کد خبر ۴۹۴۲۰ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۴۰
تحولات قم درهفته گذشته،

از فتاوای مراجع تقلید در موضوع زلزله تا فراهم سازی زیرساختها برای حضور فعالان صنعت خودرو درقم

قم- ایرنا- حمایت های مادی و معنوی قمی ها از زلزله زدگان غرب کشور و تاکیدات و توصیه های مراجع تقلید در این زمینه در کنار توصیه های مهم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به رسانه و خبر راه اندازی دکه های روزنامه فروشی الکترونیک، و ... از مهمترین تحولات هفته گذشته قم بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، استان قم در هفته گذشته رویدادهای زیادی را شاهد بود، ولی هیچ کدام از این حوادث نتوانست مانند زلزله کرمانشاه به خبر اول این استان، به دغدغه اصلی قمی ها هم در فضای حقیقی و هم مجازی تبدیل شود، به همین دلیل اخبار زلزله در صدر خبرهای ایرنای قم در هفته گذشته قرار داشت.
دراین راستا برخی آیات عظام تقلید به مقلدان خود اجازه دادند که یک سوم سهم امام(ع) را برای رفع نیاز آسیب دیدگان زلزله، صرف نمایند، علما، مجموعه های حوزوی، ستاد بحران، جمیعت هلال احمر، مراکز، دستگاه های قم نیز در این هفته به نوعی درگیر این حادثه دردناک بودند.
حادثه ربوده شدن یک پسربچه 13 ساله انتقال وی به یکی از استان های مرزی، از رخدادهای تلخ قم در هفته گذشته بود.
در کنار خبرهای تلخ، دیدار علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی با اعضای خانه مطبوعات و وعده راه اندازی کیوسک های الکترونیک روزنامه نگاری در سطح شهر از سوی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویدادهایی بود که برای اصحاب رسانه قم شیرین و نوید بخش رونق در عرصه اطلاع رسانی کشور است.

*چکیده ای از تحولات استان در هفته گذشته

*رویدادهای مهم شنبه 20آبان ماه:

** امیر طیبی نژاد مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم در نشست تخصصی مدیران استان با نمایندگان کشورهای خارجی فعال در حوزه صنعت خودرو، گفت: تمام زیرساخت ها و زمینه های مورد نیاز حضور جدی فعالان صنعت خودرو در شهرک های صنعتی قم فراهم شده است. وی گفت: حضور نیروهای متخصص فنی و دانشگاهی، نیروی کار، قطعه سازان توانمند و فعال در شهرک های صنعتی، تامین آب، برق، گاز، راه دسترسی، نزدیکی به تهران به عنوان پایتخت کشور، نزدیکی به 2 منطقه فرودگاهی و از همه مهمتر نگاه مدیریتی حاکم بر استان، شرایطی ایده آل را برای راه اندازی واحد صنعتی تولید خودرو مهیا کرده است.

**آیین تکریم و معارفه مدیران سابق و جدید حفاظت محیط زیست استان قم در این روز برگزار شد. تورج همتی مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست قم طی سخنانی گفت: حوزه صنعت و حمل و نقل بزرگترین عامل آلودگی هوا در قم است و با توجه به قرار داشتن قم در مسیر مواصلاتی 17 استان کشور باید برای عوارض آلودگی جاده ای تدبیری اندیشیده شود.

**مجید متقی رئیس هیات جودوی استان قم از انتخاب مهدی عظیمی ‌برآبادی و فخرالدین رضایی، 2 جودوکار قمی به اردوی تیم ملی خبر داد و گفت: این جودوکاران برای برای حضور در مسابقات آسیایی تایلند به تیم ملی دعوت شدند. تاریخ دقیق مسابقات آسیایی هنوز اعلام نشده است.

*رخدادهای یکشنبه 21آبان

**محمد نیک پور مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: 129 هزار و 343 تن از شهروندان قمی در قالب برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری های قلبی و عروقی ارزیابی شدند.وی افزود: برنامه خطرسنجی 10 ساله بیماری های قلبی و عروقی از بهمن ماه سال گذشته در قالب برنامه طرح تحول نظام سلامت در مراکز سلامت جامعه و پایگاه های سلامت آغاز شد و از اردیبهشت ماه امسال به صورت جدی در دستور کار قرار گرفت.

**محمد علی سلامی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: یک هزار هکتار از مزارع کشاورزی استان به کشت پنبه که به طلای سفید معروف است اختصاص یافت و پیش بینی می شود از هر هکتار، 2.5 تن محصول برداشت شود.وی افزود: پنبه گیاهی راهبردی است که کشت آن ارزش اقتصادی و اشتغالزایی بالایی را در پی دارد به نحوی که برای کاشت، داشت و برداشت این محصول در هر هکتار 50 نفر روز اشتغال ایجاد و 100 میلیون ریال درآمد ناخالص حاصل می شود.

**هومن افاضلی سرمربی تیم فوتبال صبای قم درلیگ دسته یک باشگاه های کشور از سمت خود استعفا داد و اعلام کرد: دیگر به این تیم بازنمی گردد.

**وحید نائینی سرپرست تیم فوتبال امیدصبای قم بااشاره به علت های وضعیت نامناسب این تیم درلیگ برتر امیدهای کشورگفت: متاسفانه ما از ابتدای فصل در انتخاب بازیکنان خوب عمل نکردیم و بازیکنان بومی نیز آنگونه که باید انتظارات را برآورده نکردند.وی خاطرنشان کرد: وضعیت باشگاه صبا بعد ازسقوط به لیگ دسته یک در ابتدای فصل شفاف نبود به همین دلیل ما در زمینه تیم های پایه نیز نتوانستیم به موقع در انتخاب بازیکنان شاخص اقدام کنیم.

*رویدادهای روز دوشنبه 22آبان ماه

**شهر مقدس قم در اندوه زلزله غرب کشور فرو رفت و مراجع عظام تقلید، علما و شخصیت های مطرح با صدور پیام تسلیت با زلزله زدگان ابراز همدردی کردند.

**آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله اعلام کرد: دولت و همه مسئولان هر چه زودتر به ترمیم خرابی‌ها و نگهداری آسیب‌دیدگان و نجات مجروحان اقدام نمایند و خیران و نیکوکاران نیز در این راه کمک شایسته کنند تا از این طریق مرهمی بر دل‌های مجروح این عزیزان گذارده شود. وی تاکید کرد:در ضمن مومنان مجاز هستند از یک سوم سهم مبارک امام(ع) برای این کار خداپسندانه استفاده نمایند و إن‌شاءالله از برکات معنوی و الهی آن برخوردار شوند.

**آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید در پیامی اعلام کرد: لازم است مسئولان محترم هرچه سریعتر با در اختیار گرفتن همه امکانات مادی و معنوی به کمک حادثه دیدگان بشتابند.

**آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع تقلید در پیامی با اشاره به زمین لرزه شب گذشته در غرب کشور خواستار رسیدگی شایسته به وضعیت آسیب دیدگان دراین حادثه دردناک شد.

**دفتر آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید در اطلاعیه ای ضمن تسلیت و ابراز همدردی با بازماندگان حادثه دلخراش زمین لرزه غرب کشور اعلام کرد: ایشان اجازه فرمودند، مومنین می توانند یک سوم سهم امام(ع) را برای رفع نیاز آسیب دیدگان، صرف نمایند.

** محسن اوروجی مدیرکل مدیریت بحران استان قم با اشاره به این که امدادگران قم با تجهیزات کامل در کرمانشاه و سرپل ذهاب حضور دارند، گفت: مقادیر زیادی چادر، پتو و مواد غذایی و سایر اقلام مورد نیاز مناطق زلزله زده از قم به این مناطق ارسال شده است. وی خاطرنشان کرد: تیم 16 نفره از جمعیت هلال احمر استان با تجهیزات کامل جستجو و نجات امروز وارد کرمانشاه شده و اکیپ 40 نفره دیگری نیز برای حضور در مناطق زلزله اعزام شدند.
زمین لرزه ای به بزرگی 7 و 3 دهم ریشتر در ساعت 21 و 48 دقیقه و 16 ثانیه شامگاه یکشنبه 21آبان ماه استان های غربی کشور را لرزاند. مرکز وقوع این زمین لرزه استان کرمانشاه حوالی ازگله در طول جغرافیایی 45.9، عرض جغرافیایی 34.84 و عمق 11 کیلومتری زمین بوده است.

**در هفته هفدهم از مسابقات لیگ برتر فوتسال باشگاه های کشور، تیم فوتسال هیات فوتبال قمبا نتیجه 2 بر 1 مغلوب میهمان خود آذرخش بندرعباس شد تا همچنان قعرنشین رقابت های لیگ برتر فوتسال باشد.

*رویدادهای روز سه شنبه 23 آبان ماه

**سرهنگ صیاد درویشی جانشین فرماندهی انتظامی قم اعلام کرد: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی استان قم در یک هفته گذشته موفق شدند محموله های قاچاق به ارزش 10 میلیارد ریال در این استان کشف کنند. وی افزود: این محموله های قاچاق شامل لوازم خانگی به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون ریال، اقلام خوراکی به ارزش سه میلیارد و 120 میلیون ریال، 32 هزار تیغه برف پاک کن به ارزش‌ چهار میلیارد ریال، لوازم یدکی خودرو به ارزش 850 میلیون ریال و همچنین یک هزار و 520 دستگاه بی سیم به ارزش 2 میلیارد و 200 میلیون ریال است و هشت تن نیز در این رابطه دستگیر شدند.

**احد جمالی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در پنجمین کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی استان با اشاره به حادثه خیز بودن نقاط مختلف کشور به لحاظ وقوع بلایای طبیعی گفت: تقویت زیرساخت ها و همچنین رعایت اصول فنی مهندسی در احداث مسکن و سازه های مختلف دیگر برای کاهش خسارت های ناشی از زلزله ضروری است.

**رضا سلیقه مدیرکل بهزیستی قم گفت: سالانه 300 کودک کار توسط بهزیستی استان جمع آوری می شود،در طرح جدید کودکان مذکور به وسیله مددکاران بهزیستی از خیابان ها جمع آوری و به مراکز نگهداری تحویل داده می شوند.

**رضا سیار فرماندار قم در پنجمین کارگروه تخصصی اجتماعی فرهنگی گفت: با توجه به شناسایی 11 منطقه از استان به عنوان آسیب خیزترین مناطق باید امور فرهنگی هر یک از این مناطق با محوریت یک دستگاه انجام شود

**پیکر مطهر حجت الاسلام محمود تقی پور و چهار شهید از لشکر فاطمیون مدافعان حرم حضرت زینب(س) بر روی دوش مردم شهید پرور قم تشییع و به خاک سپرده شد.

*رویدادهای روز چهارشنبه 24 آبان ماه

**محمود سبحانی سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به وجوددو هزار و 357 واحد صنعتی تولیدی در این استان گفت: از این تعداد 2 هزار و 76 واحد فعال می باشد، 281 واحد صنعتی نیز در وضعیت راکد قرار دارند.

**سید صدرالدین موسوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری قم در جلسه هماهنگی برنامه های هفته پژوهش گفت: برگزاری جلسه های هماهنگی و رسیدگی به وضعیت پژوهش باید با هدف رفع مشکلات استان در حوزه پژوهش به صورت مستمر برگزار تا تدابیر خوبی در خصوص اقدام های پژوهشی در عرصه های مختلف انجام شود، سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه جامعه است. وی افزود: پژوهش های بنیادی به توسعه و تعمیق مبانی علوم مختلف کمک شایانی می کند و در عرصه های صنعتی، فرهنگی، کشاورزی و علمی و فنی می تواند دستاوردهای خوبی داشته باشد.

**نرگس فرشادپور مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران استومی قم با بیان این که تاکنون 150 بیمار استومی در این استان شناسایی شده، گفت: آمار استومیت ها بیش از این است و معمولا به دلیل این که تمایل ندارند فردی متوجه بیماری آن ها شود، ناشناخته می مانند. استومیت ها بیمارانی هستند که به دلایل مختلف از جمله ناهنجاری های مادرزادی دستگاه گوارش از بدو تولد، سرطان روده بزرگ، سرطان مثانه، بیماری های التهابی روده و تصادفات تحت جراحی قرار می گیرند و خروجی مدفوع یا ادرار آن ها برای همیشه یا موقتا از راه شکم تعبیه می شود.

**حجت الاسلام والمسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه یک هزار و 500 مورد سند وقفی در سامانه این اداره کل به ثبت رسیده است، همچنین امسال برای 900 مورد موقوفه سند واقفیت صادر شده است.

**هومن افاضلی سرمربی مستعفی تیم فوتبال صبای قم در لیگ دسته اول باشگاه های کشور گفت: کارم با صبای قم دیگر تمام شده و علاقه ای به بازگشت به این تیم ندارم، تیم صبای قم امروز نیازمند پول، بازیکن و مدیریت است و تا این مثلث به خوبی تکمیل و رفع مشکل نشود، صبا همچنان وضعیت خوبی پیدا نخواهد کرد.

**سید مهدی صادقی استاندار قم در پنجمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم، با تاکید بر غنی کردن کتابخانه مدارس، گفت: توسعه کتابخوانی مانع گرایش جوانان به کارهای غیرمفید به ویژه اتلاف وقت در فضای مجازی می شود. مسئولان آموزش و پرورش باید فضا را طوری مهیا نمایند تا دانش آموزان به کتابخوانی متوسل شوند و کمتر به فضاهای غیرمفید روی آورند.

**سید صدرالدین موسوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری قم در نخستین همایش استانی روز ملی نان با اشاره به تاسیس بی رویه واحدهای نانوایی گفت: 92 واحد نانوایی غیرمجاز اعم از بربری، لواش و تافتون در این استان فعالیت می کنند.

**علی اکبر زارعی رئیس اتحادیه نانوایان قم نیز تاسیس بی رویه واحدهای نانوایی های قم را از مشکلات آرد و نان برشمرد و گفت: نانوایی های دولتی قدرت رقابت با واحدهای آزادپز را ندارند و شرایطی برای تعادل در رقابت آنها بوجود نیامده است.وی با اشاره به وجود 800 واحد نانوایی در قم، 650 واحد را دولتی و 150 واحد دیگر را آزادپز برشمرد.

**حسین امیری قمی مدیرکل امنیتی استانداری قم اعلام کرد: نوجوان ربوده شده قمی توسط عواملی انتظامی در شهر زاهدان از چنگال ربایندگان نجات یافت.وی افزود: پلیس استان قم بعد از یافتن محل اختفای ربایندگان، عازم شهر زاهدان شده و با همکاری عوامل انتظامی زاهدان ساعاتی پیش ضمن شناسایی محل دقیق اختفاء ربایندگان، ایشان را دستگیر و فرد ربوده شده را از چنگال آنها نجات دادند.

**سید مجتبی موسویان ریزی مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت ایران در همایش «تجارت کاربردی با روسیه گفت: بازرگانان، تولیدکنندگان و تاجران ایران باید از فرصت طلایی و استثنایی که ناشی از روابط بسیار نزدیک ایران و روسیه است برای صادرات محصولات کشور به روسیه به خوبی استفاده کنند.

*رویدادهای پنجشنبه 25 آبان ماه

** آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دیدار رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، گفت: آبادی مساجد با امام جماعت است، نباید در شهرهای کوچک و بزرگ ، مسجدهای ما بدون روحانی بماند، باید مدرسه ای برای تربیت امام و خطیب برای مساجد تاسیس شود؛ طلابی که مراتبی از تحصیل حوزوی را طی کردند برای کار و فعالیت در مساجد تربیت شوند.

* علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات قم با انتقاد از پررنگ‌شدن مسائل سیاسی بی‌خاصیت در برخی رسانه‌ها که فایده‌ای برای مردم ندارد، گفت: آینده کشور درگرو آبادانی و تولید ثروت است و تلاش برای تقویت روحیه امیدواری یکی از وظایف رسانه‌هاست.وی افزود: گاهی در برخی رسانه‌ها جنجال‌هایی دیده می‌شود که مردم را مایوس می‌کند. حتی برخی مواقع صداوسیما هم به این مسائل می‌پردازد. چینش خبرها نوعی هنر است ولی گاهی فقط خبرهای منفی انعکاس داده می‌شود.رئیس مجلس شورای اسلامی تعامل دستگاه‌های اجرایی با رسانه‌ها را ضروری دانست و گفت: مدیرانی که به رسانه‌ها کم توجهی کنند دچار عقب‌افتادگی از شرایط روز خواهند بود.

**مرحله اول کمک های غیر نقدی آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید، شامل پتو، چادر و آب معدنی امروز به سمت مناطق زلزله زده ارسال شد.مجموع کمک های تهیه شده تاکنون شامل 300 عدد چادر، 1000 تخته پتو و 5 تریلی آب معدنی می باشد.

**مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اعلام کرد:دکه‌های الکترونیکی روزنامه‌فروشی به زودی در قم راه اندازی می شود.این دکه‌ها همانند دستگاه‌های خودپرداز به صورت الکترونیکی فعالیت خواهند کرد و شهروندان، روزنامه‌های مورد علاقه خود را از این دکه‌ها خریداری می کنند.

**آیت الله سید محمد علی علوی گرگانی ازمراجع تقلید با بیان این برای گسترش وقف در جامعه باید فرهنگسازی شود ، گفت: آگاهی بخشی به مردم در خصوص وقف کردن ، بسیار مهم است و نیاز به سرمایه گذاری و اطلاع رسانی دارد.
7401/ 6133/گزارش: بهمن اطمینان ** انتشار- جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com