کد خبر ۴۳۵۲۱ انتشار : ۲۴ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۰۱

اجرای طرح مبارزه با انگل های خارجی شتر درقم

قم- ایرنا- رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی دامپزشکی قم گفت:طرح مبارزه با انگل های خارجی شتر در هفته گذشته به مدت 2 روز در قم اجرا شد و تعداد سه هزار و 628 نفر شتر متعلق به 86 شتردار مستقر در مناطق قمرود و قنوات تحت پوشش عملیات سمپاشی قرار گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دامپزشکی قم،سیدمحمد بارانی درگفت و گویی، افزود: هزینه اجرای طرح مذکور از محل اعتبارات اداره کل دامپزشکی استان تامین شد.
به گفته وی ، انگل های خارجی می تواند سالانه خسارات فراوان اقتصادی به شترداران وارد نماید که اجرای این طرح در کاهش خسارت به دامداران نقش بسزایی دارد.

** 40 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شد
وی درادامه از واکسینه شدن 40 هزار راس دام علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان خبر داد و گفت: طرح واکسیناسیون دام های سبک علیه این بیماری از اول خردادماه جاری آغاز شده و پیش بینی می شود 60 هزار دام دیگر تا پایان این طرح واکسینه شود.
وی اضافه کرد: دراین طرح 21 اکیپ دامپزشکی حضور دارند و به صورت 100 درصد رایگان نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام می نمایند.
وی ادامه داد: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک توسط دام های تازه وارد به سایر دام ها منتقل می شود و معمولا باعث اسهال، ترشحات چشمی، بینی، دهان و اختلالات تنفسی و مرگ در دام میی شود.
بارانی از دامداران تقاضا نمود: در کنار رعایت اصول بهداشتی قرنطینه ای و واکسیناسیون به موقع، برای تهیه دام مورد نیاز خود با مسئولان اداره های دامپزشکی مشورت نمایند.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی نیز است و در مکان‌هایی مشاهده می ‌شود که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخورهای مشترک استفاده می‌ کنند.
این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه بروز می‌کند و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می ‌شود؛ ترشحات چشم، بینی، آب دهان و مدفوع حاوی مقادیر زیادی از ویروس این بیماری است و شیر حیوان نیز حاوی ویروس است.
27 هزار راس گاو شیری و 90 هزار راس گوساله پرواری در دامداری های قم وجود دارد که سالانه 51 هزار تن گوشت قرمز و 145 هزار تن شیر خام در این استان تولید می شود.
300 هزار راس گوسفند و بز مولد و 200 هزار راس بره و بزغاله پرواری نیز در قم وجود دارد.
/2085/ 6133/ تنظیم کننده: سمیه حیدری ** انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com