کد خبر ۴۸۴۰۶ انتشار : ۸ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۱۷
مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم؛

کاهش چشمگیر تخلفات شهری در قم/راه اندازی مرکز غربالگری متکدیان در قم

شفیعی گفت: با اجرای طرح های ویژه میزان تخلفات شهری در قم نسبت به گذشته کاهش چشمگیری یافته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛ احمدرضا شفیعی،مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم، اظهار داشت: تخلفات شهری مجموعه مواردی را شامل می شود که علاوه بر نقض حقوق شهروندی، سلامت روانی شهر را دچار اختلال کرده و موجب آسیب رسانی به شهر و تهدید سلامت اجتماعی آنها می گردد که این امر موجب بروز مشکلات و معضلات عدیده ای می شود.

شفیعی با اشاره به اینکه قبل از آغاز مسئولیت در شهر مقدس قم، 38 شاخص برای ایجاد نظم و انضباط بخشی در این شهر پیش بینی نموده بودم، افزود: با آغاز مسئولیت و بازدیدهایی که از سطح شهر داشتم متوجه شدم که شهر قم در سه بخش سدمعبر، متکدیان و ساخت و سازهای غیرمجاز با مشکلات عدیده ای مواجه است به همین منظور ساماندهی این سه بخش را در اولویت کاری خود قرار دادم.

وی ادامه داد: سدمعبر شامل دو بخش دست فروشان و وانت بارهای میوه فروش می شود و لازم به ذکر است که بالغ بر 4 هزار دستفروش اطراف حرم و اطراف بازار و هسته مرکزی شهر قم را احاطه کرده بود و شبها نیز در میادین اصلی شهر اقدام به دستفروشی می کردند و وانت بارهای میوه فروش نیز بصورت گسترده در اکثر خیابان های شهر مستقر بودند.

شفیعی افزود: با اجرای طرح ویژه با هماهنگی با دستگاه قضایی و نیروی انتظامی اقدام به ساماندهی دست فروشان در اطراف حرم مطهر و هسته مرکزی شهر نموده ایم بطوریکه در حال حاضر از فعالیت پراکنده دستفروشان خبری نیست و نظم و انضباط خوبی در این زمینه در سطح شهر قم حاکم شده است.
70 درصد از صاحبان وانت بارهای میوه فروش غیربومی بودند

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم تصریح کرد: 6 هزار و 700 وانت بار میوه فروش در سطح شهر قم فعالیت داشتند که 70 درصد آنها از شهرها و استان های همجوار و اتباع خارجی بودند که از فعالیت آنها جلوگیری به عمل آمد.

وی ادامه داد: از 30 درصد باقی مانده وانت بارهای میوه فروش حدود 20 درصد آنها ساماندهی شده اند و اکنون در حال بررسی شرایط اقامتی آنها در قم 10 درصد دیگر این افراد هستیم و در صورتی که ساکن بودن آنها در قم محرز شود، نسبت به ساماندهی آنها نیز اقدام خواهیم کرد.

شفیعی ادامه داد: در حال حاضر وانت بارهای فعال در سطح شهر دارای مجوز فعالیت از این اداره کل هستند و بر فعالیت آنها نیز نظارت می شود.
65 درصد متکدیان شهر قم غیربومی هستند

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساماندهی متکدیان در شهر قم گفت: بر اساس مصوبه شورای اداری کشور 13 دستگاه در بحث جمع آوری و ساماندهی متکدیان مسئولیت دارند و این امر فقط وظیفه شهرداری نیست.

شفیعی افزود: در دو سال گذشته 5 هزار و 627 متکدی از سطح شهر قم جمع آوری شده است که از این تعداد 2 هزار و 284 متکدی زن و 489 نفر کودک و مابقی مرد بوده اند.

وی ادامه داد: از این تعداد متکدی جمع آوری شده 65 درصد غیربومی بودند و به عنوان افراد بلامکان در شهر قم زندگی می کردند.

مدیرکل پیشگیری و رفع تخلفات شهرداری قم خاطر نشان کرد: شهرداری وظیفه جمع آوری متکدیان از سطح شهر و ایجاد، آماده سازی و تجهیز مرکز غربالگری را برعهده دارد که خوشبختانه این مرکز حدود 6 ماه است در اختیار فرمانداری قرار گرفته است و نمایندگان دستگاه های مرتبط از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد، علوم پزشکی، صدا و سیما و دادگستری و غیره در این مرکز حضور دارند که نسبت به غربالگری و تعیین وضعیت متکدیان اقدامات لازم را انجام می دهند.

شفیعی در ادامه با بیان اینکه در گذشته شاهد انتقال متکدیان از شهرهای اطراف به قم بودیم، گفت: خوشبختانه با اقدامات و برخوردهای قانونی که با متکدیان در قم شده است، خود متکدیان دیگر تمایلی به حضور در این شهر ندارند.

شفیعی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از وظایف دیگر اداره کل پیشگیری و رفع تخلفات شهری، برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در سطح شهر و مناطق حاشیه ای و جلوگیری از پیدایش سکونتگاه های غیررسمی است، گفت: با توجه به هماهنگی خوبی که دستگاه های قضایی و نیروی انتظامی داشته ایم در حال حاضر هیچ گونه ساخت و ساز غیر مجاز از کف در سطح شهر قم و مناطق حاشیه ای آن وجود ندارد و اگر تخلفی هم مشاهده شود با هماهنگی دستگاه قضایی در اسرع وقت اقدام قانونی صورت می گیرد و پرونده تخلف جهت تصمیم گیری به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود.

وی افزود: در اینجا بر خود لازم می دانم از حمایت و کمک دستگاه قضایی استان قم به ویژه دادستان محترم که در خصوص شرح وظایفی که شهرداری ها به ویژه در ارتباط با نظم و انضباط بخشی به شهر دارند، تقدیر و تشکر نمایم چراکه حدود 40 سا

نه قوانین شهرداری بازنگری نشده است اگر حمایت دستگاه قضایی در برخورد با تخلفات شهری نبود در انجام وظایف خود با چالش حقوقی مواجه می شدیم.
با صنوفی که حقوق شهروندان را رعایت نکنند، برخورد می شود

مدیرکل پیشگری و رفع تخلفات شهری شهرداری قم با بیان اینکه نظارت بر اماکن عمومی طبق قانون بر عهده شهرداری ها می باشد، گفت: متاسفانه در شهر قم برخی از صنوف حقوق شهروندان را رعایت نمی کنند و با اشغال شوارع و معابر باعث مزاحمت می شوند که رفع این مشکلات مورد توجه جدی این اداره کل قرار گرفته است.

وی ادامه داد: گذاشتن هر نوع شی و اجسام که مانغ ترافیکی داشته باشد غیرقانونی است و شهروندان می توانند این گونه موارد را به سامانه 137 شهرداری اطلاع دهند و قطعا با افراد متخلف برخورد می شود.

وی با اشاره به اینکه صدور اخطار برای واحد صنفی متخلف را آغاز کرده ایم، افزود: واحدهای صنفی که به حق و حقوق مردم پایبند نباشند با تشکیل پرونده در دبیرخانه کمیسیون بند 20، بررسی و جهت پلمپ آن واحد اقدام خواهد شد.

شفیعی در پایان گفت: در حال حاضر حدود 150 هزار نفر از پرسنل بصورت 24 ساعته در حوزه مسئولیت خود بر کل شهر نظارت دارند و با آموزش هایی که برای پرسنل داشته ایم آنها موظف هستند با هرگونه تخلف شهری برخورد قانونی نمایند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com