کد خبر ۵۲۱۷۶ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۷

رونمایی از طرح المان شهید آیت الله سعیدی در قم

قم - ایرنا - طرح المان شهید آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی از مبارزان نهضت انقلاب اسلامی، طی آیینی با حضور اعضای ستاد نخستین کنگره یک هزار شهید روحانی استان قم در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) رونمایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، تولیت حرم کریمه اهل بیت(ع) در این آیین که دوشنبه شب ترتیب یافت بابیان این که استفاده از نمادها و نشانه‌ها ریشه در تعالیم اهل‌بیت(ع) دارد، گفت: پیامبر اسلام(ص) نیز گاهی برای پیشبرد کارها از این نمادها و نشانه‌ها استفاده می‌کردند، تاسیس مسجد به‌عنوان پایگاهی برای اجتماع مردم یکی از نمونه‌های برجسته برای مثال‌زدن است.
آیت الله سید محمد سعیدی با تاکید بر این که نمادها باید الگوی معناهای مشخص باشند، ادامه داد: هرکدام از نمادها ظرفی است که در این ظرف افراد بافرهنگ، اصالت و خاطرات آشنا می‌شوند و رشد می‌کنند، در انقلاب اسلامی نیز شهدای بسیاری داریم که یکی از آن‌ها آیت‌الله سید محمدرضا سعیدی است.
وی خوف نداشتن در ایستادگی مقابل استکبار و متجاوزان به حریم شیعه و اسلام را یکی از ویژگی‌های برجسته شهید آیت‌الله سعیدی برشمرد و گفت: این شخصیت شاگرد امام خمینی(ع) بود و در جریان‌های مختلف مقابل خواسته‌های دشمنان ایستاد.
امام جمعه موقت قم بابیان این که المان باید گویا و دارای پیام باشد، ابراز امیدواری کرد: ارواح پاک شهدا در دنیای آخرت کمک‌رسان ما باشند و ما نیز آثار فرهنگی و خیری را از خود در این دنیا به‌جا بگذاریم.
شهردار قم نیز طی سخنانی، ایجاد المان شهید سعیدی را گامی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانست و گفت: این شهید اسطوره شهدای انقلاب است که امیدواریم المان و نماد این شخصیت نیز بتواند برای نسل‌های جدید و آینده یادآور رشادت‌های مجاهدان باشد.
سید مرتضی سقائیان‌نژاد با اشاره به این که شهید آیت‌الله سعیدی و آیت‌الله غفاری به‌عنوان الگوهایی در میان شهدای انقلاب می‌درخشیدند، گفت: اسامی آن‌ها تداعی‌کننده فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه است و اکنون نیز کشور با الگوبرداری از این افراد توانسته به پایداری و استقامت لازم برسد.
همچنین مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه استان قم از مشارکت برخی از مجموعه‌ها و نهادهای ملی در راستای برگزاری نخستین کنگره شهدای روحانی استان قم یادکرد و گفت: در این کنگره تلاش شده است تا مطلوب‌ترین برنامه‌های گرامیداشت را برای شهدای روحانی برگزار کنیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن اکبری با اشاره به اینکه شهرداری قم در راستای تبلیغات و اطلاع‌رسانی نخستین کنگره شهدای روحانی استان قم مشارکت مطلوبی داشته است، اظهار کرد: تاکنون توانسته در راستای برگزاری این کنگره از ظرفیت دستگاه‌ها و مجموعه‌های مختلف استان استفاده کنیم.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم نیز اظهار کرد: این سازمان برای تبلیغ فرهنگ ایثار و شهادت فعالیت‌های مطلوبی را دنبال کرده است و مهم‌ترین این فعالیت‌ها نصب استفاده از پیام‌ها و تصاویر شهدا در نقاط مختلف شهر مقدس قم است.
سید محمد موسوی‌منش اضافه کرد: المان شهید آیت‌الله سعیدی نیز به‌عنوان یکی دیگر از اقدام هایی است که در دستور کار قرارگرفته، که در ساخت این المان مهم‌ترین موضوع ارتباط مستقیم مردم با المان بود که در این راستا نیز فراخوانی را اعلام و آثار متفاوتی را دریافت کردیم تا بتوانیم به‌صورت مطلوب به نمادهای موردنظر در این المان توجه کنیم.
وی بابیان اینکه پایه المان شهید آیت‌الله سعیدی با سیم‌هایی تزیین‌شده است، گفت: استفاده از این سیم‌ها تداعی‌کننده حصارهای زندان، 20 تصویر کبوتر نیز بر روی تمثیل شهید یادآور بیستم و طراحی المان در سه سطح نیز یادآور خرداد است و همچنین در این المان از آیات قرآن کریم و نمای محراب مانند استفاده‌شده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم خاطرنشان کرد: طرح المان شهید آیت‌الله سعیدی نهایی شده است و تلاش می‌شود که این المان تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.
آیت الله سید محمد رضا سعیدی از مبارزان نهضت انقلاب اسلامی بود که بیستم خردادماه سال 1349 در زندان ساواک رژیم ستمشاهی به شهادت رسید.
کنگره یک هزار شهید روحانی در استان قم از نهم دی ماه جاری با برگزاری آیین های مختلف آغاز شد و امروز به کار خود پایان می دهد.
1175 / تنظیم و انتشار: رضا علیمحمدی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com