کد خبر ۴۸۵۵۱ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۷
آیت الله فاضل لنکرانی:

برخی تریبون مداحی را با سخنرانی اشتباه می‌گیرند/ افزایش دانش وعاظ

قم - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه مداحان قم حرمت خطبا را حفظ می‌کنند، گفت: متأسفانه در خارج از قم برخی مداحان تریبون مداحی را با سخنرانی اشتباه می‌گیرند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی بعد از ظهر چهارشنبه در دیدار با تعدادی از وعاظ و مداحان قم، اظهار داشت: وعاظ، خطبا، مداحان، مرثیه سرایان و حتی مردم قم اعتبار ویژه‌ای نسبت به مردم سایر شهرها دارند که باید از این ویژگی استفاده کنند.

وی گفت: عاشورا، کربلا و قضیه امام حسین(ع) از عجایب حوادث عالم است و نظیر ندارد و کسانی که دل در گرو این قضیه دارند هر سال جلوه جدیدی برایشان متجلی می‌شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه در محرم و صفر برای آن‌هایی که پیوند عمیق با امام حسین(ع) دارند جلوه‌ای تازه نمایان می‌شود، افزود: این حادثه هرسال پیام جدیدی می‌تواند داشته باشد و این بستگی به نزدیکی ما با عمق واقعه دارد که در این صورت می‌توان بهره‌برداری خوبی از محرم و صفر داشت.

وی ادامه داد: در این راستا وقتی کلمات امام حسین(ع) را مجدد بررسی کردم به این نکته رسیدم که یکی از هدف‌های والای امام، نجات انسان‌ها بوده است.

امام حسین(ع) به دنبال نجات انسان‌ها بود

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه وظیفه پیامبران و امامان هدایت بشر و حتی نجات از دوزخ بوده است، تصریح کرد: امام حسین(ع) در روز عاشورا در سرزمین کربلا با اینکه می‌دانستند کشته خواهند شد اما به دنبال ابن بودند تا انسانی را نجات دهند.

وی با اشاره به اینکه امام حسین(ع) با علم بر کشته شدن خود موعظه می‌کردند تا انسانی را نجات دهند، گفت: در منبرها، مقاتل بسیاری شنیده و خوانده‌ایم که هدف امام، اتمام حجت بوده است اما عقیده ما بر این است که ایشان تا لحظه آخر سعی می‌کردند تا انسانی را نجات دهند و در واقع وظیفه شرعی برای امام حسین(ع) نجات حتی یک نفر در روز عاشورا بود.

جوان‌ها را به پای منبر جذب کنید

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، ابراز داشت: این‌ها جلوه‌ای از عاشورا است که باید به آن توجه شود و شما وعاظ تا می‌توانید مردم را نجات دهید، افرادی که به راه کج رفته‌اند را به مسیر درست بکشانید و جوان‌ها را جذب نمایید.

وی با تأکید بر اینکه باید هر سال پیام و جلوه جدیدی از واقعه عاشورا به دست آید، گفت: خطبای قم سرآمد و الگو هستند و خطبایی که از دست داده‌ایم نظیر نداشتند.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: شکر خدا امروز نیز در میان خطبای قم افرادی هستند که مراتب بالای علمی را کسب کرده‌اند و از چهره‌های علمی و مدرسین حوزه علمیه هستند که این افتخاری برای قم و کشور است.

وی با بیان اینکه این ظرفیت باید هر سال تقویت شود و وعاظ با وجود حوزه علمیه و تنوع دروسی که وجود دارد دانش و آگاهی خود را بالا ببرند، افزود: جامعه هر سال توقع دارد خطیبی که برایشان سخنرانی می‌کند مطالب قوی‌تری را ارائه دهد.

طلاب در اربعین حسینی(ع) از تبلیغ دین غفلت نکنند

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، بابیان اینکه وعاظ در ریشه‌دار کردن محبت مردم نسبت به اهل بیت(ع) نقش دارند و نباید بگذارند این محبت در حد محدودی باقی بماند، گفت: در عین این که باید در اربعین حسینی(ع) حضور جهانی و میلیونی داشته باشیم، طلاب از تبلیغ روستاها و شهرها در این ایام که واجب کفایی در برخی موارد واجب عینی است، غفلت نکنند.

وی ابراز کرد: ظرفیت امروز خطبای قم ظرفیت بسیار خوبی است که باید از آن بیشتر استفاده کنند و خطبای جوان‌تر از قدیمی‌ترها بهره ببرند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه وعاظ در منبر و جایگاه رسول خدا(ص) از چیزهای بیهوده سخن نگویند و حد و حدود آن را رعایت کنند، افزود: در کنار حوزه علیمه قم وجود این خطبای ارزشمند ظرفیتی است که در کمتر جایی دیده می‌شود.

وی وجود مداحان را افتخاری برای قم دانست و گفت: مداحان قم حرمت خطبا را دارند و حریم آنها را حفظ می‌کنند و مداحی را با سخنرانی مخلوط نمی‌کنند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، تصریح کرد: متأسفانه در خارج از قم برخی مداحان تریبون مداحی را با تریبون سخنرانی اشتباه می‌گیرند.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com