کد خبر ۵۴۸۰۰ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۹
معاون فرهنگی- اجتماعی حوزه علمیه قم:

حوزه انقلابی ضامن بقای نظام اسلامی است

معاون فرهنگی- اجتماعی حوزه علمیه قم گفت: مهمترین دلیل شکست نهضت مشروطه غفلت روحانیون و حوزه های علمیه بود و امروز برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ نیازمند طلاب و روحانیون انقلابی هستیم، چراکه حوزه انقلابی ضامن بقای نظام اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار تابان تربت؛ حجت الاسلام محمد حسین زمانی صبح امروز در نشست علمی شاخصه های انقلابی گری در جمع روحانیون تربت حیدریه اظهار داشت: دغدغه رهبر معظم انقلاب اسلامی برای انقلابی ماندن حوزه های علمیه به جهت اتفاقات تلخی بود که در دوران گذشته برای نهضت های مختلف بوجود آمد و علی رغم حضور علما و روحانیون مجاهد و به شهادت رسیدن این بزرگواران نهضت ها با شکست مواجه شد.

 

وی گفت: مهمترین دلیل شکست نهضت مشروطه غفلت روحانیون و حوزه های علمیه بود و امروز برای جلوگیری از تکرار این تجربه تلخ نیازمند طلاب و روحانیون انقلابی هستیم، چرا که حوزه انقلابی ضامن بقای نظام اسلامی است.

 

زمانی از آیت الله شهید مدرس به عنوان نماینده مجتهدین در مجلس شورای ملی یاد کرد و افزود: این شهید والامقام با روحیه مجاهدت و انقلابی گری خود باعث شد تا رضا شاه وی را تبعید کند و برای بازگشت به مرکز کشور شرط گذاشت تا از اقامه حکومت اسلامی دست بردارد؛ اما شهید مدرس بر تصمیم خود استوار ماند.

 

وی خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز نگران است که حوزه های علمیه و روحانیون از اسلامیت نظام اسلامی غفلت کنند و چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد دیگر اثری از انقلاب اسلامی نخواهد ماند و مشخص نیست چگونه و با چه هزینه ای آن را دوباره کسب کنیم.

 

حمایت و هدایتگری دو رسالت سنگین روحانیون در حوزه های علمیه

 

معاون فرهنگی اجتماعی حوزه علمیه قم اظهار کرد: امروز رسالت اصلی طلاب و روحانیون حمایت و هدایت در درون نظام اسلامی است که در مرحله نخست باید از نظام اسلامی در ابعاد مختلف پشتیبانی کرد و در مرحله بعد نیز در برابر تخلف ها و جریانات انحرافی ایستاده و اقدام به روشنگری و هدایتگری کرد.

 

زمانی به شاخصه های انقلابی گری در درون حوزه های علمیه اشاره کرد و افزود: خودسازی اخلاقی بعنوان نخستین شاخصه انقلابی گری درون حوزه های علمیه است که همراه مردم و با اقامه تقوا نیز محقق خواهد شد.

 

وی از مجاهدت علمی و جامعیت علمی به عنوان دیگر شاخصه های انقلابی گری یاد کرد و به طلبه ها توصیه کرد که به تحصیل کتب درون حوزه اکتفا نکرده و برای نشر معارف شیعه و اهل بیت و اسلام ناب محمدی(ص) دیگر مولفه ها را نیز مطالعه و بحث و بررسی کنند.

 

معاون حوزه علمیه قم اضافه کرد: تفسیر قرآن مجید، کتب احادیث، فلسفه و اخلاق اسلامی، عرفان اسلامی و دیگر کتب، مورد نیاز حوزه های علمیه است که حداقل 300 میلیون جمعیت شیعی و یک میلیارد و 600 میلیون مسلمان تشنه این معارف هستند.

 

وی بیان کرد: تربیت نیروی انسانی کارآمد و متعهد دیگر شاخصه انقلابی گری در حوزه های علمیه است و با توجه به نیاز برخی مسئولیت ها از جمله دانشگاهها و همچنین اعزام مبلغین به اقصی نقاط جهان، می طلبد تا طلبه ای در تراز انقلاب اسلامی تربیت و در مسند قرار گیرد.

 

شهرستان تربت حیدریه دارای سه حوزه علمیه برادر و خواهر است که حدود 400 طلبه و 30 استاد در آن از سطح یک تا چهار(مقطع دکتر) تحصیل و تدریس می کنند.

 

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com