کد خبر ۵۳۱۸۷ انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۷

برگزاری آیین اختتامیه شعر اشراق با حضور وزیر ارشاد در قم

قم – ایرنا – رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: آیین اختتامیه چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق ویژه طلبه های حوزه علمیه، چهارشنبه هفته جاری با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، محمد حسنی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی نوه امام راحل ، شعرخوانی و رونمایی از کتاب از جمله برنامه های این مراسم که ساعت 18 در سالن غدیر ترتیب خواهد یافت.
وی اعلام کرد: یک هزار و 408 اثر از 338 طلبه شاعر به این دوره جشنواره شعر اشراق ارسال شده که از این تعداد 158 اثر مربوط به طلبه های غیر فارسی زبان به زبان هایی مانند اردو، عربی، انگلیسی و ترکی از کشورهایی هم چون عراق، جمهوری آذربایجان، بحرین، هند و پاکستان می باشد.
وی با بیان این که یک تیم 16 نفره داوری آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار داده اند، گفت: از 41 تَن در بخش های بین الملل (شعر غیرفارسی)، شعر نو (نیمایی و سپید)، شعر کلاسیک و شعر کودک و نوجوان در این دوره تجلیل می شود.
رئیس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد که از 338 طلبه شاعر شرکت کننده در این جشنواره، 70 تن از طلبه های خواهر می باشند.
وی برگزاری نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی را از برنامه های جانبی این جشنواره در طول سال نام برد و بیان کرد: نشست شعر مهاجران الی الله در گنبد کاووس، شب شعری درباره شهید حججی و نیز شب شعری به زبان های فارسی و ترکی در تبریز برگزار شده است.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: هنر شعر به دلیل کارکرد عمومی، روشن، ظریف و اغنایی که در ترویج مفاهیم دینی داشته است، توانسته جایگاه ویژه ای در حوزه داشته باشد.
وی با اشاره به این که برخی از مهم ‌ترین جنبه‌ های کارکردی شعر در تبیین مفاهیم دینی و اعتقادی است، اظهار کرد: بسیاری از مفاهیم عاشورایی، اعتقادی و خداشناسانه به زبان شعر در بین مردم تبیین و تاثیرگذاری داشته است و فضلا و علمای حوزه ‌های علمیه و در طول تاریخ تشیع همواره ارتباط و پیوند وسیعی با شعر داشتند.
در نخستین دوره این جشنواره 110 تن، دومین دوره 230 تن و سومین دوره آن 300 تن شاعر طلبه از سراسر کشور شرکت کرده بودند.
7406 6133/خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده: جعفرمسلمی

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com