کد خبر ۴۹۳۳۵ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۰:۱۱
33 سال پیش در چنین روزی

محکومیت آمریکا توسط وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه ای اقدامات، تجاوزات و تهدیدات مختلف امپریالیسم علیه نیکاراگوئه را محکوم کرد.

رخدادهای 25 آبان 63

چکیده:

هاشمی: حکام کویت با آتش بازی نکنند.

 

آیت الله جنتی: روش پیامبر باید در اقتصاد و سیاست و برخورد مقامات با مردم و روابط بین الملل باید الگو باشد.

 

حکیم: کشورهایی مانند کویت بدانند که مساعدت های آنها به دشمن ملت عراق هیچ گاه فراموش نمی شود.

 

وزارت امور خارجه تجاوزات آمریکا علیه نیکاراگوئه را محکوم کرد.

 

هاشمی: تحویل جزیره و امثال اینها سرنوشت جنگ را عوض نمی کند

مراسم عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف به امامت آیت الله هاشمی رفسنجانی امام جمعه موقت تهران اقامه شد.

آقای هاشمی در خطبه های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به موضوع واگذاری سه جزیره کویتی از سوی دولت این کشور به رژیم عراق گفت: خبرهایی است که هنوز تائید نشده اما رسیده است که کویتی ها موافقت کرده اند که سه جزیره خود مخصوصا جزیره بوبیان را در دوران جنگ در اختیار عراقی ها به قیمت حل مسائل مرزی شان بگذارند. ما طرفدار مناقشات مرزی بین کشورهای اسلامی نیستیم.

هاشمی تاکیدکرد: حاکمان کویت با آتش بازی نکنند اینکه قطعه ای از خاکشان را در اختیار یک کشوری که با ما در حال جنگ است بگذارند آن هم در نقطه حساس خلیج فارس این را ما به سادگی نمی گذریم. همین حالا من اعلام می کنم به کویت و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و دیگران که اگر فردا ما این جزیره را از دست عراق گرفتیم دیگر حق ادعای ارضی  نسبت به آن جا را نخواهند داشت. و بدانند که تحویل جزیره و امثال اینها سرنوشت جنگ را عوض نمی کند مسائل از جای دیگری باید حل بشود.(1)

 

آیت الله جنتی: باید حوزه های تفسیر قرآن و متخصصین تفسیری داشته باشیم

نماز وحدت آفرین و دشمن شکن این هفته شهر خون و قیام قم همچون سایر شهرهای اسلامی با حضور انبوه مردم حزب الله در مدرسه امام صادق (ع) و خیابان های اطراف به امامت آیت الله جنتی امام جمعه موقت قم اقامه شد.

آیت الله جنتی در خطبه های این هفته نماز جمعه قم با اشاره به سالگرد رحلت علامه طباطبایی گفت: قرآن که محکمترین سند و برای معارف اسلامی مطلق است باید بیش از این به آن بها داده شود باید حوزه های تفسیر قرآن و متخصصین تفسیری داشته باشیم.

امام جمعه موقت قم با اشاره به سالگرد رحلت پیامبر نیز گفت: پیامبر «ص» باید به صورت یک اسوه مطرح شود و به صورت عناوین دیگر نمی تواند درد جامعه را دوا کرد ابعاد وجودی ایشان زیاد است اما آن چه اولویت دارد اسوه بودن ایشان است. باید روش پیامبر در سیاست، اقتصاد، برخورد مقامات با مردم و روابط بین المللی الگوی ما باشد.(2)

 

هشدار حکیم به عراق

سخنگوی مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در واکنش به اقدام کویت در مورد واگذاری سه جزیره خود به عراق گفت: کشورهایی مانند کویت باید بدانند که مساعدت های آنان که در حقیقت با دشمن ملت عراق انجام می شود هیچگاه توسط مردم مسلمان و مومن عراق فراموش نخواهد کرد و در مناسبات و روابط آینده با این کشورها مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام محمد باقر حکیم در رابطه با بهبود روابط عراق و آمریکا نیز گفت: روابط آمریکا و عراق از مدت ها قبل به شکل غیر رسمی و در سطح روابط پنهان اقتصادی، سیاسی و نظامی برقرار بود و اینک که رژیم عفلقی به اوج ناامیدی و درماندگی رسیده است چاره ای جز آشکار ساختن این روابط برای دریافت مساعدت های بیشتر از اربابان آمریکایی خود ندارد.(3)

 

بیانیه وزارت خارجه درباره بحران نیکاراگوئه

وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه ای اقدامات، تجاوزات و تهدیدات مختلف امپریالیسم علیه نیکاراگوئه را محکوم کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: طبق اخبار واصله اخیرا نیروهای دریایی و هوایی امپریالیزم آمریکا به بهانه های واهی بر شدت تجاوزات خود علیه دولت انقلابی نیکاراگوئه افزوده و قلمرو هوایی و دریایی آن کشور را مورد تجاوز و تهدید قرار داده و با اعزام ناو جنگی خود به اقیانوس آرام بر تهدیدات خود علیه دولت قانونی و انقلابی نیکاراگوئه شدت بخشیده است به موجب این اخبار عمال سازمان سیا نیز مکلف به انجام اقداماتی علیه دولت نیکاراگوئه شده اند.

این بیانیه می افزاید: وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن این که این اقدامات و تجاوزات و تهدیدات مختلف امپریالیزم آمریکا علیه نیکاراگوئه را شدیدا محکوم می نماید اطمینان دارد که ملل آزاد و بیدار جهان این گونه اقدامات و تجاوزات را قبول نخواهند کرد.(4)

منابع:

1. جمهوری اسلامی، 26 آبان 63، ص 8
2. کیهان، 26 آبان 63، ص 26
3. اطلاعات، 26 آبان 63، ص 3
4. اطلاعات، 26 آبان 63، ص3

انتهای متن/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com