کد خبر ۵۴۵۶۷ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۱

تهران همچنان ناسالم

تهران- روزنامه شهروند در شماره امروز-چهارشنبه- خود با درج مطلبی با عنوان تهران همچنان ناسالم به موضوع شاخص آلودگی هوای تهران که باعث شد مدارس باز هم تعطیل شوند می پردازد.

در این مطلب آمده است: دودی که از ١٠بهمن آسمان تهران را خاکستری کرد، برای هفتمین روز هم در تهران ماند؛ یک روز ناسالم دیگر برای همه پایتخت‌نشینان. درحالی ‌که با بارش برف، آسمان به تهرانی‌ها روی خوش نشان داده بود اما دیری نپایید که پاکی هوا جای خودش را به غبار و آلودگی داد که آسمان آبی و ساختمان‌ها شهر را در خود پوشاند.
شاخص کیفیت هوا برای کل تهران روی عدد ١٧٩ قرار گرفت. هرچند این میزان آلودگی به تفکیک در نقاط مختلف شهر شدیدتر یا خفیف‌تر بود.
دیروز روی نقشه کیفیت هوای تهران، ٩ منطقه با رنگ قرمز (ناسالم برای همه) مشخص شده بود و ٤ منطقه خط خطر را هم رد کردند و در وضع بنفش (بسیار ناسالم) قرار گرفتند.
از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلامی ایستگاه‌های پایش آلودگی هوا، شاخص آلودگی هوا در شهریار و بوستان سلامت منطقه 17 از 200 گذشت و چندین ایستگاه هم وضع قرمز قرار گرفتند.
علاوه براین، قم هم به این آلودگی دچار بود و مدارسش هم تعطیل شدند. تهران از ابتدای ‌سال تا دیروز ٨٨روز ناسالم برای گروه‌های حساس و ٧روز ناسالم برای همه داشته است.
٢١٦روز سالم و تنها ١٢روز پاک داشته است، این درحالی است که‌ سال هنوز به پایان نرسیده و آمار روزهای آلوده در‌ سال ٩٥، وضع را بدتر جلوه می‌دهد.
همچنین هوای کرج از ابتدای سال‌جاری تا امروز ٢٩روز پاک، ٢٢٢روز سالم، ٧١روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک‌روز ناسالم برای تمام گروه‌ها بوده است.

بودجه ‌سال ٩٧ دور از آلودگی
مسأله آلودگی، یکی از موضوعات اصلی گفت‌وگوهای مجلسی‌ها در روز سه‌شنبه شد؛ به‌خصوص که بحث، بحثِ لایحه بودجه 97 بود و لزوم اصلاحات این بودجه. علی لاریجانی رئیس مجلس در پایان جلسه علنی صبح دیروز، به مسأله آلودگی و موضوعات وابسته به آن پرداخت و با اشاره به آلودگی‌های شهرهای بزرگ ازجمله تهران و تعطیلی مدارس این سوال را پرسید: «چه دورنمایی برای رفع مشکل آلودگی هوا وجود دارد؟»
او سپس توضیح داد: «تصویری که در تبصره ١٨ گزارش کمیسیون تلفیق بودجه از لایحه بودجه ‌سال ٩٧ ارایه شده است، حل مشکل آلودگی هوا نیست، این تبصره مشکل آلودگی هوا را حل نمی‌کند؛ چراکه با دوگانه‌سوزکردن ١٥‌هزار تاکسی، با برقی‌کردن ٥٠‌هزار موتورسیکلت مشکل آلودگی هوا حل نمی‌شود.»
لاریجانی با اشاره به این‌که در تهران ٢,٥‌میلیون موتورسیکلت وجود دارد، ادامه داد: «هر موتورسیکلت بین ٤ تا ٦ برابر ماشین آلودگی هوا ایجاد می‌کنند، اگر شما می‌خواهید مشکل آلودگی هوا را حل کنید، باید بگویید چه کاری کنیم تا مردم به سمت خرید موتورسیکلت برقی بروند و چه اقدامی داشته باشیم تا تجهیزات کارخانه‌ای تولید موتورسیکلت برقی به کشور وارد شود.
زمانی که هزینه تمام‌شده موتورسیکلت برقی ٧‌میلیون تومان می‌شود، نه کارخانه‌دار آن را تولید می‌کند، نه کسی به فکر تعویض موتورسیکلتش می‌افتد، بنابراین ما باید تشویقی درنظر بگیریم تا این مشکل برطرف شود.»

نسخه کمیته اضطرار آلودگی برای تهران
با ادامه روند آلودگی در تهران، شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هم پیش‌بینی کرد که انتظار می‌رود تا چهارشنبه شرایط کیفیت هوای بیشتر مناطق تهران در محدوده بین شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه در نوسان باشد.
کمیته اضطرار در جلسه عصر دیروزش برای روز چهارشنبه تصمیماتی گرفت؛ مقاطع تحصیلی شهرستان‌های تهران به جز پردیس، رودهن، دماوند و فیروزکوه تعطیل شد. از طرف دیگر، سایت استانداری تهران اعلام کرد که دستگاه‌ها موظفند با مرخصی بانوان باردار و مادرانی که فرزند آنها به خاطر تعطیلی در منزل هستند، موافقت کنند.
افزایش آلودگی هوای تهران درحالی است که بنابر مصوبه کمیته اضطرار مدارس استان تهران روز دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل بود. علاوه براین، مدارس شهر قم و البرز برای چهارشنبه هم تعطیل اعلام شد، هر چند شاخص آلودگی تهران از قم هم فراتر بود.
روزنامه شهروند
تهرام/1735

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com