بودند و همچنین نقشه راهی وجود نداشت.

وی اضافه کرد: سود این هزار و 600 میلیارد، 450 میلیارد بود، مگر شهرداری قم چقدر درآمد دارد که این اندازه سود پرداخت کند، ما با کمک نمایندگان مجلس با بانک ها مذاکره کردیم و بنا شد مباحث را با تهاتر ملکی به پیش ببریم، در پروژه های نیمه تمام اولویت بندی صورت گرفت و برخی از آن ها هم متوقف کردیم.

شهردار قم با بیان این که با سازمان های دولتی و استانداری تعاملات بسیاری وجود داشت تا بتوانیم اقتدا خود را برای انجام پروژه ها به دست بیاوریم، گفت: خوشبختانه در سال 95 نزدیک به 850 میلیارد از بدهکاری با بانک ها تهاتر شد، شهرداری قم نزدیک به 700 میلیارد از سازمان های دولتی و غیر دولتی طلب داشت، یک هماهنگی گسترده و وحدت گونه در استان و شهر و با حمایت از علما و مراجع از جمله حضرات آیات مکارم، جوادی و مؤمن به وجود آمد تا بتوانیم این 700 میلیارد را بگیریم البته این مبلغ به صورت اوراق خزانه داده شده است.

وی افزود: در مجموع این مبالغ 1550 میلیارد می شود که کمر بدهی را می شکند و ما می توانیم کارها را دنبال کنیم، برای پروژه های نیمه تمام برنامه ریزی شد و تا پایان سال گذشته 95 درصد از این پروژه ها به اتمام رسید، در بحث های زیست محیطی به دلیل اقلیم خشک قم خوشبختانه در سال 95 نزدیک به 300 هکتار فضای سبز اضافه شد.

سقائیان نژاد با بیان این که در سال گذشته برنامه قم 1400 را تدوین و تعریف کردیم، اظهار داشت: با کمک حوزه، مراجع تقلید و علمایی همچون آیات سعیدی، بوشهری و اراکی برنامه استراتژیک قم 1400 را تدوین کردیم که نقشه راهی داشته باشیم و بر اساس آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: بعد از آن یکی پس از دیگر پروژه ها آغاز شد، 24 بوستان با کمک بودجه دفتر رهبر معظم انقلاب در سال 95 انجام پذیرفت، ورودی جعفریه که ریزگردها از آنجا قم را تحت تأثیر قرار می داد ساماندهی شد، 182 پارک ایمن سازی شد، پیمان کارانی که طلبکار شهرداری بودند کارشان انجام پذیرفت، دو بوستان به عنوان بوستان زائر فراهم شد تا زائران بتوانند در آن ساکن شوند.

شهردار قم با بیان این که تقاطع غیر همسطح مقداد، تقاطع سه سطحی عمار یاسر افتتاح و در اختیار مردم قرار گرفت، ابرازداشت: چنین مواردی ترافیک مرکز شهر را به کمربندی سوق می دهد و برای مردم آرامش ایجاد می کند، بلوار آیت الله العظمی بروجردی در سه فاز آغاز شده که دو فاز انجام شده و فاز سوم شهریور ماه در اختیار مردم قرار می گیرد.

وی عنوان کرد: بلوار زائر تا پردیسان هم ایجاد می شود این دو مسیر پردیسان را از حالت بن بست خارج می کند، بلوار حضرت خدیجه بلوار آیت الله بروجردی را به پیامبر اعظم وصل می کند، زیرگذر کریمی اتصال بلوار حضرت خدیجه به پیامبر اعظم را دارد و آرامش ترافیکی در 15 شعبان ایجاد می کند، میدان بزرگ امام خمینی(ره) در حال افتتاح است.

سقائیان نژاد خاطرنشان کرد: تقاطع غیر همسطح سه سطحی شهدای مدافع حرم در هفته آینده افتتاح می شود، خادمان مردم در شهرداری قم آنچه که در توان دارند را در اختیار مردم قرار می دهند، با حمایت مردم و با وحدت کلمه می توانیم کارها را به پیش ببریم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com