کد خبر ۵۱۳۲۹ انتشار : ۶ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۹
آیت الله حسینی بوشهری مطرح کرد؛

تأکید اسلام بر گسترش علم در جامعه/ قم حریم اهل بیت(ع) است

قم - نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: منطق اسلام این است که علم در جامعه افزایش پیدا کند و هیچ بی‌سوادی وجود نداشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری صبح چهارشنبه در دیدار با اعضای نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش استان قم که در دفتر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان اینکه دین اسلام به علم و عالم اهمیت زیادی می‌دهد، گفت: در آموزه‌های دین اسلام، تأکید زیادی بر ارزش علم و عالم شده است به گونه‌ای که قرآن کریم، بعد از نام خداوند متعال با کلمه «اقرأ» آغاز شده است.

وی افزود: خواندن، آگاهی پیدا کردن، معرفت و شناخت از دغدغه‌های دین اسلام است به گونه‌ای که در قرآن کریم بیش از ۸۰ مورد از علم و عالم سخن گفته شده است؛ این بیانگر اهمیت و ارزش علم‌آموزی در اسلام است.

نایب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: ارزش علم‌آموزی در دین اسلام به اندازه‌ای است که پیامبر اکرم(ص)‌ به اسیرانی که در جنگ گرفته بودند، فرمودند در صورتی که به مسلمانانی که سواد ندارند، سواد و علم بیاموزید، آزاد خواهید شد.

وی اظهار کرد: منطق اسلام این است که علم در جامعه افزایش پیدا کند و هیچ بی‌سوادی وجود نداشته باشد.

در جامعه اسلامی نباید بی‌سواد وجود داشته باشد

آیت الله حسینی بوشهری افزود: اسلام تأکید بسیار زیادی بر علم آموزی دارد و به همین دلیل نیز امام خمینی(ره) در اوایل انقلاب فرمان به تشکیل نهضت سوادآموزی و آموزش همگانی دادند؛ رهبر کبیر انقلاب معتقد بودند که در جامعه اسلامی نباید بی‌سواد و کم‌سواد وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه وجود افراد بی‌سواد زیبنده جامعه اسلامی نیست، گفت: تاکنون تلاش‌های بسیار زیادی توسط نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش برای افزایش علم و علم‌آموزی در جامعه صورت گرفته است که جای تقدیر دارد، اما برخی آمارها بیانگر این است که باید تلاش‌های بیشتری صورت گیرد تا شاهد ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در جامعه اسلامی باشیم.

باید از افراد خوش‌فکر در زمینه سوادآموزی استفاده شود

امام جمعه قم ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم که در نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش اتاق فکر تشکیل شود و از فکرها و ابتکارات افراد خوش‌فکر در زمینه علم آموزی استفاده شود تا شاهد پیشرفت بیشتری در این زمینه باشیم.

وی با بیان اینکه در سوادآموزی باید اجبار همراه با تشویق وجود داشته باشد، گفت: متأسفانه در حال حاضر بسیاری از کودکانی که در سن تحصیل هستند، از آموزش و تحصیل بازمی‌مانند، آموزش و پرورش باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد تا همه افرادی که در سن تحصیل هستند، وارد مدارس آموزش و پرورش شوند.

آیت الله حسینی بوشهری افزود: معتقدم که حوزه‌های علمیه نیز باید در عرصه سوادآموزی ورود پیدا کنند و در این زمینه به نهضت سوادآموزی و آموزش و پرورش کمک کنند؛ باید مذاکرات و تعامل‌هایی میان حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش صورت گیرد تا در آینده نه چندان دور شاهد ریشه‌کن شدن بی‌سوادی در جامعه اسلامی باشیم.

وی با بیان اینکه قم حرم و حریم اهل بیت(ع) است تصریح کرد: شهر قم با دیگر شهرهای کشور تفاوت‌های زیادی دارد، قم باید در همه عرصه‌ها به‌ویژه عرصه علم و علم‌آموزی الگویی برای دیگر شهرها باشد.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com