کد خبر ۵۱۳۵۰ انتشار : ۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۸

صادرات قم به عراق 4 میلیون دلار کاهش یافت

رئیس اتاق بازرگانی استان قم گفت: افزایش تعرفه‌های صادراتی موانعی را برای صادرات کالاهای قم ایجاد کرده بود و سبب شده حجم صادرات قم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، ابوالفضل خاکی در کارگروه توسعه صادرات استان قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: در ماه‌های گذشته کارهای نسبتاً موفقی در زمینهٔ صادرات در استان انجام‌شده است.

وی با انتقاد از افزایش تعرفه‌های صادراتی به کشور عراق افزود: افزایش این تعرفه‌ها به‌نوبه خود سبب کاهش صادرات استان شده چراکه بسیاری از کشورهای عربی تعرفه‌های ترجیحی با کشور عراق داشته که سبب شده کالاهای آن‌ها با تعرفه نزدیک به صفر درصد صادر شود. 

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: ازجمله عوامل مهم کاهش صادرات استان قم در سال‌های اخیر بسته بودن مرز اقلیم کردستان با ایران بوده که تأثیرات سوء در صادرات استان داشته است.

 خاکی با اشاره به اهمیت بازار کشور روسیه تصریح کرد: از دو ماه گذشته صادرکنندگان قم سفرهایی به آستارا خان روسیه انجام دادند که امید می‌رود کالاهای صادراتی  قم نیز از این مسیر صادر شود.

وی با تأکید بر نقش پررنگ قم در نمایشگاه آستارا خان روسیه عنوان کرد: استان قم در نمایشگاه آستارا خان روسیه دارای30 غرفه بود که برای توسعه و آشنایی ظرفیت‌های صادراتی استان  بسیار مهم و ارزشمند است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم  ادامه داد: محل مناسبی برای معرفی کالاهای ایرانی در آستارا خان روسیه در نظر گرفته‌شده بود که باید از این ظرفیت‌های به وجود آمده برای معرفی کالاهای استان بهترین استفاده را کرد.

خاکی با بیان برخی از ظرفیت‌های مهم بازار روسیه ابراز کرد: بیشترین حجم کالاهای صادراتی ایران به روسیه  خشک بار بوده و حجم مهم واصلی  صادرات روسیه به استان  قم را  نیز صنایع چوبی تشکیل داده است.

وی عنوان کرد: استهلاک ماشین‌آلات صادرات نیز از دیگر معضلات صادرات در استان قم بوده که با فاینانس‌های در نظر گرفته‌شده بخشی از این مشکلات می‌تواند از بین برود همچنین افزایش تعرفه‌های صادراتی موانعی را برای صادرات کالاهای قم ایجاد کرده بود که سبب شده حجم صادرات قم از 5 میلیون دلار در سال 95 به یک‌میلیون دلار کاهش پیدا کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم  ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت‌های صادراتی قم بیشتر به  دو کشور عراق و افغانستان متمرکز بوده که باید با برنامه‌ریزی‌های منطقی به جایگاه قابل قبولی در این زمینه برسد.

خاکی ابراز کرد:گشایش‌های خوبی در زمینهٔ صادرات به کشورهای عمان و قطر ایجادشده که در حال سهم صادرات قم به این دو کشور نیز رقم قابل‌ملاحظه‌ای نبوده که باید با رفع موانع صادراتی پیش رو شرایط صادرات به این کشورها نیز تسهیل شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com