کد خبر ۵۵۹۱۳ انتشار : ۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۲۱
در دیدار با معاون رئیس‌جمهور مطرح شد

گلایه کارآفرینان از بی‌اعتمادی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی

جمعی از کارآفرینان استان قم در دیدار با معاون رئیس‌جمهور از بی‌اعتمادی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات اشتغال‌زایی و نبود هماهنگی میان برخی از دستگاه‌های اجرایی گلایه کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری فارس از قم، جمعی از کارآفرینان استان قم عصر امروز در سالن جلسات امام رضا(ع) فرمانداری قم با ابوالفضل رضوی معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس‌جمهور دیدار و طی نشستی به بیان مشکلات خود پرداختند.

در ابتدای این نشست مردم بخت‌دار یکی از کارآفرینان استان قم طی سخنانی با اشاره به اینکه رشته پرورش و فرآورده‌های زنبور عسل در کشور ناشناخته است، اظهار کرد: بی‌توجهی نسبت به رشته‌های جدید سبب می‌شود که کارآفرینان نیز نتوانند به شیوه مطلوبی در رشته‌های جدید فعالیت خود را دنبال کنند.

وی اضافه کرد: کارآفرینی یک کار جدید را ارائه می‌کند به همین علت یک دستورالعمل مشخصی در سازمان‌ها برای این کار تعیین نشده است به همین علت سازمان‌ها نباید انتظار داشته باشند که یک کارآفرین مسیرهای خود را بر اساس مسیرهای قبلی دنبال کند، سازمان‌ها باید شرایط کارآفرین‌ها را مورد بررسی قرار داده و راهکارهای جدیدی را برای پیگیری امور آن‌ها دنبال کنند.

این کارآفرین قمی با تأکید بر اینکه برخی از سازمان‌‌ها انتظارات زیادی از کارآفرینان دارند، عنوان کرد: در مسیر فعالیت کارآفرینان مشکلات و موانعی وجود دارد اما کارآفرین برای رفع این مشکلات نیازمند حمایت سازمانی، تمرکز و آرامش خاطر در کنار حمایت‌های مالی است.

وی از اختصاص تسهیلات مطلوب به بخش کارآفرینی در کشور یاد و خاطرنشان کرد: در مرحله تخصیص این تسهیلات موانعی وجود دارد که باید برای رفع آن‌ها تلاش شود که یکی از این موانع نبود ضامن مورد نیاز برای بانک‌هاست.

همچنین علی قاسمی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان آسمان بهشت در ادامه این مراسم اظهار کرد: برخی سازمان‌ها نمی‌توانند ارائه روش‌های جدید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان را بپذیرند.

وی الزام دریافت استعلامات مختلف برای مجوزهای متفاوت از چندین دستگاه اجرایی را یکی از مشکلات کارآفرینان برشمرد و اظهار کرد: برای هر سازمانی باید استعلام متفاوتی را دنبال کنیم که این امر هزینه‌های بسیاری را برای کارآفرین به دنبال دارد درحالی‌که یک کارگروه مشخصی می‌تواند یک استعلام از کارآفرینان را به همه دستگاه‌ها ارائه دهد.

در ادامه این نشست، مهدی بابایی به‌عنوان مدیرعامل یکی از شرکت‌های تولیدکننده فنر یادآور شد: بسیاری از مشکلات در عرصه‌های تولید و اشتغال به علت نبود هماهنگی میان برخی از بخش‌هاست درحالی‌که هماهنگی میان برخی از دستگاه‌ها و مسؤولان می‌تواند بخش قابل توجهی از مشکلات کارآفرینان را رفع کند.

رضا جعفریان نیز از مخترعین چراغ خودرو با اشاره به اینکه تاکنون هیچ تسهیلات دولتی دریافت نکرده‌ام، گفت: برخی از سنگ‌اندازی در مسیر فعالیت کارآفرینان سبب می‌شود که این افراد نتوانند کار خود را ادامه دهند، برخی از طرح‌هایی که برای واحدهای تولیدی درنظر گرفته می‌شود فقط برای این واحدها هزینه‌های سنگین بدون فایده را به دنبال دارد.

علی کرمیان از کارآفرینان استان قم با اشاره به فعالیت‌های انجام شده برای تولید شترمرغ در استان قم اظهار کرد: طی سال‌های اخیر با هماهنگی سازمان جهاد کشاورزی توانسته به نتایج مطلوبی برسیم اما نداشتن سرمایه مورد نیاز سبب شده است که نتوانیم حرکت خود را توسعه دهیم.

روح‌پرور عضو شورای اسلامی بخش جعفرآباد اظهار کرد: برخی از روستاها بر اساس نیاز خود دام‌پروری و کشاورزی را دنبال می‌کردند اما از زمانی که برخی سازمان‌ها به روستاها وارد شدند مشکلاتی برای این مناطق ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد اصلی روستاهای قم فعالیت‌های دامپروری و کشاورزی است، مطرح کرد: صنایع تبدیلی باید در کنار این فعالیت‌ها دنبال شود اما برخی تلاش می‌کنند که صنایع تبدیلی را محور قرار داده و روستاها را از دامپروری و کشاورزی دور کنند و اکنون در حالی اشتغال‌های کوچک را در روستاها از دست داده‌ایم که ظرفیت‌های بسیاری در روستاها بدون استفاده مانده است.

این کارآفرین قمی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان گوشت در کشور کم نیستند، گفت: باوجود اینکه مسؤولان مختلف به اهمیت اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تاکید دارند اما همچنان در فروشگاه‌های کشور گوشت‌های وارداتی به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی در حوزه دامپروری استفاده نمی‌شود، خاطرنشان کرد: اکنون در حالی به فعالیت‌های مختلف در عرصه‌های دامپروری و کشاورزی تسهیلات نمی‌دهند که بیش از 50 درصد ظرفیت‌های این عرصه در قم بدون استفاده مانده است.

ماندانا عبدی از کارآفرینان روستای ورزنه بخش خلجستان استان قم یادآور شد: برخی مسؤولان و بانک‌ها می‌گویند که طرح بنویسید و برای آن‌ها تسهیلات دریافت کنید اما متأسفانه بانک‌ها فقط یک‌سوم هزینه این طرح‌ها را پرداخت می‌کنند و کارآفرین نمی‌تواند باقیمانده سرمایه موردنیاز را تأمین کند.

وی یادآور شد: برخی بانک‌ها درحالی پشتوانه‌های میلیاردی از تولیدکنندگان می‌خواهند که تولیدکنندگان از این پشتوانه‌ها برخوردار نیستند، این رویکرد نشان از بی‌اعتمادی بانک‌ها نسبت به تولیدکنندگان است.

این کارآفرین نمونه کشوری از افزایش سود پلکانی بانک‌ها یاد کرد و ادامه داد: اگر دولت کارآفرین را با سرمایه‌های کنونی او قبول داشته باشد کارآفرین می‌تواند به پشتوانه دولت کار خود را دنبال کند.

وی به پایین بودن مهلت تنفس تسهیلات بانکی اشاره کرد و افزود: اگر به ظرفیت‌های روستایی توجه داشته باشیم بخش قابل توجهی از مشکلات اشتغال رفع می‌شود؛ در این راستا برای بازپرداخت تسهیلات بانکی، دام‌پرور را نباید با تولیدکننده صنعتی که زودتر به سود می‌رسد یکسان بدانیم.

علی حامد از تولیدکنندگان بخش جعفرآباد با اشاره به اینکه گاهی باید در برخی از روستاهای کم آب فعالیت‌های صنعتی را نیز دنبال کرد، عنوان کرد: اکنون برای تأمین زمین مورد نیاز طرح‌های صنعتی در روستاها مشکلاتی داریم که امیدواریم با توجه مسؤولان این مشکل رفع شود.

محمد بابایی سرمایه‌گذار دهکده سلامت صبا هم در این جلسه با اشاره به اینکه اکنون 80 نفر در این مجموعه در حال فعالیت هستند، مطرح کرد: با تکمیل فاز نخست می‌توانیم 500 نفر اشتغال‌زایی را در دهکده سلامت صبا رقم بزنیم اما برای تحقق این هدف امیدواریم راهکاری ارائه شود تا مشکلات موجود برای استفاده از تسهیلات بانکی رفع شود.

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com