کد خبر ۴۵۲۱۷ انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۱
به بهانه آغاز به کار شورای شهر پنجم؛

مردم قم چشم انتظار تحقق وعده ها! +تصاویر

بیشترین جمعیت قم در این منطقه ساکن هستند که به اصطلاح به محله نیروگاه شهرت یافته است که حجم بسیار بالایی از وسعت آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته که پیش از این به صورت حاشیه نشینی بوده اما پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  تحلیلی قم فردا، مبلمان شهری و زیباسازی شهر از جمله وظایف مسئولین شهری است، شهر مقدس قم با توجه به جایگاه و اهمیتی که دارد باید در این زمینه سرآمد و الگو باشد، در10 ساله گذشته این مسئله مورد توجه بود و   سیمای شهر چهره بهتری به خود گرفته است اما با این وجود مناطق به اصطلاح  پایین شهر در قم متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته اند.

مسئله زیبا سازی شهر قم مورد توجه علما نیز قرار گرفته است  چندی پیش آیت‌الله ابراهیم امینی  در دیدار با شهردار قم اظهار داشت: شهر قم یک شهری خاص است و انتظارات مردم و مهاجران نیز از این شهر ویژه می باشد.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین حمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیداربا شهردار قم اظهار داشت : قم در گذشته به دلیل کمبود پارک، امکانات تفریحی و فضای سبز برای افرادی که در حوزه مسائل علمی، فعالیت نمی‌کرده‌اند جذابیت نداشت ولی امروز شرایط خوبی ایجاد شده است.

بیشترین وعده ها در زمان تبلیغات انتخابات برای محله های محروم قم بود

در زمان تبلیغات انتخابات شورای شهر قم بیشترین درخواست ها از طرف مردم رسیدگی به وضعیت مناطق محروم از نظر آسفالت، جدول کشی، ایجاد پارکها و بوستان ها و افزایش فضای سبز بود.

منطقه 2  قم از شمال هم مرز با منطقه شش و از شرق در بخش کوچکی با منطقه هفت و از قسمت جنوب شرقی و جنوب هم مرز با منطقه چهار می باشد و کل بخش غربی این منطقه توسط اتوبان امام علی (ع) محصور شده است.

این منطقه شامل سه ناحیه می باشد، ناحیه یک که  این ناحیه با جمعیتی بالغ بر ۱۷۰هزار نفر و ۳۴هزار خانوار به مساحت ۱.۴۵۵.۰۰۰مترمربع بوده و محدوده آن از پل هوائی مصطفی خمینی تا میدان نبوت (کوچه های زوج)  تا انتهای بنی فضل را شامل می شود.


ناحیه دو که این ناحیه با جمعیتی بالغ بر ۶۱.۰۰۰ نفر و ۱۲.۲۰۰ خانوار به مساحت ۱.۶۹۰.۳۲۵ مترمربع بوده که محدوده آن انتهای بلوار بنی فضل  تا زیر گذر یادگار امام را شامل می شود.

ناحیه سه که  این ناحیه با جمعیتی بالغ بر ۷۴۸۰۰نفر و ۱۳۶۰۰خانوار با مساحت ۱.۲۵۷.۹۱۶مترمربع بوده که محدوده آن از بلوار یادگار امام تا انتهای جاده اراک و بلوار دانش می باشد.

بیشترین جمعیت در مناطق 2 و 6 قم ساکن است

بیشترین جمعیت قم در این منطقه ساکن هستند که به اصطلاح به محله نیروگاه شهرت یافته است  که حجم بسیار بالایی از وسعت آن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفته  که پیش از این به صورت حاشیه نشینی بوده اما پیشرفت های قابل توجهی داشته است.

مردم این محله از نظر بسیاری از امکانات هنوز در محرومیت به سر می برند، که رهبر انقلاب در سفر به قم نسبت به این محرومیت زدایی تاکید بسیاری داشتند.

علاوه بر این  یکی دیگر از مناطق کمتر برخوردار قم که در سال 90 داری شهرداری شده است منطقه 6 است که شامل محله امامزاده ابراهیم، کشاورز، محله قلعه کامکار، سوم خرداد، محله کارگر، محله سلامت ، شهرک فاطمیه، شهر امام حسین(ع) و.. است.

از جمله کمبود ها در این مناطق نبود مرکز خدماتی و درمانی، نبود بوستان های مخصوص بانوان و نبود امکانات مناسب ورزشی است.

با قدم زدن در محله های مناطق 6 و 2 می توان  نازیبایی ها محل را مشاهده کرد، که در شان مردم انقلابی و شهید پرور این مناطق نیست، خواسته های مردم این محله ها خواسته های  دور از انتظاری نیست گاهی به یک آسفالت مناسب خلاصه می شود برخی از کوچه ها و خیابان های ان محله ها آسفالت های بالای 20سال دارند، در حالی که در مناطق دیگر قم آسفالت های با عمر کمتر در حال باز سازی است و حتی سنگ فرش های پیاده روها در حال نوسازی است که مردم محله های محروم  از داشتن یک پیاده مناسب  محروم هستند.

مسئولین قم در گفتگو ها و مصاحبه های خود تبعیض بین مناطق قم را رد می کنند اما آنچه در عمل مشاهده می شود برای مردم قابل پذیرش نیست، محله قلعه کامکار قم یکی از مناطق حاشیه ای در قم است که با وارد شدن به این محله کوچه ها و خیابان های آن اصلا نشانه ای از یک کلان شهر را ندارند.

دیوار اطراف راه آهن باعث آزار مردم است

متاسفانه مسئله دیگری که مدت هاست مردم منطقه دو را آزار می دهد کشیدن دیوار اطراف راه آهن قم است که شهر را به دو نیم کرده که خود به خود باعث ایجاد فاصله طبقاتی بین شهر می شود.

خطوط راه‌آهن قم از ایستگاه بزرگ باری، ابتدای جاده قدیم قم-تهران، منطقه نیروگاه و ایستگاه کنار منطقه دورشهر، یزدانشهر و جمکران عبور می‌کند که این ریل راه‌آهن شهر قم را به دو بخش تقسیم کرده است.

طرح دیوارکشی خطوط ریلی بین شهر قم سال ۹۳ با اعتباری بالغ بر ۲۳ میلیارد ریال از حد فاصل روگذر تونل امامزاده ابراهیم و بزرگراه امام علی(ع) آغاز شد که با اعتراضات مردمی روبرو شد اما این دیوار کشی همچنان ادامه دارد.

به نظر کارشناسان با این حرکت تفکری قدیمی که نگاه مدیران بیشتر به هسته مرکزی و مناطق مرفه‌نشین و قدیمی شهر است تقویت شده و مناطق محروم نیروگاه و حاشیه‌نشین‌ها بیش از پیش محروم می‌شوند.

سال‌ها مدیران شهر تلاش کردند با ساخت پل‌ها و افزایش راه‌های دسترسی ارتباط دو طرف رودخانه را برقرار کرده و از ایجاد گسست اجتماعی در این دو محدوده جلوگیری کنند اما انگار این حرکت برخی مسؤولان زنگ خطر مجددی بر همین مساله و ایجاد آسیب‌هایی اجتماعی است افزون بر اینکه این دیوار‌ها علاوه بر این مسئته خطرات اجتماعی بیشتری را نیز به دنبال دارد.

بیشترین گلایه های مطرح شده از سوی شهروندان قمی تبعیض بین مناطق است و از اعضای شورای پنجم شهر قم انتظار دارند که به محله های کمتر برخوردار توجه بیشتری شود، و حداقل امکانات شهری از جمله زیبا سازی شهری  در این محله ها انجام شود.

تصاویر برخی از محله های منطقه2 و6

 

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com