کد خبر ۵۲۸۵۲ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۴۱
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم مطرح کرد:

فضای سرزمینی و اکو سیستم قم بار پیشرفت کشور را بر دوش گرفته است

محمدتقی سجادی با اشاره به اینکه فضای سرزمینی و اکو سیستم قم بار پیشرفت کشور را بر دوش گرفته است، اظهار کرد: تاکنون اقدامات مطلوبی در راستای توسعه درخت‌کاری و بوته‌کاری انجام شده است، 14 هزار هکتار در گذشته انجام شده و اکنون نیز 100 هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، محمدتقی سجادی ظهر امروز در گردهمایی مسؤولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری منطقه یک کشور که در سالن جلسات اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد، با اشاره به اینکه استان قم به فرمان رهبر انقلاب اسلامی با یک شهرستان به استان تبدیل شده‌اند، اضافه کرد: این استان با توجه به داشتن حوزه‌های علمیه، حرم مطهر و مسجد جمکران یک شرایط ویژه را به خود اختصاص داده است.

وی از حضور قومیت‌های مختلف از کشورهای اسلامی و غیراسلامی در شهر مقدس قم یاد کرد و افزود: قم به عنوان ام‌القرای جهان اسلام شناخته شده است به همین علت می‌تواند در شرایط کنونی نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه این استان اکنون با برخی از چالش‌ها در حوزه منابع طبیعی روبرو است، عنوان کرد: با اقدامات نامناسب مدیریتی و شرایط اقلیمی نامطلوب از ورود منابع رودخانه‌های مختلف به محدوده آبخیز استان قم جلوگیری شده به همین علت بیابان‌ها افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه از مجموع مساحت استان قم 400 هزار هکتار وضعیت بیابانی پیدا کرده‌اند، مطرح کرد: 105 هزار هکتار از این مساحت تبدیل به کانون تولید گرد و غبار شده و تعداد روزهای گرد و غباری قم به 105 روز رسیده است که نشان از توسعه بیابان‌ها و کانون‌های گرد و غبار است.

سجادی نبود رویکرد مدیریت جامع در حوزه آبخیز را یک موضوع مشکل‌ساز خواند و گفت: توسعه کانون‌های تولید ریزگرد می‌تواند شهرهای مرکزی را تهدید کند که 25 درصد جمعیت کشور در این شهرها زندگی می‌کنند؛ اکنون در استان قم اجرای اتوبان‌ها، قطار سریع‌السیر و پروژه‌های مختلف تخریب‌های مختلفی را در حوزه منابع طبیعی استان قم به دنبال داشته است.

وی با تاکید بر اینکه فضای سرزمینی و اکو سیستم قم بار پیشرفت کشور را بر دوش گرفته است، اظهار کرد: تاکنون اقدامات مطلوبی در راستای توسعه درخت‌کاری و بوته‌کاری انجام شده است، 14 هزار هکتار در گذشته انجام شده و اکنون نیز 100 هزار هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه امسال با مشارکت بنیاد برکت هزار و 700 هکتار در حوزه توسعه نهال‌کاری دنبال می‌شود، افزود: امیدواریم با مشارکت عموم مردم به ویژه افراد خیر بتوانیم به شیوه مطلوب تهدیدها را با اقداماتی از جمله مالچ‌پاشی رفع کنیم.

وی از صدور 400 هزار هکتار سند تک برگ در استان قم یاد کرد و ادامه داد: هرچند در سازمان محدودیت‌های اعتباری داشته‌ایم اما تا کنون اعمال مالکیت دولت در 40 درصد مساحت استان قم انجام شده است.

سجادی با اشاره به اینکه 20 میلیارد تومان برای کنترل سیلاب بالادست شهر قم درنظر گرفته شد، مطرح کرد: این پروژه با کمتر از 40 درصد اعتبار تخصیص یافته به پایان رسیده است و امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه پروژه ترسیب ‌کربن در مساحتی به وسعت 40 هزار هکتار درحال اجراست، اضافه کرد: ارزش افزوده زمین در مناطق پیرامونی مرکز کشور بالاست به همین علت انگیزه برای تخلف و تصرف نیز بیشتر است.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com