کد خبر ۵۰۷۹۵ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۵
تولیت آستان قدس رضوی در قم:

محبوبیت فقهای نامی،حرکت براساس مبانی الهی بود

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی در مراسم یادواره شهدای حقوقدان علت حجت بودن و محبوبیت فقهای نامی را حرکت براساس مبانی الهی دانست.

محبوبیت فقهای نامی حرکت براساس مبانی الهی بود گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی،تولیت آستان قدس رضوی صبح امروز در مراسم یادواره شهدای حقوقدان که با موضوع تبیین نقش حقوقدانان در نهادینه شدن مبانی ارزشی در جامعه در مرکز آموزش قضات برگزار شد، اظهار کرد: مسئله حق از موضوعات بسیار مهم حقوقی است که بزرگان و علما و نظریه‌پردازان در مورد آن بحث‌های زیادی مطرح کرده‌اند.

وی افزود: گاهی سخن از حق مطلق است در مقابل حق مطلق چیزی وجود ندارد و گاهی نیز حق برای افعال و اعمال و گفتار به کار رود که در این صورت در مقابل آن باطل قرار می‌گیرد.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: گفته شده که جلوه حق و ذات مقدس پروردگار انسان کامل و کتاب کامل است و این به دلیل این است که در عالم مادی هستیم ولی در حقیقت ذات مقدس الهی یکی است.

وی ادامه داد: جامعه اسلامی، جامعه‌ای است که در آن همه آحاد، نسبت به رسیدن به اندیشه حق، اخلاق حق، عمل به حق و حقوق فردی و اجتماعی تلاش کنند و برای رسیدن به این جامعه باید به ارزش‌های الهی توجه داشته باشیم و تمام اقدامات خود را مستند به کتاب و سنت کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی گفت: فقه به معنی فهم دین است و در حوزه عقائد به آن فقه اکبر، اوسط و اصغر نیز گفته می‌شود.

وی افزود: فقیه به کسی گفته نمی‌شود که فقط فرمول علمی بلد باشد چراکه ممکن است شخصی به علت حافظه خوب، اطلاعاتی داشته باشد ولی این کافی نیست؛ فقیه به کسی گفته می‌شود که علم در سرشت او وجود داشته باشد و نتیجه آن این است که هیچ عملی از او سر نمی‌زند الا اینکه مبتنی بر فقه و معارف اسلامی باشد.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: فقیهان بزرگ و افرادی که امروز الگو‌های جامعه هستند، افرادی بودند که سخن، قیام و حتی سکوتشان برای مردم حجت بود و این مقبولیت به این دلیل است که تمام افعال آن فقیه مبتنی و براساس مسائل فقهی و الهی بود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com