کد خبر ۴۵۴۲۳ انتشار : ۷ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۸

کاربری باغ سالاریه قم تغییر نمی‌کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم با تاکید براین‌که استان قم از همه ظرفیت‌ها برای حفظ باغات بهره می‌گیرد، گفت: کمیسیون ماده پنج، تغییر کاربری به باغ سالاریه قم نخواهد داد.

محسن بهشتی‌ در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، در خصوص وضعیت باغ سالاریه در قم عنوان کرد:استان قم از همه ظرفیت ها برای حفظ باغات بهره می گیرد تا جایی که با تلاش های پیش رو حتی کمیسیون ماده پنج در قم تغییر کاربری به باغ سالاریه نخواهد داد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم در خصوص رسالت کمیسیون ماده پنج نیز تصریح کرد: این کمیسیون طبق ماده 5 قانون تاسیس وزارت مسکن و شهرسازی در سال 53 در جهت موافقت و یا مخالفت با تغییر کاربری مطابق با طرح تفضیلی در شهرها تاسیس شد.

وی با تاکید بر اینکه نظارت بر خشک شدن باغات داخل حوزه مدیریت شهری برعهده شهرداری است، گفت: کمیسیون ماده پنج رسالتی مبنی بر نظارت بر این باغ ها ندارد و در حیطه مسئولیت این کمیسیون موافق تغییر کاربری باغ سالاریه نیستیم.

بهشتی خاطرنشان کرد:بر اساس قانون حفاظت از باغات و اراضی سبز در داخل شهرها بر عهده شهرداری ها است و صیانت از باغات خارج از محدوده شهری نیز وظیفه منابع طبیعی می باشد.

وی بیان کرد: کمیسیون ماده پنج در استان قم در خصوص پرونده هایی که برای تغییر کاربری ارجاع داده می شود تصمیم گیری می کند از این رو در نظارت وظیفه ای نداریم در این راستا اگر باغی در سطح شهر قم دچار تخریب شده بر اثر فقدان نظارت دقیق از سوی مسئولان ذی ربط می باشد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم یادآور شد: قوانین تغییر کاربری در شرایط فعلی سخت گیرانه تر از گذشته است و تغییر کاربری باغات به آسانی صورت نخواهد گرفت.

وی تاکید کرد: امروز حفظ باغات و فضاها و اراضی سبز از مطالبات مهم اجتماعی مردم است و رسالت سنگینی در صیانت از باغات بر عهده مسئولان است.

بهشتی گفت: نهادها در راستای انجام ساخت و سازها باید فضای سبز ایجاد کنند و نمی توانند باغات را در جهت ساخت و ساز مراکز علمی و آموزشی از میان ببرند.

وی تصریح کرد:استان از همه توان و ظرفیت در حفظ باغات استفاده می کند و از شهرداری تقاضا داریم در رابطه با باغ سالاریه وارد عمل شود و اگر امکان لازم را دارد زمین باغ را تهاتر نماید.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم تصریح کرد: در طول 20 سال گذشته بسیاری از باغات در استان قم تخریب شد و این روند باید متوقف گردد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باغ بزرگ سالاریه نیز در دهه 30 مجموعه ای گسترده 110 هکتاری از باغ بوده که در طول سالهای گذشته از میان رفته است و باید تلاش کرد مانع از تخریب این باغ شد.

باغ و پارک سالاریه از جمله مکان های تفریحی مردم قم بود که از حدود سه دهه گذشته به منظور تاسیس مراکز دینی همچون جامعه الزهرا(س) از دسترس مردم خارج شد و امروز نیز بخش هایی از آن برای تاسیس شعبه جدید دانشگاه امام صادق (ع) در قم درنظر گرفته شده است.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com