کد خبر ۴۵۷۴۰ انتشار : ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۰۳

علت بی کیفیتی نان در قم!

مدتی است نان های بی کیفیت در قم باعث گلایه شهروندان قمی شده است که در برخی موارد این گلایه ها باعث درگیری میان مشتری و نانوایان هم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  قم فردا، مدتی است  مردم قم از نان های بی کیفیت در قم اظهار گلایه می کنند، این مسئله گاهی به درگیری میان مردم و نانوایان منتهی می شود، این مسئله تقریبا در همه محله های شهر قم  وجود دارد.

در این زمینه یکی از شهروندان قمی که از کیفیت نان در قم گلایه من بود  در گفتگو با خبرنگار  قم فردا اظهار داشت: شکایت ما از برخی نانوایان  در قم است  اما به این مسئله رسیدگی نمی شود  ازوقتی که نرخ نان آزاد شده کیفیت نان لواش بسیار بد شده است در این مورد به نانوایی محل به خاطر کیفیت بد نان چندبار انتقاد کردیم ولی فایده ای نداشت.

پرچگانی  عضو هیئت مدیره ی اتحادیه نانوایان قم در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: از دلایل اصلی بی کیفتی نان لواش استفاده از آردهای بی کیفیت یارانه ای تولید کارخانه های قم می باشد.

وی گفت: همچنین بخاطر استفاده از کارگران مبتدی و ناوارد در نانوایی ها به بدلیل  پرداخت مزد کمتر می باشد.

عضو اتحادیه نانوایان بیان داشت: با وجود افزایش هزینه های جاری نانوایی  ۳سال است قیمت نان افزایش نداشته  است این مسئله هم باعث شده کیفیت نان کاهش پیدا کند.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل بی کیفیتی نان های قم استفاده از مخمر بدلیل کم کردن هزینه ها است.

همچنین محمد جباری یکی از نانوایان قمی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در این  هوای گرم بدترین و بی کیفیت ترین نوع آرد تحویل نانوایان قم  داده می شود و به همین علت کیفیت نان پایین می آید.

جباری تصریح کرد:  ۳سال هست که نرخ نان تغییری نکرده و به طبع آن  دستمزد کارگران هیچ افزایشی نداشته و هزاران درد و دل نانواها  که تبدیل به عقده شده و متاسفانه مردم همه چیز را از چشم نانوا می بینند اما واقعیت چیز دیگری است.

یکی دیگر از نانوایان قمی نیز در این زمینه  در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: من شاطر لواش هستم مشتری فقط ظاهر قضیه را می بیند  که نان کیفیت ندارد،  اگر شما هنگام خمیرزدن در نانوایی باشید و کیفیت آردها را از نزدیک ببینید به نانوا حق می دهید که با این آرد چه نانی می توا  دست مشتری  دهد.

وی گفت: از طرفی هم نزدیک به  چهار سال است نرخ نان افزایش نداشته اما پول گاز و برق  افزایش پیدا کرده است  اما  دستمزد افزایش  پیدا کرده است و چون سودی برای نانوا ندارد نانوا  مجبور است کارگر نودست با مزد کمتر بیارود  تا دخلش و  خرجش همخوانی داشته باشد.

با توجه به اظهارات این صنف می توان به این نتیجه رسید که آردهای تولید قم از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند که کیفیت نان کاهش پیدا کرده است، استان قم به دلیل نامناسب بودن شرایط آب و هوایی و زمین زارعی قادر به تامین گندم مورد نیاز خود نیست که به دلیل نا مرغوب بودن گندم وارداتی، نان قم در برخی اوقات دچار افت کیفیت می‌شود.

با توجه به اینکه استان‌های دیگر گندم های با کیفیت را در سیلوهای خود نگهداری می کنند و سپس گندم هایی که از لحاظ کیفیت در سطح پایین تری قرار دارند را صادر می کنند، این امر سبب کاهش کیفیت گندم استان قم می شود، می توان به این نتیجه رسید که علت بی کیفیت نان در قم به خاطر این مسئله است.

به دلایل فنی از جمله شوری خاک الگوی غالب زراعت غلات جو هستند و صرفا کمتر از یک سوم زراعت استان گندم کاری است و گندم مصرفی استان قم از شهرهای مانند لرستان، کرمانشاه، همدان‏، ساوه و اراک تامین می‌شود.

با وجود همه این مسائل مسئولین استانی می توانند راهکار هایی از جمله رایزی برای وارد کردن گندم با کیفیت به قم  را در پیش بگیرند تا آرد با کیفیت تر به نانوایان تحویل داده شود تا کیفیت نان ها افزایش و به طبع آن دورریز نان ها کمتر شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com