کد خبر ۵۷۹۳۸ انتشار : ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۴۵
حجت‌الاسلام علیزاده خبر داد:

تالیف مجموعه فقهی آل کاشف‌الغطاء و موسوعه شیخ بهایی

گروه حوزه‌های علمیه ــ رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از تالیف مجموعه فقهی آل کاشف‌الغطاء و موسوعه شیخ بهایی خبر داد.

تالیف مجموعه فقهی آل کاشف‌الغطاء و موسوعه شیخ بهایی

حجت‌الاسلام والمسلمین اکبر علیزاده، رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به فعالیت‌های در دست انجام این مجموعه اشاره کرد و گفت: یکی از مجموعه‌های در دست اقدام، تالیف موسوعه امام محمدالحسین آل کاشف الغطاء است و چون مجموعه آثار از 40 جلد می‌گذرد به صورت موضوع‌بندی نشر می‌یابد.

وی با اشاره به موضوع‌بندی‌های سیاسی، فقهی، کلامی و تاریخی و ... در مجموعه آثار ایشان افزود: کارهای کلامی علامه کاشف‌الغطاء برای چاپ در 14 جلد آماده شده است و مجموعه فقهی ایشان نیز در سال جاری نشر خواهد یافت.

علیزاده بیان کرد: یکی دیگر از فعالیت‌های این مرکز، تدوین و تالیف موسوعه و مجموع آثار شیخ بهایی است که در حدود 21 جلد چاپ خواهد شد و کارهای مقدماتی و تحقیقاتی این مجموعه نیز انجام شده است و طی دو تا سه سال آینده منتشر خواهد شد.

رئیس مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی عنوان کرد: موسوعه حکیم ابونصر فارابی، از دیگر کارهای علمی و پروژه‌های تحقیقاتی در این مرکز است که در 12 جلد چاپ و منتشر خواهد شد؛ همچنین موسوعه علامه سیدمحسن امین جبل عاملی نیز در حال انجام است ضمن اینکه رساله‌های کلامی و فلسفی خواجه نصیر طوسی نیز در دست تحقیق و نشر قرار دارد.

وی افزود: خواجه نصیرطوسی از شخصیت‌های ذوابعاد و ذوفنون و علوم است؛ لذا بعد کلامی و فلسفی او در دست اقدام است.

علیزاده با بیان اینکه طرح احیای و تصحیح رساله‌های تفسیر موضوعی علمای شیعه در این مرکز به تصویب رسیده و کارهای مقدماتی آن نیز شروع شده است، اظهار کرد: این مرکز از سال ۱۳۶۴ با هدف احیای آثار اسلامی و تصحیح و تحقیق بر روی آن‌ها تشکیل شده است. در طول قرون مختلف علمای شیعه اقدام به نوشتن تفاسیر ترتیبی و موضوعی کرده‌اند که در طرح در دست اقدام تفسیرهای موضوعی گردآوری، احیای تحقیق و تصحیح و منتشر خواهند شد.

علیزاده ادامه داد: برخی از علما، گاهی تفسیری فقط در خصوص آیه تطهیر یا اکمال و یا حجاب و روابط زن و مرد و ... نوشته‌اند و در قالب مقاله و رساله منتشر شده که بنا بر جمع‌آوری این نوع آثار داریم.

علیزاده با بیان اینکه کار مرکز بیشتر در حیطه احیای نسخ خطی است تصریح کرد: البته این مسئله دلیل بر این نیست که از آثار معاصرین نیز بهره نبریم؛ لذا در چاپ مجموعه‌ها از قدیمی‌ترین آثار شروع کرده و در حوزه تفسیری آثار معاصرینی مانند علامه طباطبایی، آیات عظام جوادی آملی و مکارم شیرازی نیز در دستور کار قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com